Heb nu weer wat meegemaakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monkey

Heb nu weer wat meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 08:02

We waren gisteren aan het rijden met mijn arabier. Vooral de galop is een probleem bij haar tussen de oren, als gevolg van de oude eigenaar. Heeft bij aangalopperen nogal wat tikken met een zweep gehad, en ook dat had een oorzaak.
Maar in ieder geval we waren aan het rijden en ze was vrij stijf en lastig constante aanleuning houden en toen dacht ik ik ga even lekker galopje doen om haar rug lekker ontspannen te krijgen. Met het oefenen van de galop begon ze spontaan te zweten echt te zweten het liep er in straaltjes af! En daarna dacht ik ik ga lekker uitstappen ze heeft goed haar best gedaan, dus ik overgang maken naar de stap en ineens zakt ze door de achterbenen en gaat liggen en wil gaan rollen maar had haar voor het rollen al weer omhoog. Zadel en dergelijke afgehaald, zweetdeken op en uitstappen alsof er weer niets aan de hand was.
Wie kent dit en wat is dit???

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:13

meteen de DA bellen, even navragen! Zulke dingen moet je niet op zn beloop laten, tenminste dat doe ik niet. Kan maandagsziekte zijn, kan kramp zijn, bijv in de darmen..... geen idee. Ik durf het niet te zeggen.... succes in elk geval!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:15

Misschien heeft ze toch ergens last van. Haar rug bijvoorbeeld. Daar kun je mee naar een fysiotherapeut. Er zijn paarden (en dat zie je ook wel eens in wedstrijden) die op eens uit het niets gaan stijgeren en daarna gewoon weer doorlopen, vaak hebben deze paarden problemen in het lichaam.
Ik heb ook wel eens gezien wat jij beschrijft. De dierenarts is er toen bij geweest en die zei dat het een accute koliekaanval was die vervolgens niet was doorgezet.
Ik hoop dat je kan achterhalen wat het was, dat is namelijk heel belangrijk. Ik zou er een deskundige bij halen.
succes

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:15

Omdat ze zo bezweet was kan het ook gewoon jeuk geweest zijn. Veel manegepaarden doen dit ook. Gewoon gaan liggen. Als jou paardje daarna gewoon stapte en niet stijf was... Wel even in de gaten houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:56

Ik denk niet dat dit iets rijtechnisch is dus ik verplaats het even naar Medisch .

Monieck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:56

Kel2004 schreef:
Omdat ze zo bezweet was kan het ook gewoon jeuk geweest zijn. Veel manegepaarden doen dit ook. Gewoon gaan liggen. Als jou paardje daarna gewoon stapte en niet stijf was... Wel even in de gaten houden.

Dit denk ik eerder gezegd niet... Verward Sterkte ermee....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:23

oosterhoff schreef:
Ik heb ook wel eens gezien wat jij beschrijft. De dierenarts is er toen bij geweest en die zei dat het een accute koliekaanval was die vervolgens niet was doorgezet.
Ik hoop dat je kan achterhalen wat het was, dat is namelijk heel belangrijk. Ik zou er een deskundige bij halen.
succes

Hier ben ik het zeker mee eens.
Koliek is echter een verzamelnaam voor een acute darmkramp, waarvan de oorzaak legio kan zijn.

In jouw geval denk ik het eerst aan een (tijdelijk) beknelde darmlus.
Vooral als de darmen nog redelijk vol zitten, schijnt het voor te komen dat er een darmlus achter een ophangband van de buik, of achter de milt haakt.
Dit kan een zo heftige pijn veroorzaken, dat ze letterlijk van de benen gaan.
Ik zou hier zo snel mogelijk een DA bijhalen, want als die lus bekneld blijft zitten, kan dit levensbedreigend worden.

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:13

Mijn vriendin is dierfysiotherapeut en nee er was niets met haar aan de hand qua rug ofzo.
Koliek is het ook niet volgens de veearts. Ze mest ook gewoon netjes!
Vandaag hebben we haar geschoren en ze was zo opgelucht dat het haar eraf was en weg jeuk! Onder haar vacht zaten allemaal schilfers die er allemaal nu uit vielen.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:28

Ooooh ggrr ik ken iet op de naam komen, maar ik weet al wel wat je bedoel! Dat hebben een paar shetjes die ik ken ook gehad Knipoog Veel plezier met je niet-jeukende paardje Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:26

love_Kaylie schreef:
Dit denk ik eerder gezegd niet... Verward Sterkte ermee....

Ik ben het wél met Kel eens hoor spuit je paard maar nat en zet hem in de bak en binnen een seconde ligt hij op de grond te rollen. paarden doen dat als ze erg nat zijn. En een bezweet paard na het rijden in de bak zetten gaat ook 9 van de 10 keer gelijk rollen.

eergister was het ineens 20 graden mijn paard was binnen een kwatier ook zeiknat.

Toch is er ook iets te zeggen voor een vorm van koliek, als hij verder wel goed mest kan het gaskoliek geweest zijn, dus doet de paarden vaak kort en hevigpijn, van de pijn gaan ze ook zweten