Uierontsteking en oedeem; tips en ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Uierontsteking en oedeem; tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 08:55

Het paard dat ik rijd heeft uierontsteking en nu ook oedeem erbij.
Natuurlijk is de veearts erbij geweest en is ze nu onder behandeling (poeders en antibiotioca)

Wat zijn jullie ervaringen hierbij? Heeft iemand ook tips, wat is wel goed voor haar en wat niet?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:45

Regelmatig koelen, door het met een zachte straal, bijna koud water af te spuiten, geeft vaak een hoop verlichting evenals, veel ongedwongen beweging.

Houd er rekening mee, dat het uier hierna deels en/of helemaal niet meer geschikt kan zijn voor melkproductie, eea hangt sterk af van de hoeveel lidtekenweefsel in het uier.
Vraag hier duidelijk je VA naar, want het zou kunnen betekenen dat de merrie niet meer geschikt is voor de fokkerij.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:20

Okay, dat is een goede. Ik zal het tegen de eigenaar zeggen dat hij de VA er even naar moet vragen, dat over de melkproductie

Bedankt Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:34

het uier inwrijven met kampfer spiritus wil ook wel helpen. dit kun je kopen in kleine felsjes bij de drogist.
kampfer spritus wordt gebruikt om het uier sneller te laten opdrogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:50

De oedeem kan je verhelpen door een hele zachte massage richting bestande gezonde lymfevaten.
Deze lymfevaten voeren het teveel aan lymfe (oedeem) dan af waardoor de zwelling afneemt.
Nogmaals wil ik wel melden dat dit een zeer zachte massage vorm is, je gebruikt hierbij eigenlijk geen tot nauwelijks kracht anders heeft dit namelijk geen zin.!
Succes ermee en hopelijk heb je er iets aan!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:26

Bedankt voor de tip. Ik zal het zeker voorzichtig gaan proberen. Heb ik hier ook een massagemiddel voor nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:41

nee kan je zonder massagemiddel doen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:53

heeft ze een veulen gehad wat pas is afgespeend of er nog bij loopt? Dan moet je ook de uier melken, dat zal ze niet fijn vinden, maar geeft wel verlichting. Succes!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:22

Melken wordt juist vaak afgeraden door de dierenarts, omdat dit de melproductie aan de gang houdt. Zou dit dus niet zonder overleg doen. Veel bewegen, veel ruwvoer, weinig krachtvoer (anders wordt de melkproductie gestimuleerd).

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:00

Bedankt voor jullie tips. Hartstikke handig en leuk.
Het veulen was een week eerder afgespeend, dus melken lijkt mij niet zo verstandig. Gelukkig gwordt het uier iets beter, maar de dikke benen blijven Scheve mond

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:35

paars schreef:
heeft ze een veulen gehad wat pas is afgespeend of er nog bij loopt? Dan moet je ook de uier melken, dat zal ze niet fijn vinden, maar geeft wel verlichting. Succes!

Hier heb je in principe gelijk in, maar........ dit is alleen zinvol als de merrie nog melk produceert en na ruim een week is dat niet meer het geval, bovendien heeft de ontsteking na een week, waarschijn al te veel schade aangericht in het uier, om nog bruikbaar te zijn..

Dit systeem, van een ontstoken melk kwartier (is kwart vh uier bij een koe) strippen (is leegmaken), werd vroeger (en misschien nu nog wel) toegepast bij een melkkoe die direct na het droogzetten een onsteking op liep in een vd kwartieren.

Hierbij werd het onstoken kwartier ieder uur leeggemolken, (24 uur per dag) en gemasseerd, meestal 2 dagen lang. Een lastige klus, want de koe is hier beslist niet blij mee, maar vaak wel de enige manier om de (toekomstige} melkgift in dat kwartier te redden.

Tegenwoordig gebruikt men een antibiotca zalf die in het uier wordt gespoten (droogzetter) waardoor er veel minder kans is op uieronsteking.

Koeien die desondanks een kwartier verliezen, gaan door het productie verlies en daardoor forse waarde vermindering, meestal naar de slacht, of worden ingezet tbv een zoogkalf.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:22

Kwart erop smeren. Koelt en verzacht de pijn.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:52

annegti schreef:
Kwart erop smeren. Koelt en verzacht de pijn.

???????????????? Bedoel je kwark soms?

Lang leve de maandag ochtend....... Haha! Haha! Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:30

Kitten schreef:
???????????????? Bedoel je kwark soms?

Lang leve de maandag ochtend....... Haha! Haha! Haha!

Haha! Schijnheilig Clown Blond

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:37

Nou, zo erg zal het toch niet zijn? Ach gut

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:47

Kitten schreef:
Nou, zo erg zal het toch niet zijn? Ach gut

Nee hoor Knipoog Haha! . Maar kwark werkt wel fijn. Ook bij heel opgezwollen uiers als het veulen er net af is. Het wordt trouwens ook wel gebruikt bij mensen. (vrouwen die borstontsteking krijgen/hebben) Heb het zelf aan den lijve ondervonden, er kwam een rode plek op mijn borst (borstvoeding), beetje kwark erop gesmeerd en het werd gelijk minder. Wel lekker royaal smeren met ongezoete etc. kwark en een aantal keren per dag smeren.

Het kan idd verrekte zeer doen en ik kan me ook goed voorstellen dat een merrie niet wil hebben als je aan het uier zit dan. Dus uit voorzorg even een praam op, veiligheid voorop.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:02

Dat van die kwark kan ik zeker even proberen, zal het vanavond met de eigenaar bespreken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:10

ik heb een kat gehad die ook behoorlijk last van heztelfde had, toen moest ik dus die kampferspiritus gebruiken. flesje kost 1,50 geloof ik.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:17

Ik melk bij een merrie wel de ergste druk van de uier af, anders kunnen de melkblaasjes (alveoli) door beweging of iets dergelijks scheuren en dan heb je ook een ontsteking, hoeft nl niet altijd door bacterieen te worden veroorzaakt.
Mijn merrie vond het destijds zo prettig dat ik de druk eraf haalde dat ze met een achterpootje omhoog bleef staan, net een hond die tegen een boom plast. *LOL*