hoesten en sloom zijn van een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

hoesten en sloom zijn van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:53

Nu staan er sinds dik 2 weken 3 nieuwe veulentjes bij ons op stal die zijn bij mamma van het land af geplukt en de stal in gezet ... (begin hier maar niet over want daar ben ik al druk mee bezig om ze het land weer op te krijgen)
Maar de jongste (en tevens de kleinste) van het stel hoest best wel wat sinds een paar dagen
Ook komt ze niet meer zo snel omhoog als je de box in loopt terwijl ze ligt. Toen ze net kwamen sprongen ze meteen op als je ook maar de ingang open deed om te kijken wie er aan kwam en of je wat te eten mee had... maar vandaag viel me pas op dat die gewoon bleef liggen en ook niet opkeek wie haar boxdeur open deed pas na een paar seconden keek ze op en kwam ze "paniekerig" omhoog...
Nou houd de eigenaar van de stal haar wel goed in de gaten en de eigenaar van het veulen zelf doet weinig met zijn veulens en zal het ook wel niet nodig vinden dat er een dierenarts bij komt... mits hem verteld kan worden dat het echt wat ernstigs kan zijn...
Dus mijn vraag: wat kan dit eventueel zijn? En moet het merrietje ook goed in de gaten gehouden worden ...
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 21-10-04 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:56

ik zou het niet zo snel weten maar ik zou er maar wel een DA naar laten kijken, lijkt me wel DE uitkomst!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:57

kijk dat is het probleem er word door de eigenaar niet zomaar een dierenarts bijgehaald. Mits hij overtuigd kan worden dat er duidelijk wat mis is dan zal hij met veel zeuren wel een DA erbij halen ...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:59

Nou als het zo door gaat (je weet niet wat er is) kan het op een gegeven moment misschien alleen maar fataal worden en dan ben je te laat en gaat hij misschien wel zeggen: had dat dan eerder tegen me gezegd. Ik weet het ook niet. Maar ik zou hem toch proberen te overtuigen dat hij de DA erbij haalt!! wel zo slim!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 06:39

eet ze goed? is ze verder alert?
je verteld dat ze op stal staan. ze kan misschien gewoon vol gegeten zijn?
en dat ze daarom gewoon blijft liggen?

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:25

Wel eens gedacht aan een beginnende longontsteking?
Hier moet zeker een DA bij komen, een veulen mag NIET hoesten. Vraag maar eens een DA hij zal je hetzelfde vertellen. Juist bij veulens is het belangrijk er direct bij te zijn als ze hoesten om erger te voorkomen, juist omdat ze zo weinig weerstand hebben.
Je zou uit jezelf ook de temperatuur alvast kunnen meten, maar zeker zorgen dat er een DA bijkomt hoor!
Veel succes ermee

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:57

boxje schreef:
Wel eens gedacht aan een beginnende longontsteking?
Hier moet zeker een DA bij komen, een veulen mag NIET hoesten. Vraag maar eens een DA hij zal je hetzelfde vertellen. Juist bij veulens is het belangrijk er direct bij te zijn als ze hoesten om erger te voorkomen, juist omdat ze zo weinig weerstand hebben.
Je zou uit jezelf ook de temperatuur alvast kunnen meten, maar zeker zorgen dat er een DA bijkomt hoor!
Veel succes ermee

Ik ben het hier zeker mee eens. De weerstand van deze veulens is toch al verlaagd ivm afspenen en verhuizing. Dat ze wat snotterig zijn de eerste dagen, is ansich niets byzonders.

Maar hoesten is een heel ander verhaal.

Idd de temperatuur regelmatig controleren en opletten of hij wel voldoende eet en drinkt.
Als de veulens bij elkaar staan, ook de andere niet uit het oog verliezen.
In half Nederland komt droes en een griep variant voor, op dit moment.

Bij mij zou de VA gisteren al op de stoep gestaan hebben, hoesten is een serieus iets en dat kun je niet op zijn beloop laten.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:14

Zou het misschien kunnen zijn dat ze haar moeder mist én dan nog erbij dat ze nu geen moedermelk meer krijgt, dat ze zich gewoon niet goed voelt. Dat hoesten is inderdaad wel iets om op te letten. Wordt ze wel geaccepteerd door die andere twee veulens? Ik bedoel het is niet zo dat die 2 veulens haar links laten liggen?

Soldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:29

Elke keer dat een paard/veulen hoest raken er longblaasjes beschadigt. Voor een veulen in de groei absoluut niet goed !!!
Als je hier te lang mee wacht heb je grote kans dat het veulen hier de rest van zijn/haar leven last mee blijft houden !! bv dampigheid.

Als het veulen zich niet actief meer gedraagd dan snel een DA erbij halen. Het is afgelopen voordat je er erg in hebt. Zo'n kleine heeft niet veel bij te zetten, helemaal niet vlak na het afspenen.

Dan rest me nog de vraag waarom ze op stal staan ? En 3 vind ik persoonlijk geen goede keuze. Vaak is er 1 een buitenstaander.

Helaas heb je met een eigenaar te maken die liever het geld in zijn zak houd dan begaan is met zijn dieren. Houd ons op de hoogte aub. Mocht het verkeerd aflopen dan is wat mij betreft hier het laatste nog niet over gezegd !
Boos!
succes

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:18

de twee jongsten staan met z`n tweeën in een box
De oudste van de drie veulens gaat binnenkort waarschijnlijk weg omdat deze verkocht word.
vandaar dat ze die in een aparte box hebben gezet ..
De moeders staan ondertussen ook al weer op stal...
Ik had in mijn eerste bericht al gezet dat ik druk bezig ben om ze naar buiten te krijgen ...
Dit gaat bijna lukken aangezien ze binnenkort in een stal komen waar ze zo door de schuur deur open te doen de bak in kunnen lopen ... En meer dan dat kan ik echt eerst nog niet doen ik ben daar nog maar nieuw op stal dus ze zullen echt niet meteen alles van me aan nemen ... het blijft een nuchtere fries... (met een stapel friese paarden Knipoog )

maar ik zal de temperatuur even op nemen binnen kort ...
en toch eens gaan praten met de stal eigenaar of die de DA niet even wil bellen ... die is altijd wel voor rede vatbaar ...

moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:34

tempen en zo nodig DA
zou heel goed een longontsteking kunnen zijn (beginnende)
en idd kijken of je voet aan de grond krijgt bij de staleigenaar
want zoiets kan erg snel gaan bij veulens

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:41

Ik zou ook de DA bellen als ik de eigenaar zou zijn. Kan inderdaad een beginnende longontsteking zijn of bronchititis. Allebei niet bevorderlijk voor de luchtwegen. Blijft zo'n dier er lang mee lopen kan het chronisch worden en dan heeft ie de rest van zijn leven last van zijn luchtwegen.

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:26

BeNGeL schreef:
En meer dan dat kan ik echt eerst nog niet doen ik ben daar nog maar nieuw op stal dus ze zullen echt niet meteen alles van me aan nemen ... het blijft een nuchtere fries... (met een stapel friese paarden Knipoog )

maar ik zal de temperatuur even op nemen binnen kort ...
en toch eens gaan praten met de stal eigenaar of die de DA niet even wil bellen ... die is altijd wel voor rede vatbaar ...

Ik hoop wel dat jij de ernst van de situatie inziet! Ik kan er heel veel op zeggen, ook dingen waar jij niks aan kunt doen maar het blijft voor mij toch altijd maar weer onbegrijpelijk dat bepaalde mensen hun verantwoordelijkheid ten aanzien van hun dieren niet nemen!

Maar het veulen is niet van jou en ik ben allang blij dat jij je erom bekommert. OK dan! Maar ik hoop wel dat je inziet dat dit een hele serieuze zaak is! Bij een volwassen paard is het minder erg dat het hoest maar bij een jong veulen kan dat, als er niks gebeurt uitlopen op een longontsteking en als je er dan te laat bij bent valt er straks helemaal niks meer naar buiten te zetten! Huilen Wel eens een veulen gezien met een longontsteking? Ze moeten werkelijk alles bijzetten om dat te overwinnen en gezien hun kleine weerstand zit niemand daar op te wachten! Dus als ik jou was zou ik me niet zo druk maken om de weidegang ( kiezen tussen twee kwaden) maar wel degelijk om een DA!!
Je beschrijft dat het veulen sloom is en blijft liggen, voor mij een aanleiding om aan te nemen dat het koorts heeft en er dus al een beginnende longontsteking aan de gang is! Dus denk aub niet dat het allemaal wel goed zal komen want dat zel het dus niet, zonder hulp van de DA ( antibiotica) zal het alleen maar slechter aflopen met dit veulen... Jouw staleigenaar mag dan wel een nuchtere Fries zijn maar van veulens heeft hij blijkbaar weinig kaas gegeten er zijn een paar "regels" bij veulens en een daarvan is dat het absoluut NIET mag hoesten. Diarree, een snotneus e.d. allemaal daar aan toe, maar hoesten NEE!!
Dus a.u.b zorg dat er een DA bijkomt ik meen het serieus..het zal niet het eerste veulen zijn dat door een longontsteking komt te overlijden! Ik hoop dat je de ernst ervan inziet en dat meen ik echt!!