harde bultjes op oor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

harde bultjes op oor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:53

Een halve cm van de rand van het rechter oor zitten op een rij drie keiharde bultjes, ongeveer ter grootte van een erwt. Als je ze tussen duim en vingers pakt, voelt het net of ze 'door het oor heen zitten' (je voelt ze dus zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van het oor). Paard lijkt er geen last van te hebben: het jeukt niet, het ligt niet open en het schilfert niet. Er zit ook gewoon haar op.

Iemand een idee wat dit kan zijn en of het kwaad kan? Ik heb al verschillende mensen laten kijken en voelen, de meesten denken dat het ontstoken haarzakjes of talgkliertjes zijn. Gewoon met rust laten zolang er niets vreemds optreedt? Of kan het toch iets anders zijn wat behandeld moet worden? Ben benieuwd of het iemand bekend voorkomt.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:20

zijn het geen cysten?? dat zijn holtes gevuld met vuiligheid en vocht...anders zou ik het niet weten...succes!!

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:21

Ik heb me een tijd terug door een dierenarts laten vertellen dat wondjes op het oor bij sommige paarden moeilijk genezen daardoor kunnen er bultjes ontstaan, maar als ik jou was zou ik gewoon de volgende keer dat de dierenarts op stal is hem voor de zekerheid even laten kijken dan weet je zeker wat het is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:41

Kan van alles zijn Karin. O.a. talgbultjes maar ook sarcoids. Zitten vaak op oren. Vooral niet aanzitten zolang er niets veranderd. Ook geen zalf of zo gaan smeren tenzij je heel zeker weet wat het is. Mocht het een sarcoid zijn, dan heb je kans dat ze daarvan juist gaan groeien, terwijl je jaren in rust kunnen blijven zitten als klein bultje.

Lan's sarcoid begon als klein onderhuids bultje dat je heen en weer kon bewegen. Daar zat gewoon haar op ook. Opeens begon dat bultje te groeien. Gewoon in de gaten houden zou ik zeggen.