Hoefzweer of toch niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Hoefzweer of toch niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:18

Ik heb een oude merrie van 28 in pension staan. Ze heeft artrose en moet dus rustig aan doen. Zondag bedacht ze ineens dat ze een jonge dame was en begon wat gek te doen. Ik heb haar meteen uit de paddock gehaald om haar tot rust te laten komen.
Die middag liep ze al niet zuiver maar de dag erna was een regelrechte ramp. 1 been kan ze bijna niet belasten en haar achterbenen hebben ook moeite. Gisteren toch maar even de veearts laten komen, die meteen aan haar voorhoef een tang zette en daar reageerde ze behoorlijk op. Hij is toen met een mesje gaan snijden, kon alleen niet diep genoeg komen bij de zweer volgens hem.
Ze heeft nu een verband om haar hoef die ik met lauw/warm water vochtig moet houden. Morgen komt hij terug.
Volgens hem moest de pijn nu snel minder worden maar het arme dier strompeld alsof ze haar been gebroken heeft. Ik kan zien dat ze veel pijn heeft, heb ook om pijnstillers gevraagt maar dat was niet nodig volgens hem.
Hij heeft de rest van haar benen totaal niet bekeken, kan het zijn dat er meer aan de hand is ?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:16

Als ze zo gevoelig reageert op die visiteertang denk je al gauw aan een hoefzweer. Met dat nat verband zou die zweer er wel snel uit moeten komen. Ze kunnen hier echt megakreupel op lopen (doet pijn aan je ogen). Met 1 zeer been gaan ze sowieso heel raar lopen om dat te ontlasten. Ik hoop dat je morgen meer duidelijkheid hebt. Als de zweer er dan nog niet doorgebroken is, kan je wellicht aan hem voorleggen of hij al haar benen even goed nakijkt - op zoek naar een mogelijk andere oorzaak..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:50

zou het kunnen dat ze door het rennen haar spieren verzuurd heeft ! dit komt al wel eens voor bij oude paarden die niet in conditie zijn en plots hard beginnen te rennen

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:52

Ik begrijp dat je niet altijd zomaar pijnstilling kan geven, omdat ze er dan doorheen kunnen gaan lopen, maar als hij zo zeker is dat het een zweer is lijkt het me wel zo aardig om wat pijnstillers te geven en zeker ook omdat het al een oud beestje is. Ik zou zeker morgen om een pijnstiller vragen in de vorm van een pasta, werkt perfect. Succes en laat het ons nog even weten.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:02

shana schreef:
zou het kunnen dat ze door het rennen haar spieren verzuurd heeft ! dit komt al wel eens voor bij oude paarden die niet in conditie zijn en plots hard beginnen te rennen

Hier kan ik me wel in vinden.
Een plotseling optredende hoefzweer kan natuurlijk altijd, maar eerlijk gezegd lijkt me een zoolkneuzing (bloeduitstorting in de zool) na het door jou beschreven gedrag, veel meer voor de hand te liggen.

Spierverzuring is met even bloedprikken snel te bevestigen. Het geven van een "electrolyten mix" wil hier nog wel eens wonderen doen.

Ook een (lichte) pijnstiller lijkt me niet veel kwaad kunnen, maar geef dan niet zoveel, dat ze pijnvrij is, want dan is de kans op overnemen idd te groot.

Persoonlijk, zou ik toch proberen wat met de merrie te gaan wandelen, al is het maar een aantal keren een paar minuutjes per dag. Door haar nu helemaal stil te zetten, loop je het risico dat ze helemaal verstijft en dat zal haar leven zeker niet gemakkelijker maken.

Ik stuur je straks nog even een PBtje.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 09:16

Ik heb de merrie vrij lopen, dat wil zeggen ze kan hier in de schuur en stal rondlopen. Buiten gaat niet door het verband, lopen gaat niet de merrie wil amper lopen. Vandaag heb ik haar weer haar stal uit moeten helpen. Ze loopt nu wat rond in de schuur. Ik hoop dat de dierenarts zo komt.