Stomme vraag: wat zijn echte verkoudheidsymptomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Stomme vraag: wat zijn echte verkoudheidsymptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:23

De titel zegt het al, maar ik kan eigenlijk nergens de symptomen van een verkoudheid bij paarden vinden...

Is een helder loopneusje al een verkoudheid? Of moet het dier echt groen/gele snot hebben? Vieze neus, niet hoesten, is dat ook verkouden? Wanneer VA erbij, bij welke symptomen en na hoe lange tijd? Wat kun je zelf doen om verkoudheid te voorkomen of verhelpen?

Ik schaam me diep, maar ik weet het echt niet precies. Mijn vuistregel is dat de VA opgetrommeld wordt bij:
* hoesten
* koorts
* groen/geel snot
Zowel bij ieder afzonderlijk, als alle symptomen samen Knipoog . Mijn definitie van verkouden is dus NIET een helder loopneusje, zonder koorts of hoest. Zeker niet als het dier goed eet en vrolijk (in gewone doen) is. Ben benieuwd wat anderen denken enne... wat nou een echte verkoudheid is natuurlijk Schijnheilig .

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:55

Verplaatst van VMR naar MD.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:24

Zou in ieder geval de temperatuur in de gaten houden. Soms lijken paarden vrolijk en redelijk goed te eten. Maar met koorts zou ik toch de dierenarts erbij halen!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 09:43

Uiteraard de temperatuur in de gaten houden, dat controleer ik iedere dag grofweg door even aan de oren te voelen. Klinkt raar, maar als ze koude oren hebben hebben ze vaak ook een afwijkende lichaamstemperatuur. Tenminste... dat geldt voor mijn paardjes *LOL* . Maar wat is dan verkouden? Als ik verkouden ben, heb ik meestal (eigenlijk nooit) verhoging...

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:47

hoi jossie: ik zit dus met hetzelfde probleem, onze donya heeft nu al drie weken last van een loopneus, het is gewoon helder, geen dik slijm ofzo, geen verhoging, normaal eten e.d alleen met het rijden merken we dat ze na twee rondjes draven dat ze dan moet "snuiten"
dit duurt nu al drie weken, maar ik bel morgenvroeg voor de zekerheid even naar de da, kijken wat die zegt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:29

geel / groen snot kan duiden op keelontsteking

zowiezo meer snot dan gewoon kan verkoudheid zijn
houd iniedergeval de temperatuur in de gaten.
hoesten duidt ook op verkoudheid