drachtige jaarling, gevolgen op termijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

drachtige jaarling, gevolgen op termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 22:07

De eigenares van onze stal heeft een paar weken terug een jaarling merrie (nu 16 maanden) gekocht. Die werd wel erg dik ineens, dus nagevraagd of ze drachtig zou kunnen zijn hoe onwaarschijnlijk dat ook zou lijken. Nou dat kon echt niet, dus ok niet drachtig. Tot er dus gister ineens een onvolgroeid veulen (meer een foetus dus, uiteraard niet in leven) in de box lag Verdrietig
Gelijk veearts erbij, bleek dat het veulen zo'n 6 maanden ver was. Dat betekent dus dat de merrie op leeftijd van 10 maanden!! is gedekt, ze heeft voor ze bij ons kwam alleen op het land gestaan met even oude veulens en later met een ruin.

Namens haar vraag ik of er misschien mensen zijn die dit met zo'n jong beessie ook hebben meegemaakt, en wat de gevolgen voor de merrie op termijn zijn geweest. Want zo'n veulen onttrekt natuurlijk ontzettend veel van de merrie, die zelf nog hartstikke in de groei is.

Het gaat nu overigens naar omstandigheden goed met haar. Moet zeggen, ik heb nog nooit eerder zoiets in het echt gezien maar het heeft wel indruk gemaakt: het was echt al een compleet paardje, alles erop en eraan...

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:24

Sommige hengsten zijn al heel vroeg vruchtbaar, misschien dat een van de hengstveulens die bij haar stonden haar hebben gedekt? Erg toevallig dat ze allebei al vruchtbaar zijn, dat komt bijna nooit voor :s. Het kan zijn dat door de dracht haar groei belemmerd is. Doordat er voedingsstoffen naar de foetus gaan en niet naar haar. Dit is ook het geval als je een 2 jarige laat dekken. Maar omdat haar dracht na 6 maanden al beindigt is zou ik niet weten of het gevolgen heeft.

Over wat je zeg dat het een compleet paardje was.. :S Hij krijgt pas heel laat in de dracht zijn vacht.. :S:S:S

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 08:37

Ja dat is ook de enige mogelijkheid, dat een van de hengstveulens haar heeft gedekt. Heb het wel ooit eens gezien bij een merrie die een veulen helemaal heeft voldragen terwijl ze zelf bij lange na nog geen drie was en die wast toen gestopt met groeien. Aangezien dit veulen wel al af (en nee natuurlijk geen haar.......)maar nog maar heel ienieminieklein was waren wij dus benieuwd in hoeverre de gevolgen in dit geval kunnen zijn en er iemand is die dit ook eens heeft meegemaakt. Want idd, het komt maar heel weinig voor, gelukkig.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:52

Het kan, ook ik heb merrieveulens gehad, die binnen het eerste jaar al volop hengstig waren. Het is ook niet verstandig, hengst en merrieveulens later dan 6 maanden bij elkaar te laten.

Dat er daadwerkelijk bij zo'n jong merrietje al een dracht ontstaat, is gelukkig zeldzaam. Gelukkig is de dracht afgebroken (het lichaam is er gewoon nog niet klaar voor).

(Ik heb ca. 3 jaar geleden nog wel eens een 2 jarige tuigpaardmerrie in de krant zien staan, met een levende tweeling aan de voet en die zag er dus echt niet uit.)

In dit geval zou ik de merrie via bloedprikken, wel even laten controleren op eventuele bloedarmoede. Maar als dat verder in orde is, hoeft ze hier echt geen achterstand aan over te houden.

Als dat nodig mocht zijn, kun je haar tijdelijk iets hoger in het voer zetten en een calcuim /fosfor supplement geven, maar overleg met de DA, of dat echt nodig is.

Uiteindelijk is een foetus van 6 maanden (bij een paard) nog niet veel groter dan een konijntje. Gezien de leeftijd van het merrietje, zal deze zelfs nog wel kleiner geweest zijn, dus echt veel kan er niet aan haar onttrokken zijn.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 09:05

De merrie zelf (is dus overigens niet van mij he) wordt goed in de gaten gehouden, ook door de DA.
De foetus was idd nog niet groot, maar toch wel een flink konijn, ca 40 cm (in foetushouding, dus opgerold)

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:34

Sandra_H schreef:
e foetus was idd nog niet groot, maar toch wel een flink konijn, ca 40 cm (in foetushouding, dus opgerold)

Toch nog........ de enigste keer, dat een merrie bij mij op 6 maanden verwierp, was de foetus niet groter dan een dwergkonijntje, maar voor het zelde geld was dat ook de reden, waarom het werd geaborteerd.

Ook deze foetus was helemaal compleet, op het haar na, zelfs de aftekening kon je in het huidpigment al waarnemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:28

Sandra Lanna is indertijd door de fokker op tweejarige leeftijd gedekt. Dat heeft haar wel op achterstand gezet met name in de ontwikkeling van spieren. Ze was groot en slungelig en kon geen overgang maken toen ze vier was zonder door haar achterhand te zakken.

Het is wel helemaal goed gekomen, het duurde alleen langer.