Waar aan zouden jullie denken over een paard met de volgende verschijnselen:
Mijn paard loopt.... ...aan de hand in stap/draf in de bak goed ...aan de hand in stap/draf op het verharde goed ...aan de longe in stap/draf goed, hoogstens wat stijf ...onder de man in stap goed maar onder de man in draf loopt hij kreupel. Galop heb ik natuurlijk niet geprobeerd.
Terwijl als hij dus buiten in de bak staat speelt en rent hij wel gewoon, loopt hij ook niet kreupel. Af en toe heeft hij 1 warm voetje, maar dat is niet elke dag zo.
Als jullie dit zo lezen, wat zou dit kunnen zijn volgens jullie? Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
p.s. Als hij na het weekend nog niet goed loopt, laat ik zowiezo de DA komen!!!
Arabesk
Geplaatst: 23-10-04 18:36
onder de man in draf zowel kreupel in de bak als op het harde?
Morrie
Geplaatst: 23-10-04 18:37
hoe oud is je paard?
Ranja
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-04 18:44
@ arabesk: op het verharde onder de man heb ik niet geprobeerd moet ik zeggen... @ smurf: bijna 16 volgens mij
An_J
Geplaatst: 23-10-04 18:45
Kijk eens met een kritisch oog naar je zadel...
Arabesk
Geplaatst: 23-10-04 18:49
Lastig te zeggen, maar een hoefprobleem zal het wel niet zijn, dat zal ook zonder ruiter zichtbaar moeten zijn. Klinkt eerder als gewrichtenkwestie, of spieren of rug.
Ulissa
Geplaatst: 23-10-04 21:18
De hoef is warm zeg je. Heb je al aan een hoefzweer gedacht? Heb je al gekeken of deze hoef gevoelig is?
Ranja
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-04 21:26
@An_J: Dit zadel is nog geen half jaar oud. Ik heb een nieuwe gekocht, juist omdat mijn vorige zadel niet goed zat. Het zou natuurlijk altijd kunnen, maar hoop het niet...
@Ulissa: nou ja hoef...vanaf de hoef tot aan de kogel zeg maar. Hoger iig niet.
fionaenco
Geplaatst: 24-10-04 10:40
ik zou ook denken aan een rugprobleem of niet goed passend zadel. wat een half jaar geleden paste hoeft nu niet meer goed te zitten . succes!
An_J
Geplaatst: 25-10-04 09:36
Is hij van stand veranderd de laatste tijd?
Ranja
Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-04 10:16
@An_J: Nee hij is niet van stand veranderd. Wel komt vandaag de hoefsmid en die zal ook meteen even naar hem kijken.
Morgen komt overigens de da voor hem, dus we gaan het dan meemaken. We hebben er gister nog even naar gekeken, maar het lijkt vanuit zijn heup/lendenen te komen en dan de andere kant als die warme hoef. Zou ook wel logisch zijn, dan ontlast hij de ene kant, waardoor hij aan de andere kant een warme hoef krijgt. Maar ja, wij hebben niet geleerd voor dierenarts...
MoniqueB
Geplaatst: 25-10-04 13:20
Verstandig dat je er een DA naar laat kijken.
Een warme hoef duidt meestal op een ontsteking in de hoef. Misschien toch een hoefzweer of bevangen.
Begin maar alvast die hoef te koelen, dat kan zeker geen kwaad!
succes!
lailapri
Geplaatst: 25-10-04 17:09
is het niet de rug? pony is al wat ouder, dus slijtage kan het ook zijn, mijn oudje heeft er ook last van, in de baks los niet te zien, iemand erop is het als je heel goed kijkt betje te zien, maarja, ben al lang blij dat ze het nogsteeds doet
Het kan ook zijn dat het het begin van een ontsteking is, daar moet je zeker dierenarts of hoefsmid wat aan laten doen! als dat nodig is natuurlijk, ik heb gehoord dat een ontsteking in de hoef er vanzelf uitkomt, maar dan aan de bovenkant bij de kroonrand, wat niet de lekkerste plaats is....
Vue
Geplaatst: 25-10-04 19:02
laat inderdaad naar de hoef kijken. andere mogenlijk heden zijn rug / zadel ( aangezien hij onder de man kreupel is. ) rugproblemen komen vaak door de manier van rijden. ieder paard heeft uit zichzelf een natuurlijke scheefheid, zoals mensen links of rechtshandig zijn. door je paard niet eerst goed rechtgericht te hebben voor je hem aan de teugel e.d. duw je deze scheefheid door en gaat hij idd kreupel lopen. voor meer info kun je contact op nemen met M de hoog. ( www.mayadehoog.nl ) sucses iniedergeval met de da ! en laat ja da ook naar het zadel kijken dan !
blazelover
Geplaatst: 25-10-04 19:17
k ben benieuwd wat de DA zegt! in ieder geval veel succes!!
Don_Zhivago
Geplaatst: 25-10-04 19:25
ik denk NIEt aan rugproblemen... ik denk een ontsteking of iets anders aan de hoef(of het hele been). nou ja sterkte iig en laat ff weten wat de DA heeft gezegd..
Arnoud
Geplaatst: 25-10-04 20:44
Kan ook uit de schouder komen. Daar kun je achterkomen door hem/haar linksom en rechtsom te laten draven en dan kijken welke kant om hij/zij erger kreupelt.
Succes
MaraYvette
Geplaatst: 25-10-04 21:17
ik denk eigenlijk ook aan rug of schouder problemen of komt t uit zijn hals?/ dat had n paard bij mij op stal ook.... succes....
Chippp
Geplaatst: 25-10-04 22:33
Loopt ie onder het zadel ook kreupel als je je teugels los hebt?
Ranja
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-04 08:20
@Chipp: ja ook met losse teugel loopt hij in draf kreupel.
Heb nu mijn mobiel bij de hand en hoop dat hij snel belt. Maar ja, dat is nog maar afwachten bij deze dierenarts. Thnx voor alle berichtjes!! En laat vandaag nog weten hoe het af is gelopen.
Ranja
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-04 12:51
De dierenarts is geweest en het is toch zijn rug...
Ze heeft hem eerst her en der gevoeld. Wel wat vocht in zijn achterbenen, maar niet om van te schrikken. Daarna buiten heen en weer gelopen/gedraaft. Toen aan de longeerlijn. Dat was nog een klein probleempje, want meneer is niet zo makkelijk aan de longeerlijn Haar conclusie was dat zijn passen in draf te kort zijn, maar dat hij niet echt kreupel loopt, eerder stijf. Daarna heeft ze nog gevoeld op zijn rug en er zit wel degelijk een warme plek aan de rechterkant op zijn rug....
Hij krijgt ontstekingsremmers en moet 2 weken rust houden. Hij mag wel lekker naar buiten toe, mits hij niet te gek doet. Ook mag ik met hem aan de hand stappen, vooral rechte stukken. Daarna mag ik weer voorzichtig aan gaan rijden, maar nog niet teveel van hem vragen, rechte stukken, vooral geen voltes en geen stelling.
beautyfull_mickey
Geplaatst: 26-10-04 16:34
dus aan de hand,loopt hij in stap en draf goed? onder de man alleen in stap goed,in draf niet meer. en aan de longe ook kreupel?
vind het ergens ook beetje klinken alsof de spieren niet in orde zijn. dit klinkt namelijk erg bekend van mijn paard...
ik las net je bericht hierboven dat de dierenarts dus is geweest,goed hij zla het het beste weten beterschap met je paardje!