definitie bronchitus/dampigheid etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

definitie bronchitus/dampigheid etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 10:21

Ik heb al op de zoekfunctie gekeken, maar kon het niet echt vinden.
Ik had zelf het volgende idee:
bij dampigheid zijn ze kortademig en dan moet er ook weinig stof in de buurt zijn.
Chronische bronchitus is hetzelfde als dampigheid?
Bronchitus is net zoals bij mensen een verergerde griep/verkoudheid en houdt een ontsteking in bij de luchtwegen.

Wellicht zeg ik de dingen nog niet helemaal juist. Kan iemand mij helpen?

Star hoeft nl. van de vee arts niet op nat hooi etc, hij hoest bv. bijna niet en is niet kortademig, maar heeft wel bronchitus.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:22

Verplaatst van VMR naar MD.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:54

Bronchitis is een aandoening verzoorzaakt door een barcterie of een virus en meestal wel te genezen met anti-biotica(als het door bacterie komt), frisse lucht en rust.
Bij chronische bronchitis zijn er dagelijks medicijnen nodig die helpen de luchtwegen goed open te houden. Anders wordt je paard kortademig.
Frisse lucht is het belangrijkste. Als je goed hooi hebt, hoef je het niet nat te maken als het paard niet hoest.
Bronchitis zit in de bovenste luchtwegen en niet in de longen. Dampigheid wel. Dat is een ander woord voor longenfyseem, tegenwoordig ook wel COPD genoemd. Dat kun je vast wel op het internet met de zoekmachine terugvinden... Sterkte!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:57

Je schrijft 'bronchitus'. Misschien vind je bruikbare topics als je zoekt op 'bronchitis'? Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:00

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:20

Gewone bronchitis is nog niet chronisch; dat heb je pas als de bronchitis chronisch is geworden!
Gewone bronchitis kan een fikse verkoudheid zijn (met snot etc); hierbij zie je ook ziekteverschijnselen zoals bijv. koorts.
Chronische bronchitis is moeilijk te bestrijden: bijv. als gevolg van een stofallergie. Als dat zo is moet het paard dus stofvrij gehuisvest worden met veel frisse lucht (zaagsel, kuil of nat hooi en buitenbox bij voorkeur). Als de dierenarts met een bronchoscopie heeft vastgesteld wat het probleem/oorzaak is, zal bijv. met behandeling gestart worden. Vaak is dit in eerste instantie ventipulmin (slijmafvoer) en evt. later prednisolon (als de andere dingen niet genoeg helpen (huisvesting).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:25

Kyona schreef:
Gewone bronchitis is nog niet chronisch; dat heb je pas als de bronchitis chronisch is geworden!.
.

Het was handiger/duidelijker geweest als ik er Chronisch bij had gezet, de Ts kan dit idd geval wel duidelijk opmaken uit de links, hoop ik.