3x hoef zweer in hele korte tijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

intermetzo

3x hoef zweer in hele korte tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 07:59

hallo allemaal mijn paard heeft voor de derde ker in een hele korte tijd een hoefzweer gehad 2x lings voor en nu lings achter hij is onder zocht maar kan het iets te maken hebben met de slobber die ik geef ....of het fijt dat hij op mot staat ???? kan iemand misschien advies geven want op dit moment is hij nnamelijk nog steeds kreupel..

Alvast bedankt groetjes carlijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:11

Meer beweging geven en elke dag even over het harde (straat/asfalt) lopen. Het komt waarschijnlijk door te weinig doorbloeding van de hoef, met beweging en met name op het harde stimuleer je de doorbloeding.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:28

Het kan zijn dat er een splintertje door de hoef is 'gereisd' en daar een spoor van zweertjes heeft achtergelaten. Is het ene zweertje net over, ontstaat er een paar centimeter verderop opnieuw eentje.

Te weinig doorbloeding van de hoef kan IMO op zich geen hoefzweer veroorzaken. Je kunt een hoefzweer vergelijken met de ontsteking die je zelf krijgt als er bijv. een splinter je vinger binnendringt en die vervolgens niet wordt verwijderd: een reactie op een 'lichaamsvreemd' voorwerp. Ook kan een hoefzweer ontstaan door een kneuzing van buitenaf, bijvoorbeeld door een scherpe steen.

Als er eenmaal een hoefzweer zit (of net is verwijderd) dan is het wel van groot belang dat de hoef in beweging blijft om de doorbloeding op gang te houden. Ons werd door de DA boxrust voorgeschreven, de hoefsmid gaf echter aan dat beweging het beste is. Bij het laatste voelde ons paard zich iig het prettigst.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:30

Maar het kan ook door het zaagsel komen volgens mij hoor.
Wij hebben koolzaadstro in de stal liggen, blijft minder in de hoeven plakken en neemt heeeeel *LOL* veel vocht op. (zelf getest)
Of als er veel steentjes liggen op de straat en hij heeft gevoelige hoeven,
als er een steentje in blijft zitten heeft die van ons ook meteen last.
Ik weet niet of je hem op ijzers hebt. Misschien dat dat een oplossing kan bieden (bij ons in ieder geval wel).
Heeft ie er vaker last van gehad? Ieder jaar terugkomend probleem in de herfst? Staat ie overdag buiten in nat zand/gras?
Anders even overleggen met je hoefsmid.

Ik hoop maar dat ik je toch op wat ideeen breng, als ik het zo terug lees heb je ook niet echt een duidelijk advies van mij.
Succes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:45

Kan door het zaagsel komen! Komt vrij vaak voor; heeft te maken met bacteriën die de witte lijn aantasten. Dit is vooral berucht bij zaagsel. Paard die ik ken had het ook en sinds die op stro of vlas staat heeft hij het niet meer. Heeft je paard hoefijzers? Wil anders ook wel eens helpen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:10

Ik heb idd meerdere malen gelezen dat zaagsel ook hoefzweren kan veroorzaken. Maar dan nog ligt de oorzaak buiten de hoef: iets van buitenaf dringt immers de hoef binnen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:58

Karin schreef:
Ik heb idd meerdere malen gelezen dat zaagsel ook hoefzweren kan veroorzaken. Maar dan nog ligt de oorzaak buiten de hoef: iets van buitenaf dringt immers de hoef binnen.

Ik ben het zowel met Kyona als Karin helemaal eens.
Zeker bij 2e keus zaagsel/mot/houtkrullen (veel goedkoper) krijg je vaak een overmaat aan hoefzweren.
In die 2e keus (niet zuiver wit) zit vaak restanten van hardhout, deze kunnen uitermate scherp zijn en de voetzool binnendringen.

Dus kijk eens na, wat voor soort strooisel er gebruikt wordt en verander dit.

intermetzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:14

oke nou super bedankt voor al het advies..maar ik geef hem wel is slobber en kunnen daar te veel eiwitten in zitten die de hoef misschien gevoeligger maakt ??? en is een idee misschien ook achter ijzers?? met een zooltje misschien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:29

Geen zooltjes doen! Als een hoefzweer niet naar buiten kan of niet herkent wordt kan dat ernstige gevolgen hebben voor je paard.
Voor de rest is het idd zo dat je met houtkrul vermeerd kans hebt op hoefzweren. En daar komt ook bij dat je vermeerd kansen krijgt als de stal erg nat is.

Dus zoek het niet te zeer in het voer. Het is de bedekking van de stal waar je naar moet kijken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:56

intermetzo schreef:
oke nou super bedankt voor al het advies..maar ik geef hem wel is slobber en kunnen daar te veel eiwitten in zitten die de hoef misschien gevoeligger maakt ??? en is een idee misschien ook achter ijzers?? met een zooltje misschien?

paarden met ijzers krijgen ook hoefzweren. als je al gaten door zweren in de hoeven hebt zitten moet je niet nog ijzers erop laten timmeren. heb je nog meer gaten. stal schoon houden en regelmatig bekappen lijkt me een beter idee. zooltjes vind ik ook niet zo geweldig. daaronder kan de hoef van alles mankeren en je ziet het niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:07

Bij mijn vorige paard brak na verloop van tijd een stuk zool af, daaronder zag je precies hoe de hoefzweer gezworven had. Kuiljte, zacht stukje, kuiltje etc. ieuw!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:14

Zaagsel kan goed de oorzaak zijn van de zweren, een paardje bij ons op stal heeft dat namelijk ook. De oplossing kan zijn ijzers en als ze die al heeft er zooltjes in laten doen. Heeft bij het paardje bij ons op stal geholpen.
Succes

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:37

De slobber zal het niet zijn want hoefzweren ontstaan niet door teveel eiwitten. De kans is het grootst dat het aan het zaagsel ligt. Ijzers of niet maakt in mijn ervaring niet zo veel uit. Vooral slechte kwaliteit zaagsen staat erom bekend veel voor heofzweren te zorgen.
Dus als het kan je paad op stro zetten. Zooltjes vind ik een vrij dure oplossing eigenlijk en moet je IMO ook niet doen als het niet nodig is. De oorzaak kan best het zaagsel zijn dus mij lijtk dat je de oorzaak weghaalt.

Ik heb op een stal gestaan waar de paarden op van dat poederzaagsel staan en daar vlogen de hoefzweren je om de oren. Nu sta ik 3 jaar op een stal waar de paarden op stro staan en ik hen tot op heden nog geen hoefzweer meegemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:15

Mijn paard heb ik nu 6 jaar en van die 6 jaar staat ze 5,5 jaar op houtkrul (wit) Ik had afgelopen Maandag mijn eerste hoefzweer bij haar te pakken. Ze staat op ijzers en in de zomer veel buiten in de paddock/op het land.
Stro is geen optie omdat ze haar hele bok leegeet, en voor vlas is het een te grote smeerkees...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:43

Ik denk dat het misschien een combinatie met dunne zolen of hoefwand is met het stooisel ofzo.. dat in zaagzel meer bacterien blijven zitten misschien dat het daardoor makkelijker ontsteekt bij een wat minder sterke hoef. Uiteraard ken ik ook paarden die jaaren zonder problemen op zaagsel staan. Maar mijn ervaring is dat het op een slechte kwaliteit strooisel (met name die poeder) meer voorkomt. Dat maakt het geen waarheid natuurlijk .