Ziek van vaccinatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Austria

Ziek van vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:47

Mijn haflinger werd bij zijn vroegere eigenaars enkel gevaccineerd tegen Influenza en Tetanus. Toen we haar drie jaar geleden kochten lieten we ze ook tegen Rhinopneumonie vaccineren. Alles ging goed, maar het jaar daarop ging het mis. De dag naar haar vaccinatie maakte ze koorts (39,5) en was ze volledig lusteloos. De DA gebeld en op aanraden van deze haar benen koud afgespoten en haar temperatuur goed in de gaten gehouden. De DA zei wanneer s‘avonds de koorts onder de 38,5 was is het in orde en enkel een reactie op het vaccin.. , Avonds was haar temperatuur exact 38,5 en waren we gerust. De volgende dag kom ik smorgens in de wei en daar stond ze zonder te bewegen. Ze kwam dan toch naar mij maar liep echt wankel (alsof ze bedronken was) met haar hals volledig stijf. Ze kon zelf geen hooi eten. Haar temperatuur was weer over de 39. De dierenarts onmiddellijk laten komen en die heeft haar pijnstillers gegeven en de volgende dagen moest ze nog dagelijks 1 zakje equipalazone. Uiteindelijk duurte het bijna twee weken voor ze weer helemaal in orde was. Wie van jullie heeft zoiets ook meegemaakt? Ik ben echt bang wanneer ze weer gevaccineerd moet worden. Het gebruikte vaccin was Duvaxyn, waarmee ze trouwens vroeger ook ingeënt werd.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:37

helaas komt dit wel vaker voor, je kan het nog een keer proberen dan weet je zeker dat het daar door kwam, anders een ander merk, wil ook wel eens schelen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:28

Bij vaccinatie wordt een paard geinjecteerd met een beetje van de ziektestoffen. Het paard moet dan anti-stoffen maken en wordt zo immuun. En ja, soms kost dat anti-stoffen maken nogal wat bij je paard en dan zie je koorts. Op zich hoeft dat niet zo erg te zijn. Ook kan je paard allergisch reageren en in shock raken, da´s natuurlijk wel heel erg. Een dierenarts kan dat wel van elkaar onderscheiden en het lijkt erop dat jouw paard dus niet allergisch gereageerd heeft, anders had de dierenarts wel afgeraden ooit weer te vaccineren.
Altijd gewoon de dierenarts bellen (die kan je al of niet telefonisch al gerusstellen, dus het hoeft niks te kosten) als je je zorgen maakt...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:40

mijn veulen kreeg dit jaar dezelfde vaccinatie tegen rhino en reageerde eender zo,die stijfheid heeft echt enkele dagen geduurd en hij kon 2 dagen zn hoofd niet nauwelijks naar het gras buigen.
anderzijds denk ik wel dat het normaal is hoor,dergelijke reactie,ik probeer volgend jaar weer,zou goed kunnen dat het de tweede keer veel minder reactie geeft..

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 15:53

De dierenarts heeft aangeraden om volgende keer het vaccin tegen rhino op een ander tijdstip te geven (eerst tetanus en influenza en enkele weken later rhino). Ik ben vooral bang dat ze de volgende keer nog heviger op reageert. Het was echt niet enkel stijfheid, ze stapte zo dat je de indruk kreeg dat ze elk moment zou omvallen Verdrietig , ik wil dit zeker niet nog een keer meemaken.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:29

die enting tegen rhino zou helemaal niet helpen.
alleen als de hele stal het doet,en het is niet voor de ergste vorm van rhino...
dus ik ent daar niet voor.
maar ik weet me wel te herinneren toen ik mijn dierenarts ervoor vroeg,en hij zei dat hij het wel deed als ik het graag wou,maar dat we dan met een schema dat moesten opbouwen?
is dat bij jouw ook gebeurd?

ik ent alleen tegen Influenza en Tetanus,twee dagen erna laat ik haar niks doen,en derde dag longeer ik en vierde dag rij ik pas.
ik ben liever te voorzichtig dan dat me paard dadelijk ziek ervan word.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:34

Mag ik vragen waarom je haar tegen Rhino wil laten enten? Is ze drachtig? Als je niet met haar wil fokken is het niet noodzakelijk om tegen Rhino te enten. Mocht ze de ziekte ooit krijgen dan zijn de verschijnselen in de meeste gevallen niet zo ernstig en overleven ze het wel. Grootste risico van Rhino is abortus bij drachtige merries. Zeker als ze zo heftig op de vaccinatie reageert is het te overwegen om het risico maar gewoon te lopen. De kans is redelijk klein dat ze het krijgen en als ze bij enten elk jaar sowieso ziek wordt wat is dan beter??? ik zou het er eens met je dierenarts over hebben.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 17:38

De DA heeft hier nooit gesproken over een schema, hij heeft gewoon gezegt dat het het beste is om ook tegen rhino te enten. Heb er nooit verder bij stilgestaan. Ze staat ook niet op een stal met andere paarden maar bij mij thuis en ze komt enkel met andere paarden in anraking bij buitenritten. Ze is niet drachtig en ik wil er ook niet mee fokken. Nu wil ik wel goed overlegen of ik ze nog laat enten tegen rhino. Ik wil geen risico lopen als het vermeden kan worden door te vaccineren maar als het is zoals Patoucha schrijft lijkt het verstandiger om het vaccin achterwege te laten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:28

Als je paard niet met anderen in contact komt, zou ik in dit geval sowieso niet meer tegen rhino enten. De enting kan het niet 100% helpen voorkomen en je moet minimaal 2x per jaar enten anders helpt het niet. Ze enten vooral tegen rhino op grote stallen en waar veel paarden bijeenkomen (westrijden enzo). Je hebt vaak een bepaalde periode in het jaar dat het heerst (dat lees je dan ook wel): dan zou ik contact met andere paarden vermijden. Denk dat je zo safe genoeg bezig bent! Je moet er immers niet aan denken dat ze de volgende keer nog erger op de enting reageert!