Rug problemen... ten einde raad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracy

Rug problemen... ten einde raad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:04

Bijna een maand geleden lieten we Gracy door een fysio onderzoeken en het was gebleken dat Gracy had last van d'r rug.

Na een week ontspannen bezigheden, buitenritten, losrijden of longeren ging alles tot dus zover goed.

Plotseling overnacht is Gracy's gedrag enorm veranderd! Verward Omdat het is opeens is ontstaan, denken we dat Gracy heeft vastgelegen in d'r stal.
Sinds 3wkn hebben we een behoorlijk gevecht om maar iets op d'r rug te leggen (met uitzondering van een stal- of zweetdeken). Gracy heeft ook een flinke zenuw trekjes vanuit haar schoft... en ze durfde toen niet meer te gaan rollen.

De behandelingen van de fysio reageerde ze heel positief OK dan! ze liep veel losser in d'r lijf!

De veearts is al wezen kijken, heeft een buigproef gedaan, en merkte op dat ze onregelmatig was links achter. Verder was de veearts zeer positief over de fysio behandelingen.

Gracy kreeg een kuur van 10 dagen van pijnstillers met antibotica. Maar tot zover veranderd niets in haar gedrag, als we iets over de rug wil leggen: bv. een halstertouw. Ze wordt angstig, panisch, en aanvallend als ze niet weg kan.
Voor mijn gevoel, heeft de pijnstillers niet veel geholpen, alleen met uitzondering dat ze nu gaat rollen in de paddock.

Morgen komt de veearts opnieuw ter controle, en met advies van de fysio gaan we het gedrag van Gracy aan de veearts vertonen.

Wie heeft zoiets meegemaakt met een paard? Ik ben een beetje teneinde raad! Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:34

als ze ook linksachter onregelmatig loopt denk ik toch aan ene behoorlijk probleem in de rug/lendenen..
iets meer dan alleen een fysio erbij halen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:28

Ken een paard dat ook redelijk erg reageerde; kwam inderdaad door vastliggen. Hierdoor waren wat wervels verkeerd gaan zitten. Dan is het heel pijnlijk als je de rug belast. Misschien is dit bij jouw paard ook het geval? Een manueel therapeut kan dan uitkomst bieden (of natuurlijk goede dierenarts).

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:59

mijn paard heeft ook al een tijdje rugproblemen, en is nu onder behandeling bij Erik Laarakker. Hij is holistisch dierenarts, en betrekt bij het behandelen van je paard oa acupunctuur, manuele therapie en ostheopatie. je paard wordt helemaal onderzocht en doorgemeten door hem, hij let overal op, echt heel gaaf. op de site www.holistischdierenarts.nl staat heel veel informatie over de behandelmethoden, succes ermee!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:16

Bedankt voor jullie tips

De veearts is vanmiddag geweest...

Gracy liep zuiver en was lekker los in d'r lijf. Ze oogde ook gezond en was opgewekt en vrolijk.

Alleen de veearts had geen verklaring voor haar onverwachts extrem gedrag: 1 moment is ze super relaxed en braaf.., de ander moment draait ze letterlijk door en wordt ze zelfs gevaarlijk
Daarbij heftig schudden met haar hoofd en niet stilstaan... Scheve mond dan is het opeens over! totdat we weer bij d'r schoft komt of wat aandruk aan de rechterkant bij d'r schouder.
Het vermoeden dat daar de pijnlijk plek ergens is en niet bij de rug zoals eerst vernomen.

De veearts heeft gelijk wat bloed afgenomen en Gracy wordt op zeer korte termijn opgenomen in de kliniek voor verder onderzoek. Er wordt ook gelijk foto's en scans gemaakt.

Wordt vervolgd... Verdrietig

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:46

ellepel schreef:
als ze ook linksachter onregelmatig loopt denk ik toch aan ene behoorlijk probleem in de rug/lendenen..
iets meer dan alleen een fysio erbij halen?

Ze liep eerst niet kreupel maar door haar verzet, en haar gekke bokkesprongen heeft ze waarschijnlijk iets verrekt want dit gedrag is geen resultaat van haar rugklachten/kreupelheid. De kreupelheid is helemaal weg, ze loopt weer zuiver maar haar gedrag met betrekking tot iets op haar rug leggen is nog altijd hetzelfde. Pijnstillers en antibiotica hebben niet geholpen.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:14

mogenlijk heden zijn rug / zadel ( aangezien hij onder de man kreupel is. )
rugproblemen komen vaak door de manier van rijden. ieder paard heeft uit zichzelf een natuurlijke scheefheid, zoals mensen links of rechtshandig zijn.
door je paard niet eerst goed rechtgericht te hebben voor je hem aan de teugel e.d. duw je deze scheefheid door en gaat hij idd kreupel lopen. voor meer info kun je contact op nemen met M de hoog. ( www.mayadehoog.nl )
sucses iniedergeval met de da !
en laat ja da ook naar het zadel kijken dan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:42

bij mij is er voor rugproblemen maar een DA en dat is Rodinde hoogenraad. Zeker dat onvoorspelbare gedrag doet mij toch aan een echt rugprobleem denken.

LouiseHansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:53

Hoi, mijn paard heeft een tijdje terug ook hoogstwaarschijnlijk vastgelegen in zijn box..want van de een op de andere dag wilde hij niet meer lopen, ging later wel weer beter en was hij zeer gevoelig in zijn rug..vooral het achterste gedeelte. Wij hebben er een paarden osteopaat bijgehaald en toen bleek dat kort gezegd zenuwen klem zaten, na 2 behandelingen bij haar is hij weer helemaal OK dan!

Groetjes Louise

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:01

mandy_b_s schreef:
rugproblemen komen vaak door de manier van rijden. ieder paard heeft uit zichzelf een natuurlijke scheefheid, zoals mensen links of rechtshandig zijn.
door je paard niet eerst goed rechtgericht te hebben voor je hem aan de teugel e.d. duw je deze scheefheid door en gaat hij idd kreupel lopen. voor meer info kun je contact op nemen met M de hoog. ( www.mayadehoog.nl )

Als je goed had gelezen dan wist je dat ze niet meer kreupel is en dat de kreupelheid niet uit haar rug kwam, en ook dat het zadel al is nagekeken en het daar niet aan ligt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:02

LouiseHansen schreef:
Hoi, mijn paard heeft een tijdje terug ook hoogstwaarschijnlijk vastgelegen in zijn box..want van de een op de andere dag wilde hij niet meer lopen, ging later wel weer beter en was hij zeer gevoelig in zijn rug..vooral het achterste gedeelte. Wij hebben er een paarden osteopaat bijgehaald en toen bleek dat kort gezegd zenuwen klem zaten, na 2 behandelingen bij haar is hij weer helemaal OK dan!

Groetjes Louise

Zenuwklemming lijkt het niet op omdat ze het ene moment heftig reageerd bij het optillen van het voorbeen, en 10min daarna mag je het voorbeen wel weer optillen en doet ze niet.. Het vreemde is dus dat ze steeds anders op dezelfde handelingen reageerd en dat maakt haar onbetrouwbaar en ook gevaarlijk..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:03

Er is trouwens nieuws, ze wordt vanavond opgenomen in Kliniek de Delta... Duimen dus dat ze iets vinden...

Gelukkig staat ze er onder goede zorg.. Lachen

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:23

Inderdaad bij rugproblemen zou ik Rodinde hoogenraad of Michiel Scheepers erbij halen. Vooral bij de laatste heb ik persoonlijk hele goede resultaten.
Succes!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:06

mandy_b_s schreef:

Hoi, bedankt voor je mening maar Gracy liep niet kreupel onder de man
Knipoog Ze liep niet zuiver omdat ze een spier of iets had verrekt tijdens het gevecht met de fysio...
Het zadel is ook in orde. Er is door de zadelmaker naar gekeken, en daar lag het niet aan.
Probleem geval zit waarschijnlijk bij d'r schoft of rechter schouder....

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:09

Megantjuh schreef:
Er is trouwens nieuws, ze wordt vanavond opgenomen in Kliniek de Delta... Duimen dus dat ze iets vinden...

Gelukkig staat ze er onder goede zorg.. Lachen

I.p.v. vanavond wordt Gracy morgen middag opgenomen bij Delta Knipoog

Het komt ook goed uit, want dan zijn alle veeartsen aanwezig, Gracy komt tijdens de lunch pauze Haha!

Morgen hoor ik wat ze van plan zijn, en welke onderzoeken ze gaan uitvoeren met Gracy.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:11

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:11

he wat balen om dat te horen moniek, ik wens je alle suc6 met gracy.

groetjes mer en liberty

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:11

libertysnowy schreef:
he wat balen om dat te horen moniek, ik wens je alle suc6 met gracy.

groetjes mer en liberty

Bedankt voor jullie steunbetuiging
Kusje

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:12

Vanmiddag is Gracy naar de kliniek gebracht.
Ze blijft waarschijnlijk tot volgende week donderdag i.v.m. allerie onderzoeken.

Wordt vervolgd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:33

Ik hoop dat ze wat vinden, maar dat wat ze vinden niet ernstig is. Succes!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:20

Heeft mijn paard ook gehad.
En alles staat in verband met elkaar,in het lichaam.
Het kan zijn dat ze door de pijn op een andere manier gaat lopen.
Zo belast misschien haar achterbenen meer.

Door de pijn worden ze heel sjagarijnig.

Ik heb mijn paard laten behandelen door een kraker.
Hier blijft ie nog steeds onder controle,als zijn rug weer wat gevoeliger is.
Ook heb ik 2 maanden gelongeerd,
hoewel dat op een gegeven moment mijn neus uitkwam hoor Schijnheilig

Die kraker heeft echt wonderen verricht! *LOL*
Na zijn eerste behandeling was mijn paardje helemaal uitgelaten.