Mijn veulen doet moeilijk met eten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boxje

Mijn veulen doet moeilijk met eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:14

En mijn DA weet niet zeker wat het is! En daar word ik dus helemaal tureluurs van Huilen Wie o wie kent dit en kan me eventueel verder helpen?

Mijn veulen mankeert verder niets, ziet er gezond uit en doet alles normaal wat een veulen moet doen behalve...Ongeveer 1 keer in de week stopt ze s `avonds acuut met het eten van haar brokjes. Ze loopt dan een paar passen naar achteren, het lijkt er dan op dat ze wil gaan liggen, maar doet dat dan net niet. Wel boert ze een paar keer ( ja, het kan ik hoor het echt!) ze gaapt een paar keer en met twee minuten is het hele verhaal over en eet ze vrolijk haar brokjes weer verder op! Verward Verder valt er op de dagen dat er niets aan de hand is niets te zien en eet ze perfect! Bovendien heeft ze het ook alleen met de brokken, met het hooi zijn er nog nooit problemen geweest.

Ik dacht de eerste keer toen ik het zag dat ze zich verslikt had, maar dat is het niet, ook eet ze heel rustig, de DA heeft erbij gestaan en ook hij denkt niet aan een vertopping/ veslikt hebben. Hij denkt nu dat het een maagzweer is en ik heb een middel gekregen dat het slijm in de maag moet herstellen, komt hiervan geen verbetering dan gaan we de maag van binnen onderzoeken.

Wat ze ook heeft is een rare ontlasting, dat wil zeggen de mest zelf is wel goed maar tussendoor laat ze regelmatig natte scheten en komen er gewoon straaltjes vocht mee! Dit heeft ze wel dagelijks. Het is eigenlijk meer een uitzondering als ze eindelijk eens een droog poepgat heeft.

Wie o wie kent dit of heeft het vaker gezien, hetzij het pijngedrag bij het eten hetzij de natte scheten?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:45

Zou het kunnen dat het aan het voer ligt?
Misschien dat ze niet zo goed tegen deze brokken kan en misschien zouje het eens kunnen proberen met een ander merk?
Ik heb wel eerder gehoord van een soort maagweer bij paarden veroorzaakt door stress (b.v het afspenen), dan werkt een middel tegen herstellen van het maagslijmvlies erg goed tegen dus dan zul je op korte termijn toch verbetering moeten zien.
Heel veel succes met je veulentje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:12

Verplaatst van KS naar MD.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:02

boxje schreef:
En mijn DA weet niet zeker wat het is! En daar word ik dus helemaal tureluurs van Huilen Wie o wie kent dit en kan me eventueel verder helpen?

Mijn veulen mankeert verder niets, ziet er gezond uit en doet alles normaal wat een veulen moet doen behalve...Ongeveer 1 keer in de week stopt ze s `avonds acuut met het eten van haar brokjes. Ze loopt dan een paar passen naar achteren, het lijkt er dan op dat ze wil gaan liggen, maar doet dat dan net niet. Wel boert ze een paar keer ( ja, het kan ik hoor het echt!) ze gaapt een paar keer en met twee minuten is het hele verhaal over en eet ze vrolijk haar brokjes weer verder op! Verward Verder valt er op de dagen dat er niets aan de hand is niets te zien en eet ze perfect! Bovendien heeft ze het ook alleen met de brokken, met het hooi zijn er nog nooit problemen geweest.

Ik dacht de eerste keer toen ik het zag dat ze zich verslikt had, maar dat is het niet, ook eet ze heel rustig, de DA heeft erbij gestaan en ook hij denkt niet aan een vertopping/ veslikt hebben. Hij denkt nu dat het een maagzweer is en ik heb een middel gekregen dat het slijm in de maag moet herstellen, komt hiervan geen verbetering dan gaan we de maag van binnen onderzoeken.

Wat ze ook heeft is een rare ontlasting, dat wil zeggen de mest zelf is wel goed maar tussendoor laat ze regelmatig natte scheten en komen er gewoon straaltjes vocht mee! Dit heeft ze wel dagelijks. Het is eigenlijk meer een uitzondering als ze eindelijk eens een droog poepgat heeft.

Wie o wie kent dit of heeft het vaker gezien, hetzij het pijngedrag bij het eten hetzij de natte scheten?

het kan best zijn dat ze te gulzig eet,moet je eens op letten,als dat het geval is kan je dat afleren door grote keien in haar bak te stoppen en dan de brokken ertussen gooien.heb ik wel eens gezien dat mensen dat bij hun pony,s doen en het werkt echt

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:10

Hoeveel weken heeft ze dit al achter elkaar gedaan?
Wat je kan doen is iets (een steen bijvoorbeeld )wat ze niet op kan eten in de voerbak doen zodat ze niet teveel biks tegelijk kan eten.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:20

Door die natte straaltjes vocht, lijkt het ook wel of haar darmen van streek zijn. Heb je al eens andere brok geprobeerd? Het is wel apart dat ze maar 1x per week zo doet met eten.

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:37

Te gulzig eten doet ze niet daar let ik juist extra op, sterker nog ze eet zelfs behoorlijk rustig, dus ik denk niet dat stenen in de voerbak in dit geval iets oplossen ( helaas).
Ik denk zelf ook dat haar darmen van streek zijn en dat heeft ze al heel lang eigenlijk. Ik heb van de DA een paar weken geleden al eens spuit gekregen met proboitica en toen ging het heel even iets beter, maar na een week was het alweer hetzelfde verhaal Verward
Het rare is dat het hem in het eten zit en dat maar eens per week, waarbij zij dus ook nog eens last heeft van de darmen die van streek zijn. Ze heeft geen koorts, voelt zich kiplekker en ook mijn DA weet het dus niet. En daar baal ik wel zo van want er duidelijk wel iets mis! Ik zit erover te denken om een bloed en mestonderzoek te laten doen met de hoop dat daar dan iets uiktkomt en anders zullen we met een sonde naar binnen moeten. Maar julie herkennen het dus ook niet?

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:57

Misschien helpt het als je ander voer geeft? muesli ipv biks of hooi ipv kuilvoer? Ik weet niet of jouw veulen kuilvoer krijgt maar ik kan me voorstellen dat kuilvoer vrij zuur is en minder geschikt voor paarden met een gevoelige maag. Maar nee ik herken het helaas niet. succes

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:09

Het kan zijn dat haar slokdarm in de bochten wat vernauwd is. Een van mijn paarden heeft dat ook en die heeft dezelfde klachten als ze uit een hoge bak eet. Probeer eens haar de brokken uit een bak op de grond te laten eten. Dit is een natuurlijkere houding voor een paard om te eten. De slokdarm is dan meer gestrekt.

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 20:49

Patoucha schreef:
Het kan zijn dat haar slokdarm in de bochten wat vernauwd is. Een van mijn paarden heeft dat ook en die heeft dezelfde klachten als ze uit een hoge bak eet. Probeer eens haar de brokken uit een bak op de grond te laten eten. Dit is een natuurlijkere houding voor een paard om te eten. De slokdarm is dan meer gestrekt.

Dit zou dan heel goed kunnen. Maar is het dan niet raar dat ze het meer niet dan wel heeft? En daar bedoel ik mee dat als jouw paard toch uit een te hoge voerbak eet heeft hij dan altijd last of ook maar af en toe?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:21

Nee, zij had dit ook niet altijd. Soms leek ze nergens last van te hebben, soms een beetje (zelfde klachten als jouw paard) en een paar keer heeft ze slokdarmverstopping gekregen. Misschien kun je het gewoon proberen, van de grond te laten eten? En muesli of 5-granenmix geven dat zet niet uit in de slokdarm/maag en met granen worden ze gedwongen om beter te kauwen, waardoor het beter verteerd.