Opeens kreupel!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

Opeens kreupel!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:12

Hallo
Ik haal vanochtend mijn paardje uit de stal, en hij hinkte heel erg op een been.
Dus ik ga een stukje met hem lopen op een harde ondergrond, en werkelijk waar hij liep gewoon bijna op drie benen.
Een tijd geleden zijn zijn ijzers (achter en voor) eronderuit gehaald, en sinds die tijd staat hij als hij op stal staat, heel erg vaak op rust met een van die benen!
Maar vanochtend was hij dus heel erg kreupel met zijn rechterachterbeen, ik mn instructrice opgebeld want ik had namelijk les van haar die dag. En zij zei dat ik hem ff moest afspuiten met koud water, en daarna droogmaken. Ook gaf ze als tip een bandage in azijn te laten weken en dit dan om doen, en 10 minuten te laten zitten. Nouw toen haalde ik m dus weer uit de stal (nog niet afgespoten enzow) maar nu leek het net alsof hij aan 2!!!!! benen kreupel was. Maar het andere been was dikker dan de andere (rechterachterbeen).
Dus ik ff weer mn instructrice opbellen, om te vragen of dit normaal was (haha er was een btje paniek Tong uitsteken)
EN zij zei dat hij dit waarschijnlijk deed, om zijn andere been te ondersteunen. Daar gaat hij dan misschien raar door lopen.
Maarjah ik vind het allemaal een beetje vreemd, iemand nog tips enzow om het been verder te behandelen?
Ik ga m dalijk ff naar buiten zetten, wel apart van de andere paarden!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:37

lijkt me een hoefzweer !! hoefsmid of dierenarts bellen !

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:40

maar wat houdt een hoefzweer precies in dan?
Want weet je wat ik dus ook het rare vind? Ik heb het idee dat zijn rechterachterbeen kreupel is, maar zijn linkerachterbeen zet hij steeds op rust.......Zodat het net lijkt alsof dat been kreupel is, maar dat andere been is dikker enz?????

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:47

misschien is het rechterachterbeen dikker omdat hij het voortdurend belast om zo het pijnlijke linkerachterbenen te ontlasten , dus word het revhterachterbeen overbelast !

doordat de hoefijzers eraf gehaald zijn kan het zijn dat de hoef gevoeliger is waardoor er bv een steentje is in geraakt en dat geefteen kneuzing en tenslotte een hoefzweer !

ik denk echt dat het een hoefzweer is en dat is niet erg maar de da of hoefsmid moet wel de zweer openmaken zodat de etter eruit kan

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:49

een hoefzweer kun je bijna letterlijk opvatten,er zit dan een zeer pijnlijke onsteking in de hoef,je paard staat dan ook op 3 benen.
ik zou de hoefsmid laten komen die zijn vaak erg handig in het lokaliseren van de plek waar de hoefzweer zich bevind!
mijn paard heeft ooit eens eerst links - voor een hoefzweer gehad,en na 2 weken rechtsvoor,kan dus zo zijn dat ie aan beide achter-hoeven pijn heeft ,alleen aan de ene hoef wat meer....

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:49

ik weet het niet.....heb net ff azijn op de bandage gedaan enzow! en zijn been was eerst hard en dik, nu na het afspuiten is het al iets zachter geworden......Tsjah ik kijk het even een dagje aan denk ik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:51

Ik zou als ik jou was meteen de smid bellen. Als het wel een hoefzweer is en hij niet behandeld wordt kan je paard er heel ziek van worden. Een hoefzweer, als hij eenmaal opengesneden is, zorgt dat je paard meteen veel minder pijn heeft. Je wilt je paard toch niet meer pijn laten lijden dan nodig is?

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:54

Maar ik begrijp het niet!! Want wat is nouw precies een hoefzweer? en hoe weet je nouw het verschil tussen kreupel/hoefzweer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:07

Hoefzweer is een ontsteking in de hoef. Kan ontstaan omdat je paard op een steentje heeft gestaan, door een vieze box, of gewoon omdat hij er vermeerd aanleg voor heeft. En vooral als je paard van het ene op het andere moment acuut kreupel is, kan dit duiden op een hoefzweer. Voordeel is, dat als het echt een hoefzweer is, de kreupelheid ook meteen weg is als je de druk van de ontsteking haalt, dus de zweer opensnijdt. Dan kan het pus er uit, en er komt doorgaans ook bloed mee.

Kreupel kan je paard ook zijn door andere dingen. Een hoefzweer is daar een reden van, maar hij kan ook een peesblessure hebben, een spierprobleem, een trap hebben gehad, OCD hebben, hoefkatrolontsteking enz. Kreupel betekend alleen dat je paard niet goed loopt. Naar de oorzaak zul je dan moeten zoeken.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:11

Owkey bedankt!!!
Ik ga mn moeder vragen of ze strax biotex haalt!! zodat ik m in water met biotex kan zetten.............Maar vind jij dat ik m nu buiten moet zetten (dan kan ik ff zn stal uitmesten enzow...maarjah het regent nu Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:14

Kun je niet mesten als hij in zijn box staat? Iedere stap die je het paard nu laat zetten is er een teveel.
Biotex is goed, maar pas als de hoefzweer is opengesneden. Nu weken in Biotex heeft geen zin. Is alleen maar slecht voor de huid en voor de hoef.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:16

owkeeey! ik ga m nu ff uitmesten Haha!
tog kijk ik het denk ik ff 1 dagje aan......want jah hij kan ook gewoon stijf zijn...heb al 3 dagen niet gereden!
En als het morgen nog zow is, dan haal ik de DA erbij! maar iig heel erg bedankt voor je advies enzow Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:19

Als je paard echt op drie benen zijn box uitkomt, dan is het geen stijfheid.
Enfin, het is jouw paard. Als je hem nog een dag met pijn wilt laten staan is dat jouw beslissing. Ik had er al lang een smid bijgehaald.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:10

Tsjaah zet ik mn sgat net buiten! Looptiej gewoon weer helemaal normaal, en rennen enzow!!!!
Hmzzz tsjah af en toew begrijp ik er helemaal niets meer van Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:12

Mijn vorige paard had een vette hoefzweer en kreeg daar koorts van (daarna werd ze mijn eigendom). Ze kunnen er erg ziek van worden.
Bij twijfel kun je tot de DA het beste elke dag stappen op de straat (min. 15 min.), rechte stukken en afspuiten om evt. ontstekingen te laten zakken.
Vooral NIET op boxrust zetten!! Hoe zielig het er ook uitziet, hou m in beweging, je zal zien dat het helpt! Als het even kan, in een paddock of bak of wei zetten 24/7 en niet op stal.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-10-04 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:14

Loutje, kun je even in normaal Nederlands typen? Alvast bedankt. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:14

Penny alarm?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:17

Wat is hier Penny aan? Ik vraag gewoon of ze in normaal Nederlands wil typen en haar vraag lijkt me ook redelijk normaal.

Ik hoop alleen wel dat je je pony niet onnodig laat lijden, Loutje. Ik raad je aan om haar goed in de gaten te houden. Opeens kreupel is IMO geen goed teken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:25

Ik bedoelde dat de topicstarter een beetje vaag is..... niet jij Knipoog

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:30

Was ze niet stijf? Zware training gehad of die dag daarvoor iets gedaan wat je normaal gesproken niet doet?

DameBlanche0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:22

Mijn pony heb ik vandaag ook opeens kreupel van stal gehaald, ze staat overdag nog op het land wat nu toch wel natte plekken vertoont. Ze loopt kreupel op links voor maar niets is warm of dik laat morgen meteen ff de hoefsmid kijken dan kan ik een zweer mischien wegstrepen en wordt het echt tijd voor een dierenarts! Ze is 16 en heeft aardig lopen rennen op het land dus mischien uit gegleden! Loutje sterkte met je paardje en hopelijk loopt ie snel weer goed!

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:06

ok ik typ normaal nederlands
Mijn instructrice is al langsgeweest, en ze zei dat ik hem gewoon goed in beweging moest houden.
Dus ik heb er vandaag al opgezeten!
Maar onnodig lijden??? Dat wil toch niemand met zijn paardje kom nou!!!! Verward