als een pony verkouden is..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madonya

als een pony verkouden is..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:03

hallo allemaal,

omdat donya onze eerste pony is en wij niet alles weten vraag ik het jullie, hopelijk hebben jullie wat adviezen

donya is nu ong. een kleine drie weken licht verkouden, ze snottert af en toe wat, maar ik heb niet het idee dat ze echt ziek is, ze is levendig zat, eet goed, drinkt goed en is gewoon haar zelf,
alleen tijdens het werken merk je dat ze veel moet "snuiten", en ik zie af en toe iets wits uit haar neus komen, dit is overigens geen dikke slijmmassa maar gewoon wit wat je zo weg kunt halen

maar ik lees nu af en toe berichten dat dat witte ook wel eens niet goed kan zijn, vanmorgen kuchte ze ook twee keer, toen we donya net hadden deed ze dit ook als je ging draven, dan kuchte ze twee keer en dan was het over, en de laatste maanden had ze hier helemaal geen last meer van tot vanmorgen weer,
nu is mijn vraag eigenlijk als een paard of pony verkouden is hoelang duurt dat dan ongeveer???? ik heb echt geen flauw idee en ik hoop dat het geen domme vraag is maar ik zit er toch wel een beetje mee
moet ik haar uit voorzorg toch iets geven en zo ja wat?
of toch de d.a laten kijken?

ze staat trouwens dag en nacht buiten, ze heeft een uitloopstal, en ze heeft een regendeken op, dadelijk krijgt ze er ook nog een winterdeken onder, ze heeft ook evt een binnenstal maar daar staat ze niet graag in

dus wie heeft er tips, wat kan ik het beste doen? gewoon nog even afwachten???????

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:30

drie weken is t lang.. na twee weken moet een verkoudheid uit zichzelf weer over zijn.
net als bij een mens..
ik raad je aan om er een veearts bij te halen.
als je te lang wordt kan het een nog langer verhaal gaan worden.

pinopaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:48

Zelf zou ik t een weekje aankijken, maar daarna toch even DA erbij voor een kuurtje. Waarschijnlijk krijgt ze dan antibiotica kuurtje en een siroopje om t slijm wat los te krijgen. Suc6!

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:24

Ik vind 3 weken nog niet echt TE lang, maar het moet zo langzamerhand binnen nu en een weekje wel over zijn... Als je het niet vertrouwd, kan je toch ook nog even de DA bellen voor advies, dan hoeft hij niet meteen langs te komen... En kan hij je (waarschijnlijk) wel gerust stellen of toch beslissen om langs te komen! Succes ermee!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:05

Ik denk dat ze een slijmoplosser nodig heeft, voor de rest klinkt het niet ernstig, het paard staat ook buiten dat is helemaal goed, maar zou toch even een da erbij halen, die geeft dan een slijmoplosser oftewel sputulosin, hiermee voorkom je erger, met een paard moet je nooit te lang aan kijken het word zo chronisch. ! a 2 weken moet het echt wel beter gaan, succes met je paardje!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:15

Oh die ellendige dekens! Het is nu al te laat om m af te doen ben ik bang, hoewel het was vandaag niet koud. Maar paarden vatten makkelijker kou door dekens. Bestudeer www.paardnatuurlijk.nl eens.
Verder zou ik zeggen: DA erbij!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:28

Arabesk schreef:
Oh die ellendige dekens! Het is nu al te laat om m af te doen ben ik bang, hoewel het was vandaag niet koud. Maar paarden vatten makkelijker kou door dekens. Bestudeer www.paardnatuurlijk.nl eens.
Verder zou ik zeggen: DA erbij!

Kruistocht tegen dekens nu ?
Dekens hebben niets met verkoudheden te maken, zo wordt je ook niet verkouden door op de tocht staan (niet dat het gezond is) maar wel door een virus, danwel verminderde weerstand.

Maar los daarvan, als je paard al 3 weken hoest dan wordt het echt tijd om de oorzaak te achterhalen, DA dus.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:49

je kunt bij de DA ook zo'n poeder halen waardoor het (meestal) overgaat.
heeft bij ons altijd nog gewerkt!

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:44

hoi mist: ze hoest geen drie weken, maar heeft een soort van loopneus,
hoesten heeft ze 1 keer gedaan tijdens het rijden, daarom weet ik ook niet of het kwaad kan, en hoelang zoiets zou mogen duren,

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:50

Als je het zeker wilt weten moet je gewoon ff de VA bellen en laten komen...
Succes met je paardje!