Wat als voorkoming van (gas) koliek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Wat als voorkoming van (gas) koliek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:17

Hallo,

Ik ben net terug van mijn paardje en ze had dus weer koliek.
Gisteravond had ik al het gevoel dat ze niet lekker was omdat ze niet gemest had in stal toen ik aan kwam, ook niet onder het rijden, alleen een klein beetje in de wasplaats..
Maar goed ik dus naar huis gegaan... bijna niet geslapen.. En ik heb gelukkig vanmorgen geen telefoontje gehad van de stal eigenaresse.
Kom ik vanavond aan... 1 hoopje in d'r stal. Vind ik dus erg weinig voor een paard dat normaal een hele vieze stal heeft een aangezien ze op vlas staat, is dit goed te zien.
Ik de eigenaresse opgebeld.. en ze had dus tot 2 uur buitengestaan.
Ik had vandaag ook gewoon gereden en het stomme is... je merkt niks aan d'r. Ze had dus van 14.00 tot 19.45 uur ( want toen kwam ik op stal) maar 1 hoopje in d'r stal liggen. Ik zette d'r na het rijden lekker op stal.. en ja hoor ze begon te draaien, schapen, slaan met staart, liggen enz.
Ik de dierenarts weer gebeld en hij weer gekomen. Hij hoorde/voelde een beetje loskomend gas en d'r mest was ook een beetje droog.
Ze heeft weer pijnstillers gehad voor 6 uur dus ik moet om 4 uur weer terug Gaaaap
D'r mest word morgen ook even onderzocht omdat ze nu opeens in een maand tijd 2 keer koliek heeft gehad en hiervoor nooit koliek heeft gehad.
Ze staat wel sinds 2 maandjes op vlas..
Zou het hier aan kunnnen liggen??
Zouden jullie d'r nou gewoon elke dag voor de zekerheid olie geven in slobber ofzo?
Ik moet nu van mezelf elke avond nog naar stal om te controleren of er niks aan de hand is.. Ach gut
Zo'n muts ben ik wel Clown
Weten jullie iets te doen tegen koliek??

Groetjes Ilona

PS sorry voor het lange verhaal... Bloos

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:40

In jouw geval, lijkt het me eerder een verstoppings koliek, dan een regelrechte gaskoliek.
Om te beginnen zou je moeten controleren, of jouw paardje van het vlas eet, want dit zou de problemen kunnen verklaren en zul je snel naar ander strooisel om moeten kijken.
Is dit niet het geval, dan kan het zijn dat ze te weinig ruw voer binnen krijgt, dat kun je simpel oplossen, door haar of wat extra hooi te geven, of een plakje stro waar ze op kan knabbelen.

Veel paarden en pony's hebben overigens moeite met de omschakeling van weide naar stalseizoen. Niet alleen bevat gras veel vocht, waardoor de mest ook zachter is, maar ook hebben ze in het land veel meer beweging, wat de darmen extra stimuleert.

Bij iedere voerbeurt een scheutje olie over het voer, kan absoluut geen kwaad (ca. 2 eetlepels per keer), dit slaat eeen eventueel teveel aan gas in de darmen neer en maakt te droge mest wat smeuiger.

Het is overigens wel goed dat de mest na gekeken wordt, want behalve de hier bovengenoemde dingen, kunnen er nog veel andere factoren meespelen (o.a. zand of wormen), dus het is wel belangrijk, om de oorzaak te achterhalen.
Succes.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:30

Thnx!
Mijn paardje mag geen stro vanwege d'r bronchitus dus vandaar.. Ze krijgt al heel erg veel kuil... want de vorige keer had ze een verstopping waarschijnlijk door het kuil...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:05

beweging is altijd nog t beste tegen koliek. elke dag naar buiten, beweging is goed voor de darmen.
verder je voeding aanpasen, rijd je niet of weinig dan minder krachtvoer.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:07

Ik rijd normaal maar ik denk zelf dat het niet echt met het voer te maken heeft maar met het vlas omdat ze daar pas sinds 2 maanden op staat. Verder gaat ze elke dag naar buiten minstens 4 uur sochtends en 2-3 uur savonds..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:08

Ik heb colosan altijd in huis. Is een middeltje met homeopatische olieen. Zodra ik een paard verdenk van koliek geef ik eerst dit middel, 9 van de 10 keer lost het zich dan op.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:15

Ik heb net in je andere topic gereageerd om het te voorkomen, veel suc6!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:10

Max schreef:
Ik heb colosan altijd in huis. Is een middeltje met homeopatische olieen. Zodra ik een paard verdenk van koliek geef ik eerst dit middel, 9 van de 10 keer lost het zich dan op.

Colosan is zonder meer goed, maar absurt duur, terwijl lijn-zonnebloem-maiskiemolie, of welke andere soort spijsolie dan ook, precies het zelfde doet.
De kruiden in Colosan laten het paard bovendien extra drinken en dat is niet in alle gevallen gunstig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:25

Ik zou idd olie over de bix doen, dagelijks totdat de mestballen "glimmen" zeg maar Haha! Verder is het wel zaak je voerschema aan te passen als je overstapt op vlas, paarden die gewend zijn elke avond hun buik rond te eten met stro hebben toch iets te knabbelen nodig, ruwvoer blijft het belangrijkste ! Dit even vanuitgaande dat het verstoppingskoliek is.

Als het echter wel gaskoliek is moet je kijken naar WAT je voert, is het niet beschimmeld ? als ze kuil krijgen (zeker met deze rare warme dagen) moet je uitkijken dat het niet heeft liggen broeien !

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:52

Mijn paar heeft een ernstige verstopping gehad. Waar ze net op tijd bij waren. Mijn paard kreeg dus helemaal niks meer te eten (ze stond ook in de kliniek) Bij die van mij hebben, de kiezen ook een rol gespeeld bij die verstopping. Ik zou het idd goed in de gaten houden, of ze blijft mesten of dat het steeds minder wordt.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:53

Ze eheft vandaag in d'r stal 3 keer gemest en 1 keer in de wasplaats... dus het gaat aardig..

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:52

Mijn paard is in Mei geopereerd aan koliek. Mijn paard had een entrapment, een stuk dikke darm was klem gaan zitten tussen de mild en de nier. Alles is gelukkig wel weer goed gekomen, en ik begin volgende week zaterdag weer met de wedstrijden! Maar ik begrijp dus heel goed dat je je zo zorgen maakt, ik let ook vaak op wanneer en hoevaak mijn paard mest, terwijl mij paard nu even veel kans heeft op weer zoiets als elk ander paard. Je blijft er gewoon aan denken als je het eens meegemaakt hebt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:55

Advies van de da in de kliniek, zemelen met gekookt lijnzaad 2 maal per week ter voorkoming van koliek.
En niet alle paarden kunnen tegen kuil !!!!!!

Groetjes,

Maris

Sappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:42

Mijn paard heeft ook koliek gehad en DA zei inderdaad ook lijnzaad koken en door brok heen geven. Hij at het niet zo op! Bij mijn paard was het waarschijnlijk van overgang van gras op hooi.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:53

op stal was een paard die koliek had van vlas! een paar verse mestballen oplossen in water en dan zie je de vlas zo zitten als dat de oorzaak is! vlas neemt veel vocht op dus vandaar verstopping en droge mest.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:56

Vlas verteert ook heel slecht en blijft dus als een prop in de darmen zitten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:07

Mijn veulen heeft al 3 keer koliek gehad (zie bij verslag van de dag)
Ik zit nog te wachten op mestonderzoek. En ik mag haar voorlopig geen kuil geven. Grote kans dat het daardoor ook kan komen.
Wat ook goed schijnt te zijn is een beetje 5 granen mix voeren, dan moeten de darmen weer aan het werk. Maar of dat voor alle soorten koliek goed is ???? (wij verdenken Eowyn namelijk van gaskoliek, want er blijft wel wat herrie in haar darmpjes).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:07

Mij werd geadviseerd een homeopatisch middel te halen.
Het heet Iberogast en is te verkrijgen bij apotheek en reformwinkels.
Het wordt ook wel gebruikt voor kinderen en volwassenen die last hebben van hun stoelgang.

Een paar stalgenoten gebruiken het al veel langer.
Zij hebben een op deze manier een paard met stalrust geholpen om van zijn koliek af te komen.

Gewoon 20 druppels met een spuit in zijn mond te spuiten.
een kwartier wachten en als het nodig is nog een keer herhalen.

Na een koliek geval van mijn paard heb ik het ook gekocht.
Ik heb het dus ook in mijn kast staan, maar gelukkig nog niet hoeven te gebruiken Schijnheilig

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:11

Lars krijgt preventief Gastricure tegen gaskoliek. In de periode bij opbouw en afbouw van het land krijgt hij 2ml per dag.

Ivm verstoppingskoliek of zandkoliek krijgt hij uit voorzorg 3 x per week gekookt lijnzaad en om de zoveel tijd een kuurtje zandweg.