Mijn paard is geopereerd aan koliek...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

Mijn paard is geopereerd aan koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 13:14

Ik wil eigenlijk gewoon even mijn verhaal kwijt, misschien zijn er anderen die hetzelfde mee hebben gemaakt!
Mijn paard, Kwaidie dus, is in Mei geopereerd aan een entrapment, een stuk dikke darm zat klem tussen de mild en de nier, daar zit een soort bandje waar zo'n stuk darm dan overheen kan gaan liggen en niet meer terug wil.
Ik merkte het toen Kwaidie niet meer wilde eten, Kwaidie liet niet duidelijk merken dat tie last had van zijn buik, ik heb de dierenarts toch meteen gebeld, omdat tie er wel een beetje ziekjes uitzag en niet had gemest. De dierenarts gaf hem eerst een soort laxeermiddel, maar dat werkte niet. Na 2 uur belde ik dus de dierenarts weer en die heeft toen van binnen bekeken wat er aan de hand was. Hij vertelde me dat ik meteen naar Utrecht moest en dat de darm van mijn paard dus klem zat. Het was zo erg, ik was echt helemaal overstuur, zoiets verwacht je niet als er verder nooit iets mis is. Maar goed, ik naar Utrecht met Kwaidie. Toen we daar kwamen, ik was daar nog nooit geweest, was het heel groot en we werden niet meteen geholpen omdat er meerdere paarden met koliek waren en mijn paard tamelijk rustig was. Na een tijdje kwam een vrouwelijke dierenarts kijken naar Kwaidie, het was inderdaad een entrapment. Vervolgens werd er 2 liter paraffine via een slang door de neus van mijn paard naar de maag vervoerd, op deze manier moest de darm door dit glibberige spul weer op zijn plek komen te liggen. Kwaidie werd in een "koliekstal" gezet en ik kon weer naar huis. Waarschijnlijk zou de darm nu wel weer goed komen te liggen. Helaas belden ze de volgende dag met het bericht dat er iets helemaal mis was, Z'n bloed was niet goed en kwaidie moest meteen worden geopereerd, de dierenarts vertelde me dat de kans dat tie het zou halen 50 % was. De operatie duurde de hele middag, ik zat thuis te wachten op de uitslag, meer kon ik niet doen, echt heel erg zoiets. Maar ze belden dat het goed was gegaan, Kwaidie lag nu op de intensive care en we mochten hem de volgende dag bezoeken. Ik weet nog goed hoe die daar stond heel zielig en zo alleen met een groot verband om zijn buik.
Nu na 4,5 maand gaat het weer prima met Kwaidie en begin ik aanstaande zaterdag weer met een wedstrijd. Ik rij nu M2 met hem, dus daar moet ik ook weer beginnen. Ik ben nog vaak bang dat zoiets opnieuw zal gebeuren, het is heel erg om te zien dat je paard pijn heeft.
Nu wil ik vragen of misschien iemand net zoiets meegemaakt heeft en hoe het nu gaat.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:24

heb ik ook met mijn verzorgpaard meegemaakt maar die haalde het niet
sterkte! en hopen dat ie snel opknapt!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:23

Dankje, wat erg voor je zeg dat jou verzorgpaard het niet heeft gehaald! ik vind koliek bij paarden echt een vreselijke ziekte! Je kunt er niks aan doen als ze dit hebben en je kunt het volgens mij ook niet voorkomen. Hoe merkte je aan je paard dat tie deze vorm van koliek had? En ben je ook met je paard naar Utrecht geweest?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:21

Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit een keer gehad met mijn schimmel, ze heeft namelijk (ik klop af !!) 1x in haar leven koliek gehad toen ik haar net had, dus een jaar of 19 geleden. Het begon heel erg snel en heftig (ik was aan het uitmesten dus was er bij) van de een op de andere minuut rollen, zweten ik moest haar met een zweep omhoog slaan. Die dag 3x de DA erbij met pijnstillers en spierverslappers, hij zei nog als het daarna niet over was ze naar Utrecht moest om geopereerd te worden.
Het was ook ineens over gelukkig. Heb nog wel weken lang samen met mijn moeder een schema gemaakt om snachts 4x gaan kijken. De eerste 2 dagen erna heb ik sowieso in de stal geslapen Knipoog ook al stonden de paarden aan huis.
Maar sinds dien dus nooit meer enige vorm van koliek gehad, dus hou het goed in de gaten, maar laat je niet helemaal gek maken he Ach gut

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:56

oh heftig,mijn vorige merrie heeft ook een paar jaar geleden ook een entrapment gehad,dat was echt niet om aan te zien,ze ging op een gegeven moment zitten als een hond,dat was van de pijn.
ik moest ook meteen naar utrecht,en dat is een rot-trip vanuit zuid-limburg...
maar ...juist door het lang op de trailer hobbelen en bewegen van de trailer is de darm van het nierbandje afgeschoten en weer goed gaan liggen...
helaas is zij dit jaar overleden,1 maand na een koliek operatie,ze stond toen en duitsland in een kliniek,heb haar dus niet meer thuis gehad..
maar jij kunt je paard weer rijden en dat is heel positief natuurlijk...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:04

het is helaas bij koliek nooit te zeggen of het wel of niet terug zal komen. Maar het is bij dit geval van koliek gewoon een kwestie van pech. als die darm besluit er de volgende keer weer overheen te schieten krijgt ze er weer last van. Als de darm netjes op zijn plaats blijft liggen, wordt ze 30 en sterft ze van ouderdom!
Ik wil zeggen dat dit gewoon dikke pech is geweest. Blijf niet bang en geniet van je paard!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 09:48

Dankje allemaal, ik ben best wel weer een beetje gerust gesteld! Ik herken jullie verhalen heel goed! Het is echt zo dat je je ontzettend ongerust gaat maken als je paard ook maar iets raars doet! Maar ik hoop maar dat de darm besluit zo te blijven liggen en dat ik nog lang kan genieten van mijn paardje! Ik ga in ieder geval wel proberen om niet meer zo bang te zijn!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:35

hey mijn paard is ook geopereerd aan koliek.

Romy (mijn paard) had hele erge koliek en de maag inhoud kwam door haar neus eruit. Ze hebben eerst 30 liter maag inhoud eruit gepompt en toen moest ze met een zonde in haar neus naar utrecht. Dat was een uur rijden minimaal. Eenmaal daar aangekomen werden we meteen opgevangen en alles ging heel snel. Ro werd in een stand geplaats en 5 dokters onderzochten ro. Ze kreeg eerst nog een pijnstiller en werd leeggepompt. De ander was aan het tempraturen en er moest een darmfunctioe gedaan worden. Al kwam daar rood vloeistof uit zat er een gezwel of een knel in de darmen dan moest ze geopereerd worden. En ja dat was bij ro. Dus de vraag was meteen wilt u opereren of in laten slapen. Wij gelijk laten opereren en ze is 3 uur onder het mes geweest. Er kwam een heel groot gezwel uit de darmen er is in totaal 70 darm weggehaald. Ik heb heel de operatie gezien was echt eng allemaal.
Ro heeft 3 maanden moeten herstellen en is goed opgeknapt. Maar daar zit ook geluk bij want ik ken een paard die het ook niet gered heeft.

Ro maakt het goed nu en heeft ook een veulen gehad.

Heel veel sterkte met je paardje en geniet van je paardje want alles kan heel snel voorbij zijn.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:55

Zo zeg dat is ook een heftig verhaal!
Ze kunnen inderdaad ook een stuk van de darm weghalen hè? Ze hebben mij dat ook verteld. Bij Kwaidie is dat niet gebeurt want dat was gelukkig niet nodig! Mijn paard moest trouwens ook 3 maanden "stil"staan na de operatie!
En je mocht in Utrecht gewoon bij de operatie blijven, lijkt me echt wel erg om te zien hoe ze met je paard aan de gang zijn enzo. Ik vond dat van die slang door de neus al vreselijk.
Gelukkig dat het ook met jou paard weer goed is gekomen! Hoe oud is ze nou, en heeft jou paard nog wel eens koliek gehad? Hoe lang is het geleden dat ze geopereerd is?

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:01

Paard dat tegenover mijn merrie op stal staat is vorige week 2 maal geopereerd aan koliek in Utrecht. Hij was uit narcose en begon meteen weer koliekerig te doen dus gelijk weer de operatieruimte in. Was daarna 2 dagen down en vervolgens weer zo fit als een kip. Alleen ze moeten heel rustig aan doen en hij mag de komende maand maar 5 minuten per dag stappen. En 6 kleine porties eten per dag. Ze moeten 3 maanden rustig aan doen maar hij ziet er weer vrolijk uit ondanks dat hij zijn box bijna niet uitkomt nu.

Hopelijk hersteld dat paard zich net als jouw paard.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:03

ro is nu 4 jaar geleden aan koliek geopereerd ze was 3 jaar en ze heeft nooit meer koliek gehad. Ro krijgt enkel zelde brood. En als ze brood krijgt is het bruin brood. Ze heeft een week op de IC gestaan en daarna mocht ze naar huis.

Ik weet nog heel goed hoe hard ro kreunde van de pijn dat vergeet ik nooit meer die blik van haar ogen zoveel pijn had was heel erg.

Nadat ze geopereerd was en ze kwam bij en ik riep er hinnekte ze gelijk. Ze had echt hele dikke ogen ze was broodmager. De volgende dag kwamen we weer en toen had ro ook zon verband rond haar buik en een infuus ze stond als een gek rondjes te lopen en te gillen in haar box ze voelde zich weer helemaal goed. Ze kreeg over de hele dag heeeeeeeeel weinig eten elke keer een handje muslie en peen/ om alles heel langzaam op gang te brengen. Al gaf ik ro iets dan at ze niet maar schrokte echt alles heel snel op.... Madam had duidelijk honger hahha..

Ik ken iemand en bij haar paard is zelfs 7 meter darm weg gehaald en dat is het maxium wat ze weg kunnen halen...

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:04

Er kan soms in een korte tijd heel wat gebeuren...! Heel veel sterkte, hopen dat het nu goed gaat! Ik denk het wel hoor, vaak als ze de operatie hebben gehad en ze weer thuis zijn, knappen ze beetje bij beetje weer op! En ze laten je paard in Utrecht niet maar zo gaan als ze denken dat er nog iets mis kan gaan zeg maar! Sterkte!

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 15:02

Ik weet ook nog heel goed hoe erg ik het vond dat je kon zien dat Kwaidie pijn had. Vooral in z'n blik inderdaad. Als ik aan hem vroeg wat er was, keek die naar z'n buik. Wel fijn dat het nu nog steeds goed gaat met Ro!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:32

Kwaidie schreef:
Dankje, wat erg voor je zeg dat jou verzorgpaard het niet heeft gehaald! ik vind koliek bij paarden echt een vreselijke ziekte! Je kunt er niks aan doen als ze dit hebben en je kunt het volgens mij ook niet voorkomen. Hoe merkte je aan je paard dat tie deze vorm van koliek had? En ben je ook met je paard naar Utrecht geweest?

ze lag er beroerd bij. wilde niet opstaan en ik wist gewoon dat er iets fout was. ze is inderdaad naar utrecht geweest, maar kwam dus niet levend terug!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:28

Kim van Kimmes is 4 jaar geleden geopereerd!!
Misschien kan je haar een pb sturen als je haar wat wil vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:34

Ik heb zoiets meegemaakt en dat paard is na 8 maanden revalidatie en herhaaldelijke operaties alsnog overleden. Hij was niet van mij gelukkig (ik heb al genoeg dode paarden gehad onderhand :/)

Deze kreeg ong anderhalve week na de oorspronkelijke koliekoperatie een infectie in de wond, waarna de buikwand niet meer sloot. Die stond daarna met een uitstulping ter grootte van een rugbybal onder aan zijn buik.

Na een aantal maanden waren we de diverse infecties ed de baas. Uiteindelijk is hij weer op tafel gegaan en zou geprobeerd worden een net in de buikwand te plaatsen. Het bleek toen allemaal al dusdanig vergroeid dat er geen goede kans op herstel meer was. Hij is dus niet meer thuisgekomen.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 09:51

Erg zeg! Ik heb ook wel eens gehoord dat ze dan inderdaad zo'n netje in de buik gaan plaatsen, Kwaidie heeft dat niet gehad! Als ik jullie verhalen zo een beetje hoor... kon het nog veel erger zeg! Dat zeiden de dierenartsen daaro ook wel, dat ze geen darm weg hadden hoeven halen en dat de wond goed was genezen bij mijn paard , daardoor is hij volgens mij zo snel weer opgeknapt!

Moontje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:46

hoi

Mijn paard heeft vorig jaar november hetzelfde gehad als jouw paard, ook geopereerd en net goed gegaan. Alles leek heel goed te gaan, reed weer op hem enzo.... maar hellaas 3 dagen geleden kreeg hij het weer, nu heeft de dierenarts hem behandeld met parrafine en pijnstillers. Dit lijkt op het oog goed te werken, want het gaat momenteel redelijk met hem. Ik hoop dat het bij jouw wel goed blijft gaan, maar blijf opletten!!! wees er heel snel bij als het nog een keer gebeurd

groetjes en succes Moontje

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:36

Kwaidie schreef:
Ik wil eigenlijk gewoon even mijn verhaal kwijt, misschien zijn er
Nu na 4,5 maand gaat het weer prima met Kwaidie en begin ik aanstaande zaterdag weer met een wedstrijd. Ik rij nu M2 met hem, dus daar moet ik ook weer beginnen. Ik ben nog vaak bang dat zoiets opnieuw zal gebeuren, het is heel erg om te zien dat je paard pijn heeft.
Nu wil ik vragen of misschien iemand net zoiets meegemaakt heeft en hoe het nu gaat.

WAT?? Dan al heb je zeker net zo'n slechte begeleiding gehad als ik gelukkig heb ik een fysio die mijn bijstond en mij afremde. Ik ben trouwens erbij gebleven totdat hij bijkwam ga echt niet naar huis heb ook lang gewacht. Ze hebben liever dat je gaat maar ik wilde echt niet weg.

Paard mag als hij naar huis gaat eerst 2 maanden alleen stappen dan 2 maanden onbelast bewegen en daarna mag je rustig weer gaan rijden (dus met 4 maanden reed ik pas weer met een kaal paard). Dit allemaal ter verkoming van verkleving en ontstekingen van de wonden. Hoop hoop voor je dat het goed gaat maar helaas komen de meeste binnen een jaar weer terug en overlijden helaas.
Uiteindelijk heb ik er een jaar voor uitgetrokken eer ik weer gestart ben mijn paard verdiende naar zo'n operatie wel de tijd om goed te herstellen ze doen een flink jasje uit. Uiteindelijk heeft het een jaar of wat geduurd eer hij lichamelijk weer echt de oude was (beef mager).

Van mij is nu 2 jaar geleden geopereerd en had ervoor nog nooit koliek gehad en erna ook niet meer.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:07

Het schijnt inderdaad een heftige operatie te zijn! Maar mijn paard is echt weer helemaal de oude hoor! Van de wond zag je na 7 dagen al haast niks meer, alleen een mooi genezen sneetje! Ik wordt nu wel weer een beetje banger om te horen dat bij sommigen de koliek weer is teruggekomen! Ik merkte eigenlijk gelijk aan mijn paard dat tie na de operatie gelijk veel meer energie had en nu kan die veel meer aan juist! Raar eigenlijk, maar ik denk dat Kwaidie er al wel een tijdje last van heeft gehad, maar het gewoon niet aangegeven heeft. En nu het echt verholpen is, zich weer goed voelt! Gelukkig maar! Ik hoop echt dat Kwaidie het niet weer krijgt....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:48

Ja klopt bij de mijne ook niet meer maar je weet niet wat er aan de binnenkant bevindt. Verklevingen is het heftigste wat een paard kan overkomen en is dan ten dode opgeschreven.

Leys sprong na 5 dagen al boven mij uit maar om nu te zeggen ik ga erop NEEEE. Niet voor 4 maanden. Ik hoop dat je geluk hebt maar zal eens op internet gaan zoeken op koliekoperatie maar rijden komt niet voor voor na 4 maanden na de operatie.

Zou toch even navraag doen.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:01

kweet het ook nie, ze hebben mij gezegd dat ik na 3 maanden al weer mocht rijden! En het is nu dus bijna 6 maanden geleden, en nu begin ik zaterdag weer met de wedstrijden. Kheb net toevallig prive les gehad, en het ging echt lekker:Hij begint helemaal te zweven nu! Maar ik zal zeker eens kijken op internet! Bedankt voor de tip! Weet je misschien nog een specifieke site?