Ontwormen met Equimax met als gevolg koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Ontwormen met Equimax met als gevolg koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 21:41

Gisteren heb ik mijn paarden met Equimax ontwormd. Vandaag bleek een ervan koliek te hebben in combinatie met diarrhee. In de box van een tweede plakte de spetterpoep aan de muren. De andere twee bleken er geen last van te hebben. Voor een paard moest ik de dierenarts laten komen omdat ze nog steeds last had van buikpijn.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Ik weet van een vriendin dat haar paard ook koliek heeft gehad na ontworming met hetzelfde middel

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:10

Mijn paard wordt 2x per jaar ontwormd met equimax en ik heb ik hier nog nooit geen problemen mee gehad. Heb je er niet teveel van gegeven? Ik geef 1 1/2 spuit aan een paard van 1.64, redelijk massaal gebouwd.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:39

kan best wel een reactie zijn van het middel, of dat de wormen nu mee komen. Je geeft niet snel teveel, zodat het kwaad kan.

De diaree moet wel met 1 of 2 dagen over zijn

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 05:34

nee, ik heb er niet te veel van gegeven. heb de equimax op dezelfde manier gedoseerd als de andere wormenkuren die ik normaal geef (eqvalan, equest).

mijn paarden worden 6 keer per jaar ontwormd en ik heb op de andere middelen nog nooit zo een reactie gehad. er kunnen ook geen overdreven kwantiteiten wormen af gekomen zijn. de eventueel afgekomen lintworm zou je ook moeten zien in de mest volgens mijn dierenarts. niks te zien. ook hij denkt aan een overgevoeligheidsreactie maar had er zelf nog geen ervaring mee gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 06:27

6x per jaar ontwormen?
waarom zo vaak?

Jeannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 06:38

heejheej.. sommige paarden worden om de 8 weken ontwormd..

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 06:49

Jeannet schreef:
heejheej.. sommige paarden worden om de 8 weken ontwormd..

Zoals het hoort...

=^.,.^=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 06:50

ellepel schreef:
6x per jaar ontwormen?
waarom zo vaak?

Ligt aan de werkzame stof, maar als je om de twee maanden Ivermectine geeft (zoals dat eigenlijk hoort) , kom je met 12 maanden in een jaar uit op 6 keer per jaar.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:27

Was de houdbaarheidsdatum nog wel goed? En hebben ze misschien te warm gelegen? Dan kan er een aardige reactie optreden in de spuit namelijk. Wij ontwormen 4 á 5 keer per jaar. Maar wel de ene keer Pyrantel en de andere keer Ivermectine.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:19

Toch vreemd idd dat ik nu dus al van twee mensen hoor over koliek na het ontwormen met Equimax. Ik heb mijn jaarling vorige week een hele spuit ervan gegeven, en die heeft gelukkig nergens last van gehad. De zwangere mutsen geef ik voor de zekerheid maar Equest; na dit soort verhalen durf ik die zéker geen Equimax te geven!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:55

Ik weet van iemand wiens pony koliek kreeg, op aanraden van de veearts geeft ze nu de wormkuur verdeeld over 3 dagen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:16

Bijwerkingen Equimax: (staat in de bijsluiter)

Bijwerkingen

Bij enkele paarden met ernstige Onchocerca microfilariae infecties zijn na de behandeling zwelling en jeukreacties opgetreden. Aangenomen wordt dat deze reacties het gevolg zijn van het afsterven van een groot aantal microfilariae.

In geval van zeer ernstige lintworminfecties kan het afsterven van deze parasieten tijdelijk gepaard gaan met lichte koliek-verschijnselen en dunne mest bij het behandelde paard.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:22

wij doen het ook altijd om de 6 a 8 weken.. en elke keer een lichte en dan weer een zware.. om imuun te voorkomen. wissel ikze af

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:01

jackie schreef:
de eventueel afgekomen lintworm zou je ook moeten zien in de mest volgens mijn dierenarts.

Dat ben ik niet helemaal met je dierenarts eens, bij mijn paard heb ik ontdekt dat hij lintworm had door een heel erg verse hoop Haha! In de mestballen die al een paar uurtjes lagen zag je absoluut niets. Ook bij het afkomen van de lintworm heb ik er alleen kunnen ontdekken in een hoop die hij net had laten vallen. Maar misschien zijn ze inderdaad makkelijker te vinden als je paard een hele dag op stal staat?

Mijn paarden worden ook 2 maal per jaar ontwormd met equimax, en het komt inderdaad wel eens voor dat ze een dag wat dunnere mest hebben. Je hebt kans dat de dosis ineens te veel is, en dan bedoel ik niet dat je overgedoseerd hebt maar misschien de combinatie van ivermectine en praziquantel. Er zijn ook wormspuiten die alleen tegen lintworm zijn, misschien een idee om die eens gewoon tussendoor te geven.
Hoe is het nu met je paard(en)?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:29

zwartepaerd schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je dierenarts eens, bij mijn paard heb ik ontdekt dat hij lintworm had door een heel erg verse hoop Haha!

Ik heb bij m ijn paarden gelukkig nog nooit wormen aangetroffen, maar ik heb wel eens op verzoek de mest gecontroleerd van een paard met wormen en daar zaten platte, witte wriemelende vierkante dingetjes in, ongeveer een cm bij een cm. Ik heb ze vergeleken met allerlei foto's op het web, maar kon niet 100% zeker zeggen wat het waren. Zouden dat lintwormen kunnen zijn?

Idd zie je bij een oudere hoop helemaal niks meer. Verdwijnen die dingen de grond in of zo Verward ??

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:50

Lijkt mij een typisch geval zoals in de bijsluiter beschreven. De eerste keer dat ik het gaf heeft mijn merrie ook een dag dunne mest gehad en een beetje koliekerig geweest. Daarna is ze wel snel veel ronder geworden (ze was vaak nogal magertjes). Als ik het tegenwoordig geef heeft ze nergens last van.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:13

Mijn bruine kreeg ook koliek na ontwormen met equimax.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:47

zwartepaerd schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je dierenarts eens, bij mijn paard heb ik ontdekt dat hij lintworm had door een heel erg verse hoop Haha! In de mestballen die al een paar uurtjes lagen zag je absoluut niets. Ook bij het afkomen van de lintworm heb ik er alleen kunnen ontdekken in een hoop die hij net had laten vallen. Maar misschien zijn ze inderdaad makkelijker te vinden als je paard een hele dag op stal staat?

Mijn paarden worden ook 2 maal per jaar ontwormd met equimax, en het komt inderdaad wel eens voor dat ze een dag wat dunnere mest hebben. Je hebt kans dat de dosis ineens te veel is, en dan bedoel ik niet dat je overgedoseerd hebt maar misschien de combinatie van ivermectine en praziquantel. Er zijn ook wormspuiten die alleen tegen lintworm zijn, misschien een idee om die eens gewoon tussendoor te geven.
Hoe is het nu met je paard(en)?

zoiets vermoedde ik ook al. dat het in een paar uur oude mest niet te zien is. ik zal er maar van uitgaan dat de merrie met de koliek en de ruin met diarrhee (hij had werkelijk tegen de muren omhoog gespetterd) alletwee waarschijnlijk een lintworm hadden. wat ik alleen niet snap dan, is dat de andere merrie en de jonge ruin niks hadden. al mijn paarden lopen al jaren altijd in dezelfde paddock en weiland.

de wormenkuren waren trouwens ook niet over datum.

die wormenspuit met alleen praziquantel heet droncit. mijn dierenarts had hem niet en volgens hem is die ook al uit de handel genomen. had ook al eraan gedacht dat de combinatie van ivermectine en praziquantel misschien te heftig was.

mijn paarden zijn inmiddels weer opgeknapt en de mest is weer normaal. ben wel even genezen van de equimax. voor de volgende keer probeer ik inderdaad ergens droncit te pakken te krijgen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:49

Mist schreef:
Mijn bruine kreeg ook koliek na ontwormen met equimax.

was dat ook de eerste keer dat hij het goedje kreeg?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:24

ja, eerste keer idd. Mijn andere paard (met zelfde ontwormingschema) had nergens last van.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:38

Geen paniek bij diarree. Dit kan namelijk idd voorkomen bij sommige paarden. Houd het langer dan een week aan, zou ik zeker een dierenarts waarschuwen i.v.m. uitdrogen. Geef bij diarre veel ruwvoer zoals hooi, of iets anders waar veel vezels in zitten op ruwe as. Zorg er ook voor dat het paard over voldoende drinken kan beschikken, om uitdrogen tegen te gaan. Verder geef ik nu een publikatie uit het tijdschrift voor dierengeneeskunde van oktober jl.

Wanneer voor het inzetten van ontwormingspreparaten wordt gekozen, is het van belang de bij elk preparaat aangegeven behandelingsintervallen stipt in acht te nemen en alle weidegenoten te behandelen op de voorgeschreven toedieningswijze met de juiste dosering. Een behandelingsfrequentie, zoals door de fabrikant van het gebruikte preparaat, is goed en ook noodzakelijk voor het behalen van het beoogde effect. Een hogere frequentie daarentegen is niet alleen duurder, maar ook beslist niet beter, omdat de immuniteitsopbouw dan in het gedrang kan komen en het gevaar voor resistentieontwikkeling door veelvuldig ontwormen in de hand wordt gewerkt. In verband met het voorkomen van dit laatste (lees resistentieontwikkeling) is het ook wezenlijk dat binnen elke wormgeneratie (met andere woorden binnen een seizoen) niet wordt gerouleerd tussen preparaten met een verschillend werkingsmechanismen (lees verschillende werkzame stoffen).
In ons land is het vertandig geen anthelmintica te gebruiken die een benzimidazol (fenbendazol) bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat op de meeste bedrijven met paarden resistentie tegen middelen uit deze groep aanwezig is.

Hopelijk heb(ben) je (jullie) wat aan deze informatie.

A. Bosma
Voedingsadviseur

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 06:21

Arnoud schreef:
Geen paniek bij diarree. Dit kan namelijk idd voorkomen bij sommige paarden. Houd het langer dan een week aan, zou ik zeker een dierenarts waarschuwen i.v.m. uitdrogen. Geef bij diarre veel ruwvoer zoals hooi, of iets anders waar veel vezels in zitten op ruwe as. Zorg er ook voor dat het paard over voldoende drinken kan beschikken, om uitdrogen tegen te gaan. Verder geef ik nu een publikatie uit het tijdschrift voor dierengeneeskunde van oktober jl.

Wanneer voor het inzetten van ontwormingspreparaten wordt gekozen, is het van belang de bij elk preparaat aangegeven behandelingsintervallen stipt in acht te nemen en alle weidegenoten te behandelen op de voorgeschreven toedieningswijze met de juiste dosering. Een behandelingsfrequentie, zoals door de fabrikant van het gebruikte preparaat, is goed en ook noodzakelijk voor het behalen van het beoogde effect. Een hogere frequentie daarentegen is niet alleen duurder, maar ook beslist niet beter, omdat de immuniteitsopbouw dan in het gedrang kan komen en het gevaar voor resistentieontwikkeling door veelvuldig ontwormen in de hand wordt gewerkt. In verband met het voorkomen van dit laatste (lees resistentieontwikkeling) is het ook wezenlijk dat binnen elke wormgeneratie (met andere woorden binnen een seizoen) niet wordt gerouleerd tussen preparaten met een verschillend werkingsmechanismen (lees verschillende werkzame stoffen).
In ons land is het vertandig geen anthelmintica te gebruiken die een benzimidazol (fenbendazol) bevatten. Onderzoek heeft aangetoond dat op de meeste bedrijven met paarden resistentie tegen middelen uit deze groep aanwezig is.

Hopelijk heb(ben) je (jullie) wat aan deze informatie.

A. Bosma
Voedingsadviseur

bij diarrhee raak ik niet in paniek, wel bij koliek. daar maak ik geen geintjes mee. weet uit eigen ervaring hoe vervelend buikpijn is. ik heb dus op staande voet de dierenarts laten komen (zondag!), die overigens dezelfde tips had wat betreft het ruwvoer. mijn paarden krijgen sowieso free choice ruwvoer (kuil en hooi) en water hebben ze ook altijd ter beschikking. het natje en droogje is dus geregeld.

verder ontworm ik ook altijd alle paarden tegelijk.

heb je misschien enig idee warom twee van mijn vier paarden zo heftig op die spuit reageren onder deze omstandigheden?? als we ervan uitgaan dat ze inderdaad een lintwormbesmetting hadden, waarom dan de twee andere niet? ze lopen altijd samen in dezelfde paddocks en weilanden en moeten dus dezefde grasmijten verorberd hebben.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:19

Mac schreef:
Ik heb bij m ijn paarden gelukkig nog nooit wormen aangetroffen, maar ik heb wel eens op verzoek de mest gecontroleerd van een paard met wormen en daar zaten platte, witte wriemelende vierkante dingetjes in, ongeveer een cm bij een cm. Ik heb ze vergeleken met allerlei foto's op het web, maar kon niet 100% zeker zeggen wat het waren. Zouden dat lintwormen kunnen zijn?

Idd zie je bij een oudere hoop helemaal niks meer. Verdwijnen die dingen de grond in of zo Verward ??

Dat is inderdaad lintworm. Als je heel goed kijkt zie je ook dat de binnenkant "hol" is. Als je je paard dan tegen lintworm ontwormd komen er overigens veel grotere stukken uit.
En waar die wormen blijven? Als ze er inderdaad levend uitkomen zullen er best wel wegkruipen, maar ik heb het idee dat vogels het een lekkernij vinden.

En Jackie, hoe het te verklaren valt dat de helft van je paarden lintworm zou hebben en de rest niet weet ik ook niet. Ik heb 1 paard en 3 shetjes, bij mijn paard en 1 shetlander heb ik lintworm aangetroffen. Bij de andere absoluut niets, en ze eten precies hetzelfde.

De allereerste keer dat ik ze ontwormde met equimax gingen er 3 aan de diarree. Nu is dat veel minder, ze hebben hooguit wat dunnere mest en ook dat niet altijd.
Bij mijn paard is er lintworm uitgekomen bij het ontwormen zonder diarree, dus dat het loskomen van wormen diarree veroorzaakt gaat ook niet altijd op. Maar dat zal waarschijnlijk verschillen van paard tot paard.

Ik zou toch proberen om de volgende keer een middel te pakken te krijgen wat alleen tegen lintworm is.Ik kan me haast niet voorstellen dat dat er niet meer is. Ik kan me voorstellen dat je er huiverig voor bent om het te geven,mijn paarden hadden alleen maar diarree en ook ik vond het niet zo geslaagd, maar ook lintworm kan koliek veroorzaken, uit 2 slechte moet je dus de beste kiezen!
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 26-10-04 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:22

Nee, ik heb dit jaar met Equimax ontwormd, maar er is gelukkig niks gebeurd.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:33

verschillende van mijn paarden reageren met dunne mest op een wormspuit van welk merk dan ook. Ik denk altijd maar zo, je geeft wel een middel aan het paard (schijnbaar voor het paard ongevaarlijk), maar het doodt wel de parasieten. Koliek zou duiden op een wormbesmetting. Het mag alleen niet lang duren en de dunne mest moet nu wel over zijn.