snel ademen, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desi_verona

snel ademen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 15:41

Hallo,

Het viel me vandaag op dat Basja erg snel ademde. Ze ademde ook heel erg met haar buik (ze duwde haar buik als het ware extra naar buiten, weet niet echt hoe ik het moet uitleggen). Ze was niet benauwd of verkouden of zo. Ze was ook gewoon vrolijk, totaal niets aan de hand behalve dan dat ze snel ademde. Ze had nog niet gelopen dus het is ook niet van het werken. Heb met haar gestapt en niets aan de hand. Maar ze bleef op hetzelfde tempo adem halen. Weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:26

ik had dat vroeger ook met een haflinger
hij had het waarschijnlijk te warm en kreeg het beetje soort benauwd
we hadden hem geschoren en het was over.
heeft jouw paard dikke vacht?

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:27

TeamSpirit schreef:

Ja best wel, ze is al wat ouder en zit nu al aardig dik in haar vacht. Ze wordt ook binnenkort geschoren.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:31

maar als ze het te heet hebben gaan ze toch eerder hijgen dan snel ademen? tenminste dat lijkt mij...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:34

Dat met haar buik ademen klinkt als dubbelslag. Zie je dat ze met haar flanken haar buik in knijpt zeg maar? Als dit het weekend ook zo is, zou ik toch even advies inwinnen bij de dierenarts. Paardenlongen zijn immers kwetsbaar!

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:38

Kyona schreef:
Dat met haar buik ademen klinkt als dubbelslag. Zie je dat ze met haar flanken haar buik in knijpt zeg maar? Als dit het weekend ook zo is, zou ik toch even advies inwinnen bij de dierenarts. Paardenlongen zijn immers kwetsbaar!

Ja dat zie, ik wacht morgen even af, kijken hoe het dan gaat... Maar bedankt voor je advies! Zal het onthouden.

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:48

ik heb met de zoekmachine is gezocht naar dubbelslag en toen zei iemand het volgende:

dubbele ademhaling zie je bij paarden die dampig zijn.op het moment dat de hoest chronisch wordt krijg je een dubbele slag van de buik te zien,ter hoogte van het middenrif.bij sommige paarden zie je echt een lijn daar lopen(is denk ik een spier die zich door het dubbel ademhalen ontwikkeld),bij andere zie je alleen de beweging dubbel gaan.maar dit komt eigenlijk alleen bij chronisch hoestende paarden voor.

maar Basja hoest helemaal niet? En al helemaal niet chronisch...

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:13

Ik dek toch ook dat er een ademhalingsprobleem is, daarom direct geen dampigheid, maar het kan wel dat er bv. enkele longblaasjes zijn gesprongen. Wel opletten dus!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:58

TeamSpirit schreef:
ik had dat vroeger ook met een haflinger
hij had het waarschijnlijk te warm en kreeg het beetje soort benauwd
we hadden hem geschoren en het was over.

Mijn paard had vorige week in de les hetzelfde probleem. Was in een binnenpiste en had nog maar enkele toertjes gestapt en hij was al aan het pompen... Heb dan maar heel even gereden en lang uitgestapt...

Hij draagt reeds een maand een deken(Bucas Smartex Rain). In zijn hals heeft hij echt een berenvachtje, onder zijn deken zelf is het haar wat dunner....
Hij hoest niet en snottert ook niet, dus....
Misschien zoals in je antwoord ; té warm hebben?? Verward

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:22

Sommige paarden gaan idd snel ademen om zichzelf te koelen. Sommige doen dat echt supersnel, ziet er niet uit. Ik heb wel eens de DA naar mijn Haffie laten kijken, die is er ook zo goed in, maar hij bleek kern gezond hoor!

Nu die wat ouder is, houdt hij zich met warm weer gewoon wat rustiger en doet ie het niet meer zoveel.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:34

ik zou hem toch goed in het oog houden want moest het dampigheid zijn is de beste kans op genezen zo snel mogelijk laten behandelen door een da

AmigosLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:25

Mijn Pony heeft dit ook, je ziet dan flink de flanke bewegen, beetje pompende bewegingen?? Me pony heeft Bronchitus. Das weer wat anders dan dampigheid geloof ik. Maar hier moet je zeker naar laten kijken, want als het dus bronchitus is en je te lang wacht kan het chronisch (blijvend) worden. Suc6 Linda

desi_verona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 09:56

Bedankt allemaal voor de reacties! Gelukkig ging het gister alweer wat beter. Ik ga nu weer naar haar toe en ik hoop dat het nog minder is. anders toch maar even de DA bellen...

Annae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:47

hoi

Mijn verzorg pony heeft brongitis.
Dan zie je bij de ademhaling een dubbelslag bij het rijden krijgt hij het heel benauwd.
Dit is een soort asma of dampigheid
Dan zitten de longblaasjes vol met slijm.
hij zal er nooit meer boven op komen en hij moet allerlij easy breading spullen om het ademen makelijker te maken Verdrietig

Het komt waarschijnlijk door dat hij kou gevat heeft dus pas daar voor op.

anne Scheve mond

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:01

Het zou heel goed kunnen dat je paard het erg warm heeft. Zweet hij wel? Als een paard nl. niet zo goed kan zweten gaat hij ook sneller ademen om te koelen. Mijn paard heeft dat ook, er is een naam voor: Anhidrosis, dit moet je dan eens op Google intoetsen. Op Nederlandse sites vind je er eigenlijk niets over, wel op Amerikaanse sites. ( een benaming voor paarden die dit hebben is ook wel non-sweaters) Nu heb ik contact met een meneer in Amerika, dr. Raymond Leroy die er na veel onderzoek een middel voor heeft ontwikkeld: One AC. Het bestaat vnl. uit Aminozuren. Dit voer ik mijn paard ook en afgelopen zomer stond ze lekker te zweten in de wei. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn wanneer je paard puft en er met de luchtwegen niets aan de hand is....( De DA heeft allerlei onderzoeken gedaan). In Amerika zijn ze heel erg ver met al deze onderzoeken, bijv.: In Florida heeft ongeveer 1 op de 5 paarden in meerdere of mindere mate last van dit probleem. Overigens is het niet zo dat One Ac de "kwaal" geneest, wanneer je stopt zal hij/zij ook weer minder gaan zweten.

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:49

Is het de eerste keer dat je dit merkt bij je paard? Mijn pony heeft ook af en toe problemen met ademhalen. Vorig jaar maart gebeurde het voor het eerst. Hij wordt zogezegd kortademig, neusgaten wijd open enz. De dierenarts is er toen bij geweest en hij constateerde niets aan de longen en hart. Volgens hem is het een soort hooikoorts, of pollenallergie. Mijn pony heeft hier toen een inenting tegen gekregen en dat hielp goed. Dit jaar rond maart weer hetzelfde, alleen de inenting sloeg nu niet aan. Ik heb het even aangezien, omdat hij er verder geen last van leek te hebben; vrolijk, alert, met plezier aan het werk. Ik heb in de zomerperiode rustig aan gedaan met hem en nu het herst is, ging het beter. Alleen afgelopen week toen ik les had in de binnenbak kreeg hij er weer wat last van. Hij heeft een dikke wintervacht en nu ik het stukje heb gelezen van Poffie ga ik ook eens beter opletten of hij wel goed zweet. Hij vertoont de symptomen namelijk wel vaak als het warm is. (bedankt voor de tip..) Maar om op de vraag terug te komen; het kan ook zo zijn dat je paard ergens allergisch voor is. Dit kan heel plotseling optreden zonder dat hij/zij er eerder last van heeft gehad. Als ik jou was zou ik, als je de dierenarts laat kijken, ook eens informeren naar allergieen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 05:27

mijn pony stond tijd terug ook zo te puffen, nouja of het hetzelfde is weet ik niet, maar die had bronchitus volgens da

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:57

hallo allemaal,

Ik heb een ijslander met dezelfde ademhaling.
Nu blijkt het een soort van panten te zijn, niets ergs aan dus en vrij normaal in ijsland, ik maak me dus ook geen zorgen, het gaat om een soort van dubbele ademhaling om de koude lucht eruit te persen.
Lijkt op dampigheid bij gewone paarden.

Ook mijn paardje hoest niet, is niet ziek, is kern gezond, maar deed vorige week dus deze ademhaling (althans toen zagen we het voor het eerst, heb hem nog niet zo lang)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:01

Snel ademen is kan ook een teken van pijn zijn.
Als ik assisteer bij een operatie is de ademhaling één van de punten waar we op letten, als de ademhaling sneller wordt krijgt zo'n dier pijn en pijn moet bestreden worden.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:11

Mijn ijsje ademt niet snel ook niet continu. Lachen nouja hahahahaha
Als je naar de flank kijkt mag het iets bewegen, maar we zagen ineens een soort dubbele ademhaling, het is dus niet continu, maar ik wou ermee zeggen. Niet altijd het ergste denken er kunnen meerdere, misschien ernstig of helemaal niet ernstige dingen aan de hand zijn. Beter is om te weten dat je meerdere opties hebt om bij na te denken wat je paardje zou kunnen mankeren.

Wat ik altijd doe is altijd bij twijfel paarden temperaturen, hartslag klokken en gewoon goed kijken naar je paard, leer hoe je paard is, hoe hij eruit ziet en hoe hij reageert. En als je paard inderdaad verkouden of proesterig is eerder aan de bel trekken.