Plotseling dik en tranend oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nobilety

Plotseling dik en tranend oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:16

Hallo,

Wie kan mij helpen,mijn paard heeft sinds vandaag een dik gezwollen oog ,wat erg traant.Hij doet zijn oog niet meer open,als het niet hoeft. Zijn oor staat aan dezelfde kant ook helemaal naar achter,en hij wil de hele tijd schuren. Gisteravond gingen we weg op stal en had hij nergens last van en vandaag had hij plots een dik oog.Heeft ook geen zichtbare wondjes waar uit blijkt of hij zich heeft gestoten.Heeft geen koorts,maar wel voelt het rond om zijn oog warm aan.Wie weet wat dit kan zijn?Lijkt wel of hij er een klap op heeft gehad.

Lenie en Nobilety

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:29

Het kan een onsteking zijn dan is een zalfje genoeg.
Maar iik zou er denk ik toch ff een da naar laten kijken, vooral omdat het het oog is en als die onherstelbaar beschadigd raak ben je verder van huis.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:17

Ik zou er ook even voor de zekerheid een DA naar laten kijken.
Mijn pony heeft dit een keer aan beide ogen gehad... Ze stond met twee dikke traan-ogen in de wei... De buurman was een vuurtje aan het stoken en waarschijnlijk kreeg ze een allergische reactie op dr ogen door de rook.
De DA heeft haar druppels gegeven.
Verder heb ik haar ogen nog een paar keer schoongemaakt met koude thee. Eerst water koken, dan in een bakje wat thee zetten (kamille thee is het best) en vervolgens als het afgekoeld is met een stukje keukenrol wat op de ogen deppen en schoonmaken. Hielp bij mij erg goed!
Succes! OK dan!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:41

Givar heeft dit vorig jaar ook gehaad. Ik schrok me rot toen ik op stal kwam, zo dik, en er kwam allemaal troep uit. Nee, dat zag er iet lekker uit.
Die da heeft hem toen antibiotica gegeven, voor de ontsteking. en ook een zalfje dat tweemaal per dag aangebracht moet worden. Vrij snel daarna was het weg. Het kwam waarschijnlijk door teveel wind op zijn kop. Hij staat in een buitenbox, vandaar.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:02

Kan best zijn dat hij het hard gestoten heeft en er daarom zo bij staat: is dan nogal pijnlijk. Zou er een dierenarts bijhalen en niet zelf gaan smeren. Een dierenarts kan nl. nakijken of het hoornvlies niet beschadigd is: als je dan de verkeerde zalf gebruikt, krijg je blijvende schade. Een oog is heel kwetsbaar en je hebt snel schade, daarom zeker de dierenarts ernaar laten kijken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:22

Bovengenoemde kan allemaal en ik voeg het volgende toe: Het kan ook een flink ontstoken/verstopte traanbuis zijn. In ieder geval een da laten komen die kan dan de traanbuizen doorspoelen, je krijgt een zalfje en dan is het met een paar dagen over.

Nobilety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:53

Hallo,

De da is geweest en volgens hem was het een beschadiging op het netvlies,heeft hem een injectie gegeven en een zalf die ik er 4 x per dag in moet doen. Het is weer aan de beterende hand,vraag me alleen af hoe hij hier aan komt. Komt niet meer buiten sinds begin oktober en staat al 6 jaar in de zelfde stal.Heeft ook geen wondje of zo. Ra ra hoe kan dat.

groetjes lenie

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:46

Ik heb zelf ook een beschadiging aan mijn netvlies gehad, kwam gewoon doordat er iets ingewaaid was wat ik er niet uitkreeg. Gevolg jeuk en wrijven in de oogjes. Zal bij jouw paard ook wel zoiets zijn.