Boxrust ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Boxrust ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:36

Mijn pony heeft artrose en op dit moment een actieve ontsteking in de rechterknie. (Box-)rust is wat hij nu nodig heeft. Normaalgesproken gaat hij overdag het land op maar sinds gisteren staat hij dus binnen. Dit bevalt hem niks en hij gaat als een debiel rondjes lopen in zijn stal: aandacht aandacht!! Nu is hij alleen nog maar kreupeler geworden. Wat zouden jullie doen? Morgen toch maar even een paar uur het land op?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:23

Staat hij alleen binnen of met andere paarden? Alleen: dan kan ik me voorstellen dat hij drukker wordt. Kan je hem buiten op een klein stukje zetten? Zodat hij niet teveel kan rennen, maar toch rustig blijft en buiten staat? Dat is dan beter dan al dat gedraai.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:05

Bij dergelijke klachten is het belangrijk dat hij rust houdt en dus zijn been niet overbelast. Het gaat er dus om op welke manier JOUW paard zich het rustigst houdt. Hoe is hij als hij buiten staat? Er zijn ook genoeg paarden die juist het rustigst zijn als ze 24 uur per dag buiten staan. Omdat ze vaak toch even gaan rennen als ze 's morgens uit de stal komen. En als hij op de wei gewoon rustig staat te grazen is dat altijd beter dan wanneer hij op stal alleen maar rondjes loopt.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:08

Can stond inderdaad helemaal gek te doen in stal, echt balen Verdrietig. Wie weet helpt een Likit wat Knipoog. Anders moet je even de DA bellen wat te doen?
Hopelijk is het snel weer beter met mijn vriendje .
P.S. Waar hang je uit Tong uitsteken (telefoon)?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:21

Kan je niet op het land een stukje van 3 bij 3 afzetten ofzo?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:33

Mijn paard heeft bijna een half jaar op stal gestaan, ze werd alleen druk als ik in de buurt was, of als de andere paarden naar buiten gingen, een schepje voer deed dan wonderen. Verder heel veel ruwvoer gegeven voor afwisseling.
Toen ze weer naar buiten mocht, stond ze in het begin op een heel klein stukje, idd van 4x4 meter, ze mocht absoluut geen gekke sprongen maken. Daar was ze heel rustig een ging direkt eten.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:30

Ik denk dat het land of veel paddock beter is voor Candor. Vandaag toen ik met Rhea bezig was was hij ook erg onrustig (steeds hinneken als ik langs liep en vooral niet stil staan op stal Tong uitsteken ).

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:01

Ik zou hem in de wei zetten. Of in de paddock. Maar ik ben zowieso geen voorstander van boxrust.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 15:13

Bedankt voor alle reacties! Toen ik Candor vanmorgen uit zijn stal haalde liep hij lang zo kreupel niet als gisteren. Ik heb Candor vandaag toch in het land gezet samen met een rustige pony. Ik heb hem bewust op het land gezet ipv in de paddock. In de paddock gaat hij rollen en spelen terwijl hij op het land rustig gaat grazen. Zo is hij er toch een paar uurtjes uit en zal hij zich op stal straks misschien gedragen Tong uitsteken

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:11

Vervelend is dat altijd he zoiets... Cin is momenteel ook kreupel (nu al 1,5 week) en helaas begint meneer al aardig te stuiteren met het aan de hand stappen.... kon je ze maar vertellen dat het voor hun eigen bestwil is dat ze rustig aan doen *zucht*

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:30

ja echt irritant. Candor gaat overdag nu een paar uur het land op en dat scheelt al wel iets. In stal is hij rustiger. Maar met poetsen is het echt een crime. En er zit geen verbetering in de zaak. Misschien toch maar weer met ontstekingsremmer en pijnstiller aan de gang :S Had gehoopt dat het dit keer snel over zou zijn omdat we er zo snel bij waren.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:23

Jeetje balen zeg! Heeft die al eens steroide injecties gehad? En primeval?
In ieder geval denk ik dat hij zich rustiger houdt als die buiten staat. Als het echt niet meer te doen is zou je tijdelijk muisjes kunnen halen bij je dierenarts. Sterkte en succes!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:23

ik zou met de dierenarts overleggen als ik jouw was.

mickey had ook een botbreuk,en heeft 2,5 maan boxrust gehad,alleen met poetsen mocht ze heel even eruit.

omdat ze een volbloedje was dacht ik dat het niet zou lukken.
maar we hadden van de dierenarts een verdovingsmiddel gekregen.
op de oude stal ging het slecht,want niemand werkte mee en ze stond dus alleen binnen,gek doen,weven en noem maar op,een keer heeft ze me zelfs de stal uitgetrapt.
we wouden haar toen ook gewoon paar uurtjes per dag de wei op doen,maar het zou dan echt niet genezen,en ja wat zijn 3 maanden op een paardenleven?
dus we hebben toch doorgezet en voor de rust gekozen.
weet niet hoe lang jouw paardje moet en of het alleen met rust te verhelpen is?
ben toen verhuisd,heb daar helemaal geen verdoving meer hoeven te geven,ze lief dat ze daar was.
mensen werkte mee en houden rekening,echt harstikke fijn.

als ik jouw was zou ik eens kijken of je met iemand een afspraak kan maken dat er nog een paardje binnen blijft.
en verder wat ik deed was wel dat ze de hele dag door hooi had.

als je wilt weten wat voor een verdovingsmiddel mag je me pbén Lachen
dit is wel alleen op recept te krijgen van je dierenarts.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 16:26

marel schreef:
Jeetje balen zeg! Heeft die al eens steroide injecties gehad? En primeval?
In ieder geval denk ik dat hij zich rustiger houdt als die buiten staat. Als het echt niet meer te doen is zou je tijdelijk muisjes kunnen halen bij je dierenarts. Sterkte en succes!

Nee dat heeft hij nog nooit gehad. Het is ook pas de 2e keer dat hij kreupel is door zijn artrose. De vorige keer bleken pijnstillers/ontstekingsremmers voldoende te zijn. Daar weet ik de naam even niet van, het zat in een "wormenkuurspuit". Kan zijn dat het Primeval heette, wat is Primeval?
En wat bedoel je met muisjes?? Clown

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:15

Als je het probleem aan de DA voorlegt, zijn ze meestal wel bereid om iets kalmerends te geven.
Mijn DA in ieder geval wel. Mijn paard heeft ruim 3 maanden op de kliniek gestaan, het gebeurde weleens dat ze daar heel druk werd en dan gaven ze haar ook iets kalmerends. Mijn DA had daar totaal geen problemen mee omdat dat op dat moment het beste voor het paard was.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:39

Bloos! Ik haat Artrose, mijne heeft het ook en ik ben nog steeds aan het stappen (3 mnd?...ik tel het niet meer).
In het begin stond ze op het land en kreeg van die wormenspuiten... Quadrisol genaamd.
Eigelijk ging het toen niet echt vooruit .
Nu ze op stal staat (tja ZIJ houd zich rustig das een voordeel voor mij) gaat het wel beter en is ze 95% goed.
Ze ging in het land toch af en toe even uit haar dak denk ik (kan haar niet de hele dag observeren) en toen heeft de DA toch geadviseerd om haar binnen te zetten. Ook werd het toen slechter weer en waarschuwde hij me wel ervoor dat ie dan ook niet kon uitglijden op het land. Als het dus nat is in je landje zou ik hem niet te snel buiten zetten.
Met muisjes bedoelen ze van die sufmakende half verdovende korreltjes. Die kan je aan je DA vragen. Ze zijn om paarden wat kalmer te maken, miss. helpen ze in jou geval wel. Maar ze schijnen wel verslavend te zijn. Moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb dus weet er ook niet veel van.
Misschien moet ie wel even wennen aan in zijn stal staan? En staan er wel paarden vlakbij hem? Anders is dat misschien een oplossing.
Ik hoop dat het snel weer beter gaat Succes Ach gut

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:29

nikkigioa schreef:
Nee dat heeft hij nog nooit gehad. Het is ook pas de 2e keer dat hij kreupel is door zijn artrose. De vorige keer bleken pijnstillers/ontstekingsremmers voldoende te zijn. Daar weet ik de naam even niet van, het zat in een "wormenkuurspuit". Kan zijn dat het Primeval heette, wat is Primeval?
En wat bedoel je met muisjes?? Clown

Ik denk dat je toendertijd quadrisol hebt gekregen voor Candor, dat is de meest gebruikte pijnstiller/ontstelingsremmer. PrimeVal is een voedingssupplement dat de gewrichten beter zou smeren en het kraakbeen doet herstellen (maar daar zijn de menigen over verdeeld). Muisjes (of officieel vetranquil) is een middel dat ze rustiger maakt. Wordt weleens gegeven aan paarden die een (langere) tijd op stal moeten staan maar dan enorm onrustig worden.
Hoop dat die snel opknapt, die stoere baby Lachen

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:46

Hihi, dan komt Candor in een roesje Clown
Hoe loopt hij nu Nikki? Ik heb Candor alleen nog maar in de box zien staan en heb verder niet gelet op het lopen oid.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:50

Ik zou hem zeker naar buiten doen. Boxrust is achterhaalt. Is bijna nooit goed voor de genezing. Mensen laat je met een blessure toch ook niet helemaal niets doen? Die worden juist naar een fysio gestuurd en moeten gedoseerd belasten. En je paard zou dan helemaal op rust in een box moeten????

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:55

De boxrust doet hem duidelijk geen goed, dan zou ik hem toch maar kort buiten zetten en proberen om hem een beetje rustig te houden, dus niet samen met drukke paarden.