schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolina

schurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 20:41

op het bedrijf waar ik stage loop, hebben heel veel paarden schurft....hoe krijg je dat weg want ze hebben er egt last van Verdrietig

[edit Sugarmiss; fout in titel aangepast]

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:26

dierenarts bellen en wel vlug!!!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:23

Echte schurft komt gelukkig nauwelijks nog voor. Hoogst waarschijnlijk hebben de paarden dus last van een soort schimmel of parasieten.
Toch idd de DA erbij, want hij kan zien waar je mee te maken hebt en als het schimmel is, welke variant het is en hoe het behandelt moet worden.
Wat het ook is, het gaat echt niet vanzelf over.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:21

ik zou oowk de DA bellen want het gaat idd niet van zelf over succes

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:30

Schraap wat van de plekjes af incl haren, breng dit naar de da, die onderzoekt het en je kan het dan gericht behandelen. Anders blijf je aan de gang, zorg er in iedergeval voor constant je handen te wassen voor je naar een ander paard gaat, bij ieder paard een andere borstel sjabrak enz, deze ook vaak wassen!!! Anders blijf je aan de gang, enne jij kan het ook krijgen!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:39

Wassen met imavarol, helpt tegen de jeuk...

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:59

imaverol helpt volgens mij niet tegen de jeuk, mocht het schimmel zijn haalt het de schimmel weg waardoor de jeuk verdwijnt maar het is niet jeuk "stillend" En ik zou er pas mee wassen als het nodig is, imaverol helpt niet tegen schurft of mijten...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:13

Oeps, dacht dat het tegen de jeuk was......

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:17

maakt niet uit...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:21

Mijn paard had dit voorjaar ook schurft, echt schurft.

Ik heb de DA er meteen bijgehaald en hij is ingeent, moest nog 3 dagen antibiotica en nog een hele behandeling met CTC-spray en betadinescrub.

Dus niet zelf aan gaan dokteren, de DA erbij halen.

Schurft is overigens niet altijd besmettelijk!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:36

smurf schreef:
Mijn paard had dit voorjaar ook schurft, echt schurft.

Ik heb de DA er meteen bijgehaald en hij is ingeent, moest nog 3 dagen antibiotica en nog een hele behandeling met CTC-spray en betadinescrub.

Dus niet zelf aan gaan dokteren, de DA erbij halen.

Schurft is overigens niet altijd besmettelijk!

Dat kan ook een stukje simpeler.

Ook wij hebben een paar jaar terug, in de opfok een zwaar verwaarloost dier binnen gekregen, het daarop volgende voorjaar, hadden we een acute, echte schurft uitbraak, met dat paard als eerste. Boos!

Bij onze kregen ze met tussenpauze van een week, 2 wormkuren op ivermectine basis en dat bleek voldoende.

Gelukkig maar, want ik moet er niet aan denken, ca. 40 jaarlingen en 2 jarige (waarvan 3/4 hengst) een aantal keren te moeten gaan wassen en met CTC in te spuiten (dat had zelfmoord geworden) Haha! Haha!

Hoe het ook opgelost wordt, houdt er rekening mee dat als het idd echte schurft is, ze al het aangetaste haar kwijt raken en dus behoorlijk kaal worden.
De eerste paar maanden ziet het er dus echt niet uit en nu zo kort onder de winter zullen ze het nog goed koud kunnen krijgen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:41

bij Morrie was de kale huid open gegaan, het bloedliep langs zijn benen en het gevaar voor Einschuss was niet ondenkbaar.
Dan is snel handelen vereist en moest het met een "paardenmiddel" worden aangepakt.

Hij was er in 2 weken vanaf, omdat ik er erg op tijd bij was.
Een wormenkuur had in dit geval echt niet geholpen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:56

Hoewel de huid wel korsterig en rood was, was het niet open, dus in zoverre viel het allemaal wel mee.

Omdat in 1 box, ineens bijna alle dieren met een of meerdere kale, geeriteerde plekken stonden, waren we er direct op bedacht dat er iets meer loos was, dan het zoveelste bijtwondje.

De andere dag hebben we er direct de DA naar laten kijken, (die kon overigens zonder verder de achtergrond te weten, wel direct vertellen waar het betreffende paard de besmetting had opgelopen).

Een paar weken later zijn de paarden weer 24/24 naar buiten gegaan en hebben we de hele boel ontsmet en daarna ook geen last meer gehad.

Inderdaad hebben ook lang niet alle paarden het meegekregen, in iedere box waren er wel een paar die nergens last van hadden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:59

Citaat:
die kon overigens zonder verder de achtergrond te weten, wel direct vertellen waar het betreffende paard de besmetting had opgelopen

dat was in mijn geval ook zo, de DA vroeg in welke box ie stond, ging kijken en wist meteen te vertellen hoe hij eraan gekomen was. De schurftmijten zitten tussen de planken en als het paard een wat mindere conditie heeft (de mijne was erg aan het verharen) dan slaat de schurftmijt toe.

Voordat mijn paard in die box kwam, hadden er de hele zomer geiten in gezeten, beruchte verspreiders van schuft, weet ik nu..... Verdrietig

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:39

heb je ondertussen de DA er al bij gehad? Wat zei hij/zij?