Losse knie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Losse knie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:07

Hallo,

Ik zal proberen kort te vertellen wat het probleem is. Wij hebben dinsdag een shetlandertje gekocht. Zaterdag hebben we haar eerst bekeken bij een tussenpersoon en dinsdag hebben we haar opgehaald. Beide keren liep ze echt 100 % goed.

Woensdagmorgen dacht ik al iets te zien aan haar rechterachterbeentje. Ze liet het vaak op de plek staan als ze draaide en dan kwam het pas later mee en ze 'tikt' bij het stappen er een extra stukje mee omhoog. Het ziet er echt raar uit. Soms sleept ze ook heel even met haar rechterachterhoefje en soms staat ze van achteren even helemaal gestrekt, dan kan ze even niet verder. Ze draaft en galoppert ook wel en dan lijkt ze geen problemen te hebben. Maar in stap is het dus een heel naar gezicht.

Gisteren was het nog erger en ik dacht dat het misschien wel een beginnende verlamming ofzo kon zijn omdat ze zo sleepte met d'r hoefje en toen hebben we dan ook de dierenarts gebeld. Die kwam kijken en herkende het direct. Volgens hem was het een losse knie en komt het doordat ze verkeerd is bekapt (dat zou kunnen kloppen want die handelaar had ze voordat wij kwamen kijken even snel bekapt). Hij kon echter naast een steroiden anabolen spuit (oid) voor spiergroei, niets voor haar doen op dit moment omdat haar hoefjes nu zo kort zijn en er niets meer af te halen is. Hij dacht wel dat als ze straks weer goed bekapt wordt het (waarschijnlijk) wel weer goed komt.

Wie herkent dit en heeft hier ervaring mee? En misschien dat er iemand tips heeft ofzo? Dan zou ik dat heel graag willen weten, want ik vind het echt niet leuk om er naar te kijken. Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen. Bij voorbaat bedankt!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:23

Als ik het zo lees is het eerste wat ik denk: knie op slot..

Kan die wel achteruit lopen eigelijk?

Ik zou mn DA ff bellen en vragen of die er goed naar wil kijken.. als het echt zo is dat die knie op slot schiet is er een grote kans dat het bij het ouder worden over gaat.. Als het dieper zit zijn het zn banden of meniskens.. in dat geval word het een moeilijker geval..

Ff iemand naar laten kijken voor de zekerheid dsu

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:33

de hengst van mijn vriendin heeft dat ook een beetje. Ik zou de DA er maar bij halen want dat is wel het beste!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:39

ahh.. sorry had niet gelezen dat de DA al geweest was..

aan de steroiden anabolen zou ik nog niet beginnen.. laat dan je hoeven groeien en haal er een goeie hoefsmid bij.. laat der zolang maar rustig aan doen en als ze beter op der hoeven staat kan je spieren gaan trainen..

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:51

Bedankt voor de reacties. Ze is net 1 jaar geweest dus nog jong en ik hoop echt dat ze er over heen groeit, want al heb ik haar dus pas drie dagen, ze is echt heel erg leuk.

De dierenarts heeft haar die spuit al gegeven met die steroiden anabolen, dus daar is niets meer aan te doen. Ik heb verder ook niet het idee dat ze pijn heeft, het is natuurlijk alleen erg vervelend. We hebben de hoefsmid ook al gebeld, ik dacht misschien kan die wat met hars ofzo doen dat ze in de goede stand komt te staan, maar dat kan niet dacht de hoefsmid. Hij dacht misschien wel dat hij alvast wat aan de verzenen kon doen, dus die komt ook z.s.m. langs.

Maar goed, toch wil ik graag ervaringen enzo van jullie horen, zeker m.b.t. genezing en het verloop.. dus alle info is welkom!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:18

Waarschijnlijk gewoon een spiervolume probleem waardoor de knieschrijf niet goed gestabiliseerd kan worden. Hoe meer beweging hoe beter het zal gaan.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:28

Laten we het hopen. Al vind ik het wel vreemd dat toen we gingen kijken en we haar op haalden (die handelaar had haar meegenomen naar Zuidlaren en daar hebben we haar opgehaald en we moesten toen wel ong. 2 km lopen naar onze trailer, dus toen heb ik haar goed kunnen bekijken) er echt niets aan de hand was. Nou ja, voorlopig eerst maar even afwachten dan en niet te veel zorgen maken....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:55

Als ze zo jong is, is de kans groot dat het met goed bekappen toch nog overgaat. Zou er wel een hele goede smid bij halen die hier ervaring mee heeft. Door die anabolen kan ze trouwens rare neigingen gaan vertonen (hengstengedrag enz). Is meestal na een week of 8 weer uitgewerkt. Dacht dat ze dit meestal aan volwassen paarden gaven, zodat met een goede training de spieren snel sterker worden.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:43

Ja, de veearts zei al dat ze d'r wat wilder van zou kunnen worden. Ik heb al wel het idee dat ze nu wat beter loopt, maar of dat nu daar van komt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:35

Wij hebben een mini ap verkocht (van toen 1 jaar) met een losse knie, voor erg weing geld, vanwege die knie.

Nu is de pony 4 jaar en de knie is totaal genezen, dit door goed kapwerk van de smid en veel bewegen op harde bodum en bospaden.

Ze loopt nu mooi voor de wagen en volgend jaar krijgt ze haar eerste veulentje, en dat terwijl het eerst de vraag was of het ooit wel verantwoordelijk was om haar te laten dragen, nu dus wel gelukkig.

Je kan nooit in de toekomst kijken, anders hadden wij de pony aangehouden en voor veel meer kunen verkopen, de huidige eig. kan er het veelvoudige voor krijgen (gelukkig doen ze haar niet weg).
Maar voor hetzelfde geld had ze in mindere/meerdere maten last blijven houden van dr knie.

Maar de kansen over het algemeen voor jonge shetlanders of mini ap's zijn goed, mits ze juist/regelmatig bekapt worden en het been moet getraint worden.

Wbt de anabolen en losse knie heb ik geen ervaringen!