inenten tegen rhino bij drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PaulineS

inenten tegen rhino bij drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:52

Onze stal organiseert ieder jaar een gezamelijke inenting voor alle paarden. Dit is de standaard inenting. (en is net 10 dagen geleden gebeurd) Nu gaf iemand me aan dat je juist bij drachtige merries ook moet enten tegen rhino. Weet iemand wanneer je dit doet? En kan dat ook nog tijdens de dracht?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:04

Juist tijdens de dracht, ze enten dan in een aangepast schema.
Heel wat veeartsen en eigenaren vinden het onzin
Vooral hier in het zeeuwse gaan ze ertegenin, zo erg dat zelfs na uitdrukkelijk verzoek mijn merrie niet de gevraagde enting kreeg.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:26

Er kan tegen geent worden.
Maar zeer weinig wordt dit ook gedaan, ook wij hebben het toen niet gedaan.
Onze veearts gaf aan dat er zoveel varianten van de rhino zijn dat je er eigelijk onmogelijk 100% tegen beschermd kan worden.
Aangezien ik de adviezen van mijn DA altijd opvolg omdat ik vertrouwen in hem heb hebben we toen ook niet verder gevraagd en dus niet geent.
Ik zou overleggen met je DA.

Succes met de dracht! OK dan!

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:28

bij drachtige merries tegen rhino inenten met 5,7 en 9 mnd.doen wij ook altijd

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:42

coydog schreef:
Heel wat veeartsen en eigenaren vinden het onzin
Vooral hier in het zeeuwse gaan ze ertegenin, zo erg dat zelfs na uitdrukkelijk verzoek mijn merrie niet de gevraagde enting kreeg.

Wat een belachelijke reactie. Bij renpaarden is het zelfs verplicht om te enten op Rhino (zelfs 2x/jaar). De KWPN-ers bij ons worden dus altijd meegeent, in hetzelfde schema.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:44

Het enten tegen rhino schijnt alleen zin te hebben als alle paarden van stal geent worden. Als jouw paard de enige is, zou ik dus even informeren of het zin heeft. Je moet dan inderdaad een keer of 3 enten. Verkleint het risico van verwerpen enz, maar sluit het niet uit.