Kan wel janken..nog een blessure..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Kan wel janken..nog een blessure..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:33

Hallo!

Amber loopt sinds 7 augustus van dit jaar met een peesblessure rechtsvoor. Langzaam aan gaat dit beter. Ze scheurde uit zichzelf vorige week door haar weiland heen en het is al niet zo dik meer.
De paardenfysiotherapeut zei me dat ik rustig met haar mag stappen onder de man. Maar ik vind dat een beetje snel allemaal en doe dat misschien 1 keer in de week. Verder loop ik met haar.

Eergisteren was mijn rondje onder het zadel. Alles ging goed totdat we bijna bij huis waren: ze stapte alsof ze maar drie benen had. En het zere been was haar achterbeen! Niet VOOR maar ACHTER!!

Ze heeft twee jaar met een onduidelijke blessure gelopen aan dat been maar ze heeft er al meer dan 1 jaar helemaal geen last van gehad! We konden galopperen, in een mulle bak rijden, springen etc ; nergens meer last van en nu in eens!?? Huilen

Hebben jullie enig idee hoe dit nou zou kunnen en of het ooit weer goed komt met mijn lieverd?
(de eigenaar gaat waarschijnlijk verhuizen van het eiland af en wilde haar bij mij gaan laten maar iedereen raad me aan dit niet aan te nemen omdat ze nu zulke slechte benen heeft... ) Wat moet ik nou??

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:50

hey,wat vervelend zeg!
Als ik jou was zou ik overleg plegen met een DA,het klinkt misschien naar,maar als de blessure/ benen slecht blijven,of het verergerd,en als er dan dure behandelingen nodig zijn,kun je wel grote kosten maken,het hangt er dan natuurlijk ook vanaf hoe ze zal herstellen.
En als je een paard wilt,wil je er natuurlijk ook op rijden etc.
Ik zou dus gewoon met een deskundig iemand de mogelijkheden bepraten,zijn die goed en positief,dan kun je overwegen haar over te nemen

zo zou ik het denk ik hebben gedaan.
succes en sterkte in ieder geval

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 07:13

Nou dit is niet zo'n onbekend verschijnsel. Het paard is zijn zere been gaan compenseren door zijn andere benen meer te belasten. Omdat ze aan dat achterbeen al eerder een blessure heeft gehad zal dat mischien iets gevoeliger zijn.
Denk maar eens als je zelf een zere knie hebt dan ga je dat been ontzien en wat meer op je andere been steunen. Met als gevolg dat je andere been ook zeer gaat doen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 09:32

Misschien heb je gelijk Cookies... maar dan nog: de paardenfysio zei ons dat wanneer de blessure aan het achterbeen hersteld was dat ze alles weer kon doen maar dat de soepelheid van het achterbeen minder zou zijn dan bij een gezond paard. Ik geloofde daar ook wel in want we hebben het afgelopen jaar dus van alles gedaan wat we in de tijd van herstel van die blessure niet konden. Daarom dacht ik dat het helemaal hersteld was en is dit dus zo'n enorme terugslag..

Ja, Lianne007, je hebt ook absoluut gelijk met wat je zegt. Als ik heel rationeel ben dan denk ik dat ook maar mijn gevoel zit zo erg in de weg. Dit is zo'n ontzettend lief paard; een echte knuffel zoals ik nog nooit heb gekend. Dat maakt het zo moeilijk om rationeel te blijven...Lachen
Ik wacht eerst de verhuizing van de eigenaar af.Hij blijft hier eerst nog een jaartje.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:14

Je fysio heeft eigenlijke het antwoord dus al gegeven. Het been is gevoeliger en minder soepel. Op het moment dat zo'n paard gaat compenseren zal zo'n been eerder opspelen. Ik zou het inderdaad gewoon eens afwachten en mischien de fysio nog eens laten komen om wat te rekken en strekken of masseren.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:53

femskie schreef:
Hij blijft hier eerst nog een jaartje.

dan heb je gelukkig nog wel wat tijd om de situatie aan te zien,ik hoop dat het zal verbeteren,lijkt me moeilijk een keuze te maken!
succes

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:15

Ja, zeg dat wel. Ik had ook nooit gedacht dat ik wat Amber betreft een keuze zou moeten maken. Maar het is wel zo dat als ze zo slecht blijft ik haar toch echt beter niet kan over nemen omdat ik haar dan alleen maar in het weiland kan zetten..verder niets meer. Terwijl ze echt van alles kan: voor de kar, dressuur, springen en buiten rijden. En ze is zoo lief...

Maar Cookies, kun je me dan uitleggen hoe dat dan kan? Zou ze dan zoveel op dat rechterachterbeen hebben gesteund? Ik had namelijk niet gedacht dat het na herstel nog zo gevoelig zou kunnen zijn. Ze heeft in de wei geen last. Maar toen ik haar gisteren aan de hand mee had en even stil had gestaan om met iemand te praten had ze het ineens wel weer!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:22

Ha die Fems,

tjemig, zit niet mee he?
Kijk inderdaad hoet het in dat jaar verloopt en neem dan een beslissing!
Bij mij trouwens ook niet hoor, heb je het gelezen op Forum nr 1,
Iris haar koppie ligt open, vlak bij haar oog. Blauw oog
En Eowyn had weer koliek en dat op 1 dag, dus eerst zie je om 16.30 uur de DA en dan om 18.30 weer. Dus bij mij lagen de traantjes ook weer iets dichter bij dan het lachen. Huilen

P.s heb je mn mail nog ontvangen? Comp had een beetje kuurtjes.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:02

Het zou kunnen dat ze achter overbelast heeft, als dan het voorbeen weer beter gaat kan ineens het andere been op gaan spelen. Zeker een been waar al eens een blessure aan geweest is kan gevoeliger zijn. Ik zeg niet dat het zo is maar het kan wel. Je zegt dat ze er in de wei al geen last meer van heeft dus ik zou het gewoon even aankijken. Als je het echt niet vertrouwd dan zou ik gewoon de fysio nog eens bellen.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:28

hoi hoi

voor een pees blesure is het echt super belangrijk rust en zoveel en als je wilt stappen dat op het asvalt te doen en absoluut niet in de bak dat is echt super slecht!!!
veder gewoon veel rust mijn pard heeft aan beide voor benen peesblesures gehad met veel rust en goede verzorging heeft hij er nu geen last meer van.
Klei kan ook helpen het been te kalmeren en het overtollige vocht te verwijderen met een beetje klei over het hele been een goede onderbandage en een stal bandage dan zal hij of zij wel weer op knappen mijn paar is er ook over heen gekomen maar het zal NOOIT meer helemal meer weg gaan het pard zal altijd met een verkeerde beweging er weer last van krijgen.

groetjes mirella en never give up

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:33

Heb je er wel eens over nagedacht om haar rug te laten bekijken???

veel blesures van achteren komen omdat het ze het voorbeen willen ontlasten OF door de rug............

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:47

of laat de acherbenen eens na kijken mijn paard had OCD en heeft door het ontlasten van de achterbenen de voor benen heel erg overbelst en daardoor aan beide voorbenen een peesblesure opgelopen dus ga echt foto's maken en laat het dier goed nakijken awnt een blesure komt ergens vandaan.
Laat er na kijken nu is het nog niet te laat anders als hij er te lang mee blijft lopen heb je mischien kans dat hij ook nog aan zijn andere voor been ook een blesure krijgt, net als ze met mijn paard wel hebben gedaan toen hij nog niet van mij was.
Ik heb hem gekocht met een peesblesure en later werd hij achter ook stijf en en bleek dat hij OCD had dus wees er snel bij.
Mischien is er wel verder niks maar dat kun je beter voor zijn.

groetjes mirella en never give up