Paard eet brok niet op, wat mankeert er.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Galupy

Paard eet brok niet op, wat mankeert er.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:00

Sinds kort eet mijn paard zijn brok niet helemaal op, hij begint eraan en laat vervolgens de helft staan!

Voor de rest eet hij alles gras, hooi, appels, wortels.

Heb zijn temperatuur gemeten vandaag en die was 38.4

Zou het iets aan z'n tanden kunnen zijn? Lijkt me raar omdat hij verder wel alles eet.

Hij krijgt ook af en toe wat muesli, dat eet hij ook niet helemaal op!

Wie weet er wat er aan de hand is?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:04

heeft hij geen haken aan zn kiezen, of een rotte/pijnlijke kies in zn mond? als Q dat heeft dan eet hij ook moeilijk, vaak krijge ze als ze ergens een irritatie in hun mond hebben, ook last van een hangend rooster, wat het eten van brokken nogvervelender maakt.

Ook kan hij ergens anders pijn hebben en daardoor geen trek hebben in zn brok, als Q stress heeft of weer eens onregelmatig loopt, eet hij alles behalve zn brok, heel vreemd maar ja...

succes ermee!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:27

mijn paardje heeft het ook gehad en ze was gewoon haar brok beu !

ik heb er toen een mengseltje over gedaan voor een paar weken en ze at daarna gewoon terug !

1 liter warm water , 1 eetlepel honing en ja je leest het goed 2 geperste citroenen ! ( paarden zijn gek van citroenen)

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:47

Hmmm ja haken op de kiezen kan dat wel, hij is namelijk nog maar 2 1/2 jaar oud!!!

Hij krijgt al die tijd al hetzelfde voer en eerdewr at hij het wel altijd op! Maar muesli eet hij dus ook niet dus lijkt me sterk dat het aan de brok ligt dat hij die niet lekker vindt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:30

Nou zijn paarden erg kieskeurig dus het zou kunnen dat het toch aan de brok ligt. Eten de andere paarden het wel gewoon?

Maar sowieso is het een goed idee om de tandarts even langs te laten komen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:32

Wat is de temperatuur van dat paard normaal? En wanneer heb je dat opgemeten? (na inspanning, 's ochtends, 's avonds, enz.). Ik vind de temperatuur namelijk ook redelijk hoog (behoort tussen de 37,5 en 38,0 te zitten). Ligt er ook wel aan wat z'n temperatuur normaal is.

Verder kan het idd ook het gebid zijn.

Hoe is het paard normaal met eten? Doet hij er een moord voor of is het meer zo van: omdat het moet?

En eet hij de brok naderhand nog op of helemaal niet meer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:49

als hij 2 en een half is is ie waarschijnlijk aan het wisselen, misschien heeft hij een hangend rooster,( verdikt gehemelte) dan is eten ook pijnlijk.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:53

Valencio schreef:
Hmmm ja haken op de kiezen kan dat wel, hij is namelijk nog maar 2 1/2 jaar oud!!!

Hij krijgt al die tijd al hetzelfde voer en eerdewr at hij het wel altijd op! Maar muesli eet hij dus ook niet dus lijkt me sterk dat het aan de brok ligt dat hij die niet lekker vindt.

Een hangend verhemelte, en haken zijn al genoemd, maar gezien het feit dat hij aan het wisselen is, kan hij ook nog doppen op de kiezen hebben.
Idd de VA of een tandarts hier na laten kijken.

38.4 is, als dit s'morgens en in rust gemeten is, iets aan de hoge kant, maar ook paarden die volop aan het wisselen zijn, kunnen net als kleine kinderen wat hangerig en vervelend worden en iets verhoging krijgen.
Wel de temperatuur in de gaten houden. Als het verder verhoogt, een VA waarschuwen, want dan kan er iets anders meespelen.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:50

38.4 is gewoon 's avonds gemeten, niet na inspanning of iets.

Hij eet de brok die hij laat staan soms nog wel op met kleine beetjes tegelijk een hele tijd later.

het is echt een vreetzakje, hij doet alles voor eten en ook al eet hij z'n brok matig, hij wil wel graag appeltjes en wortels.

Wisselen zou mogelijk zijn, hij heeft ook net z'n voortanden gewisseld, weet niet hoe het met de kiezen zit.
Zal de DA maar eens optrommelen om zn gebit na te kijken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:49

misschien moet je eens aan een andere brok denken? Tanden na laten kijken kan zowiezo geen kwaad.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:11

Mijn paard van 3 jaar at ook niet meer. Ik heb de brokken nat gemaakt met kokend water dit werd een papperig mengsel, wel goed af laten koelen. Dit at ze ook niet hierna heb ik er appelmoes overgedaan. Toen ging het wel naar binnen. Hooi at ze wel. Het bleken achteraf toch haken op haar kiezen te zijn. Deze heb ik laten verwijderen hierna was het probleem verholpen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:28

Behalve al het bovenstaande kan het ook zijn dat de fabrikant van de brok het recept heeft veranderd en dat de smaak van de brok anders is (minder lekker). Je kunt de fabrikant er naar vragen en/of misschien een ander merk brok proberen?

Heb je de brokken goed (droog) opgeslagen en is de brok niet beschimmeld? Kunnen er ratten bij (als ratten over het voer lopen en pissen, lusten de paarden het ook niet meer). Is het merk brok veranderd?

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:03

Aan de brok is niets verandert, het is opgeslagen in een afgesloten voerton.

Ik voer hem pavo condition en voor zover ik weet is die brok niet verandert. Hij krijgt al zeker een half jaar lang hetzelfde voer.

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:01

En als je een ander soort brok probeert? want als je zelf altijd hetzelfde eet, is ook niet leuk...Maar het lijkt mij niet dat het aan het gebit ligt, omdat hij dingen zoals wortels (die net zo goed hard zijn) wel eet, zou hij brokjes ook gewoon moeten kunnen eten. Zijn de brokken nog wel goed?? (niet over de datum ofzo?) Probeer anders eens een ander soort brok...en als je je grote zorgen maakt, zou ik toch de dierenarts er even naar laten kijken, succes ermee iig!! groetjes Linda

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:33

Linnus schreef:
Maar het lijkt mij niet dat het aan het gebit ligt, omdat hij dingen zoals wortels (die net zo goed hard zijn) wel eet, zou hij brokjes ook gewoon moeten kunnen eten.

Dat dacht ik bij mijn paard ook, maar toen de tandarts erbij kwam bleek toch dat ze haken had. Deze zijn verwijderd en toen at ze meteen weer volop biks. Toch maar even laten checken!

Op deze leeftijd is je paard waarschijnlijk idd ook aan het wisselen en dat verklaart misschien ook waarom hij slecht eet en een beetje verhoging heeft.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:03

kan inderdaad haken op de kiezen zijn, en het voer. je hebt zelf ook weleens dat je je eten zat wordt, mischien vindtie het wel niet lekker meer en moet je eens iets anders proberen !

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:22

Valencio schreef:

nou en of dat kan. en trouwens begint hij nu ook met wisselen. zou je in ieder geval aanraden zijn tanden na te laten kijken

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:45

Weing aan toe te voegen, ik zou ook het gebid na laten kijken, meestal is dat het euvel. Wat ik niet kon vinden is hoeveel krijgt het paard, misschien is hij/zij simpelweg wel vol.? Maar bij normaal voeren neem ik dan niet aan.