Koliek door cyclus?? wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Koliek door cyclus?? wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:11

Hallo,

Mijn paardje heeft afgelopen week weer koliek gehad.. niet echt verstopt.. maar hij hoorde wel wat gassen in de buik dus beetje gaskoliek.
Ze had een pijnstiller van 6 uur gehad en daarna ging het wel weer redelijk.
Ze meste dus ook niet..
3 weken geleden heeft ze ook koliek gehad en toen was ze lichtelijk verstopt, maar geen gassen of iets te horen wel droge mest.
Ook weer pijnstiller gehad van 6 uur en daarna ging het ook weer goed.
Omdat het precies 3 weken geleden was.. zij de da dat het misschien aan der cyclus kan liggen... Ze is 4 jaar en heeft hiervoor nooit last van gehad. Ze is wel aardig hengstig de laatste tijd met plassen enz.
Hij zei dat als ze nou over 3 weken toevallig weer koliek heeft, dat hij dan een scan ging maken van der eierstokken..
Weet iemand hier iets over??

Alvast bedankt.

Groetjes Ilona

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 11:29

Niemand???

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:04

Ken ook een paar gevallen waar het samen viel met de hengstigheid. Een paard was ermee geholpen met een rustgevend middel voor de hengstigheid, toen verdween het probleem. Ik kan er even niet opkomen, maar laatst is hier ook een topic geweest over hengstigheid waar dat middel genoemd werd.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:04

Oja, nog een tip: niet binnen 24 uur schoppen, dat mag niet volgens de regels.....

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:06

Mijn jaarling (!) heeft er ook last van.
Gerrit Zomer (homeopaat) is langsgeweest en heeft druppels voorgeschreven, kiemplant Cyclus en kiemplant Glyco als ik het goed heb.
De kuur is nu bijna op en tot nu toe gaat het goed Schijnheilig

Ywie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:13

Mijn merrie had hier ook last van, ook bij haar heeft Gerrit Zomer uitkomst geboden, weet niet meer precies wat ze kreeg, maar het hielp erg goed!!!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:34

Ik ken ook een manegepaard, (Waar ik heb gereden) die daar ook last van heeft..Maar wel in hele erge maten.. Maar de manege doet er voor de rest niet zoveel aan geloof ik.. En de DA had gezegd dat we haar per maaltijd een kopje gekookte lijnzaad moesten geven ofsow..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:30

Ok.. ik ben nu ook elke dag lijnzaad aan het geven... ben benieuwd of het over 3 dagen terug komt..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:32

Het eisprong van een paard is/kan zeer pijnlijk zijn voor een merrie. Dat dit pijn zich vertaald naar de omliggende darmen, waardoor een vorm van koliek bestaat, is voor de hand liggend.
In sommige pony rassen begint de cyclus al in het eerst jaar maar bij de meeste warmbloeden types zet dit echt door in de 2e levensjaar. (En vanaf dat moment zijn ze vruchtbaar.)

Hou de merrie's cyclus in de gaten ... en als inderdaad zoals je denkt, de koliek iets met de cyclus te maken heeft, noteer dit. Het is wel normaal dat er enig vorm of ongemaak is MAAR echte koliek achtig aanvallen horen er niet bij. Als dit het geval is dan kan er, zoals de DA al melde, iets met de baarmoeder of eistokken schelen en is een echografie en verder onderzoek wel nodig. Als er niets gevonden wordt dan is een hormonale behandeling misschien ook op zijn plaats.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:44

Ok bedankt voor je info Knipoog

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:44

Ik vond het niet helpen de lijnzaad..Maar jha..wie ben ik he