Vraagje over koliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wentos

Vraagje over koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:30

Afgelopen vrijdag wou ik m'n pony even borstelen voor ze naar stal ging, maar ze was echt aan het klieren, wou geen voetjes geven, terwijl ze dat normaal wel doet, duwde haarzelf tegen de muur met mij ertussen enz.. Ik werd behoorlijk pissig op haar, tot ik op een gegeven moment zag ik dat ze als het ware door haar benen zakte. Ik haar dus los gehaald en een stukje met haar gelopen, maar ze bleef door haar benen zakken, dus snel de da gebeld, die kwam en zei dat het koliek was. Heeft haar 2 spuiten gegeven en gelukkig ging het toen al snel beter met haar. Ze mocht 24 uur niets eten, dus haar op stal gezet, mee gewandeld en alleen water gegeven.. na die 24 uur hebben we haar een klein handje hooi gegeven. Ze was weer ongeveer zichzelf, keek weer vrolijk enz.
Volgende dag dus 15 min. in de wei, mee wandelen enz. Ging echt weer goed met haar.. Tot gisteren. Ik was op stage en had m'n telefoon uit, komt m'n vader me ophalen, vertelt hij dat de da alweer 2 keer bij m'n paardje is geweest.. 2 keer gespoten en ook 2 liter laxeermiddel eringegooit.. Scheve mond
Schrok wel even toen ik dat hoorde, het ging weer zo goed met haar. Nu gaat 't gelukkig ook weer goed met haar, maar ik ben bang dat ze 't weer krijgt.. Verdrietig
Komt dit vaker voor dat ze na een paar dagen zo'n terugval krijgen? En als een paard eenmaal koliek heeft gehad, is de kans dat het dan terug komt groter?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 05:45

Ja, mijn pony kreeg het een paar uur later weer terug.
Ook met een laxeermiddel ging het niet weg, dus toen zijn we naar de Uithof gegaan.
Daar gaf een verzorger mij het advies om lijnzaad te voeren, dat legt een beschermend laagje over de darmwand en prikkelt de darmbeweging ook wat zodat zand etc er makkelijker wordt uitgewerkt.
Hij heeft het nog een keertje terug gehad, maar als je het eenmaal hebt meegemaakt ben je er heel gespitst op en herken je meteen de eerste symptomen al. Daardoor heb je de da er in een veel vroeger stadium bij en slaat je behandeling ook beter aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:50

Je hebt gaskoliek en verstoppingskoliek. Ik heb een paard dat heel gevoelig is voor gaskoliek en ik moet goed opletten wat ik haar voer maar soms tja kan ik er ook niets aan doen. Meestal is het bij haar ook snel over als ik met haar ga stappen of even longeren zodat de darmen in beweging komen. Zodra ze begint gas te lossen en te mesten is de koliek over.

Wat voer je pony?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:21

De 3 meest voorkomende vormen van verstoppings koliek zijn: Teveel stro eten, zand in de darmen en wormen.
Als de koliek na 24 uur terug komt, wil dat meestal zeggen dat de verstopping er nog zit en dat er gespoeld moet worden. Meestal zal spoelen met Parafine het probleem wel verhelpen.
Maar je zult wel achter de oorzaak moeten zien te komen.

Nieuw stro, of een betere/andere kwaliteit, is vaak een oorzaak en meestal zijn het de paarden en ponies die normaal geen grote stro eters zijn die er dan acuut last van krijgen.
Ook de seizoens verandering van hele dagen op de wei, naar nu weer grotendeels op stal is vaak reden tot verstoppings koliek, want op het gras zijn ze nu wel uitgekeken en stro is veel interresanter, maar ook veel droger en de darmen zullen zich weer aan grotere hoeveelheden droog materiaal aan moeten passen.

Als blijkt dat er teveel zand in de darmen zit, zul je hem in het weide seizoen regelmatig een kuurtje Sandclear oid moeten geven.

Het belang van regelmatig ontwormen is onderhand wel bekend, helaas gebeurt het niet altijd.
Zeker bij dieren die pas aangeschaft zijn, is dit iets om goed in de gaten te houden. Als een paard/pony bij een vorige eigenaar onvoldoende ontwormt is, is een normale wormkuur vaak niet voldoende om het dier schoon te krijgen, waarna na verloop van tijd, ook hierdoor ernstige koliek kan optreden.

Vraag je DA of de oorzaak van deze koliek, bekent is. Zodra je weet wat hier de oorzaak van geweest is, kun je je maatregelen nemen.
Op die manier kun je dan voorkomen, dat het opnieuw gebeurt.

patasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:44

ze zeggen dat koliek altijd blijft terug komen al hebben ze het 1 keer gehad.ik ken een supermooie fries en die heeft het ook maar het blijft terug komen hij is er ook al een keer aan geopereerd
en nu is het ook steeds maar afwachten

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:54

patasja schreef:
ze zeggen dat koliek altijd blijft terug komen al hebben ze het 1 keer gehad.ik ken een supermooie fries en die heeft het ook maar het blijft terug komen hij is er ook al een keer aan geopereerd
en nu is het ook steeds maar afwachten

Er zullen altijd wel dieren zijn, die om wat voor reden ook, extreem koliek gevoelig zijn en blijven, maar dat heeft dan meestal wel een andere oorzaak als hetgeen ik hier boven schreef.

Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat een dier dat 1X een verstoppings koliek krijgt, de rest van zijn leven hier gevoelig voor blijft, mits je iets aan de oorzaak doen kunt natuurlijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:07

Tja paard kan nooit last hebben van koliek en dan opeens op de tafel liggen.

Goed stalmanagement en je paard kennen kan al een hoop voorkomen. Als hij het eenmaal heeft gehad hoeft er geen reden te zijn dat het terug komt tenzij je alle adviezen die da's geven op gebied van koliek negeert.

Bij mij is het nu 2 jaar geleden en nooit meer last gehad ervoor ook nooit last gehad maar ja het zegt niets helemaal niets helaas.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:05

Heb mijn DA al verschillende keren gevraagd wat ik er kan aan doen om de gaskolieken te vermijden. Hij zei dat ik al alles deed wat ik kon om ze te vermijden. Wat kan een mens dan nog meer doen? Verward

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:25

Ik ben ervan overtuigd dat het ene paard eerder last van koliek krijgt dan het andere!
Ik heb m'n paard 5 jaar en waarin ze 3 keer flinke koliek heeft gehad.
De laatste keer was te verklaren: tegen de avond 10 minuten koud nat gras laten eten.......zo zie je maar de aanleiding hoeft dus echt niet extreem te zijn.
Maar ik ken ook paarden die nog nooit koliek hebben gehad, ondanks de soms wisselende omstandigheden waarin ze werden gehouden.

Sappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:52

Ik precies hetzelfde meegemaakt mijn paard viel ook zo opeens door zijn knieen. We dachten eerst dat het een zonnesteek was maar later bleek koliek. Het vallen bleek gewoon een uiting van pijn te zijn. Ik heb hem iedere dag gekookte lijnzaad gegeven en dat na een tijd afgebouwd.
DA zei dat ik op moest letten dat het hooi van een goede kwaliteit is en zorgen dat hij voldoende drinkt.

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:49

mijn paard heeft dat ook gehad, een aantal dagen achter elkaar, laxeermiddel hielp niet en het was zandkoliek, ik geef sindsdien geel lijnzaad ( linosan, dit hoef je niet te koken!) en ze heeft het nooit meer ( nu al 1 jaar) gehad!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:19

Mijn paardje kreeg het ook terug, maar die geef ik nu lijnzaad olie met zemelen en die heeft het nu al een half jaar niet meer gehad.