Enten tegen Rhino?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Enten tegen Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:47

Vrijdag is het weer zover; dan worden de paarden geent.
Nu kunnen wij kiezen tussen Tetanus+Influenza+Rhino of alleen Tetanus+Influenza.
Rhino wordt niet standaard geent heb ik me laten vertellen, alleen voor mensen die wedstrijden rijden is die enting verplicht. Toch kunnen wij ervoor kiezen om ook tegen Rhino te laten enten.
Ik dacht dat er zoveel verschillende vormen van Rhino bestonden dat enten geen garantie hoeft te zijn dat je paard geen Rhino kan krijgen (net zoals bij griep)? Is het dan wel nodig om Shaseera te laten enten? Als het niet nodig is doe ik het liever niet; ze kunnen er best ziek van worden heb ik gezien en alleen de Rhino-enting kost al 25 euro (de gewone 15, dus bij elkaar 40) Scheve mond
Maar als het nodig is krijgt ze hem natuurlijk ook Lachen

Wat zouden jullie in mijn geval doen (Shaseera is 1,5 jaar)?

Ik snap er niks van, vorige keren heb ik gewoon het paspoort moeten afgeven, de stalhoudster moeten betalen en klaar was kees. Nu moet ik opeens kiezen wat er geent moet worden Verward

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:02

die van mij wordt ieder jaar tegen rhino geent,samen met nog ruim 40
paarden.
mijn ervaring is dat er van alle paarden maar 1 of 2 een paar dagen niet lekker in hun vel zitten.
denk dat je moet kijken hoeveel vreemde paarden er bij jullie op stal komen of hoeveel paarden er van jullie stal in aanraking komen met andere paarden.
als dat zo is,denk ik dat je het beter gewoon kan doen,wat is 25 euro op jaarbasis?
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:13

essieintown schreef:
die van mij wordt ieder jaar tegen rhino geent,samen met nog ruim 40
paarden.
mijn ervaring is dat er van alle paarden maar 1 of 2 een paar dagen niet lekker in hun vel zitten.
denk dat je moet kijken hoeveel vreemde paarden er bij jullie op stal komen of hoeveel paarden er van jullie stal in aanraking komen met andere paarden.
als dat zo is,denk ik dat je het beter gewoon kan doen,wat is 25 euro op jaarbasis?
succes!

Het is een handelsstal, maar de handelspaarden komen nooit in aanraking met de pensionpaarden. De handelspaarden staan in een andere schuur en komen niet op de wei.
Voor de rest komen de paarden niet of nauwelijks in aanraking met andere paarden. Er rijdt maar 1 iemand wedstrijden en de rest van de paarden gaat het erf niet eens af...
Nu zei op het andere forum iemand dat enten tegen Rhino alleen zin heeft als elk paard geent wordt, EN dat een Rhino-enting maar 7 weken werkt. Bij ons mag iedereen zelf weten of ie wel of geen Rhino ent, dus heeft het dan echt wel zin om als 1 van de 5 te enten?
25 euro op jaarbasis is inderdaad niks, vind het ook niet erg om te betalen hoor, de gezondheid is belangrijker
Knipoog

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:21

Ik ent mijn paard ook niet tegen Rhino.
Ik heb eens een lezing van een veearts bijgewoond en die vertelde dat het inderdaad alleen zin heeft om alle paarden te enten. Tevens zei hij (wat ik bij jouw verhaal ook terug zag) dat er meerdere soorten zijn en dat de kans dat je de goede prikt 1 op 10 is. Volgens mij is dat met Influenza trouwens ook zo. En Tetanus krijgen paarden (bij ons dan) zowiezo als ze een (grote) wond hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:46

Bij ons wordt wel tegen Rhino geënt, verplicht alle paarden. 2 x per jaar. Wat mij is verteld is dat het alleen helpt als alle paarden geënt worden. En dat mocht er Rhino uitbreken ze het wel kunnen krijgen maar dan vaak in een mindere vorm als paarden die niet geënt zijn.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:55

Er zijn verschillende meningen over het enten tegen rhinopneumonie. Wanneer je met de zoekfunctie naar rhino op medisch zoekt, krijg je een hele rij.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:37

Enten tegen rhino heeft alleen (een beetje) zin als iedereen het doet. Als niet iedereen het doet, dan kun je het net zo goed niet doen. Verder is 2x per jaar enten tegen rhino eigenlijk veel te weinig, je kunt je dus afvragen of het uberhaupt nut heeft.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:37

Bij ons op stal worden alle paarden gedaan: 2x per jaar.
Heb begrepen dat jouw paard als het als enige niet geent is evt. meer risico loopt als hij ziek wordt. Wordt er bij jullie 2x per jaar geent?
Zou het niet van 25 euro af laten hangen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:28

Enten van rhino heeft zin als je stal gesloten is en alle paarden zijn geent. En dan is het nut nog te bezien. Alleen voor de verkoudheidsvariant zou de enting helpen dat het paard wat minder ziek van wordt. Tegen de verlamminsvariant zijn nog geen bewijzen gevonden dat de enting werkt.

Twee keer per jaar enten heeft inderdaad geen nut, moet zeker eens in de drie maanden herhaald worden en dan helpt het nog alleen voor wat ik hierboven heb omschreven.

Als er iemand niet is geent tegen rhino loopt niet meer risico dat hij ziek wordt, alleen bij de verkoudheidsvariant zou hij met enting wat minder ziek worden. Het verhaal van risico op ziek worden geldt alleen bij de influenca entingen, niet bij de rhino.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 07:24

Wij enten 1 keer per jaar en niet voor Rhino, volgens de DA helpt zo'n enting niet. .
Ik had er trouwens nog niet van gehoord dat wedstrijdpaarden moesten worden ingeent voor Rhino, moet dit nu wel of niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:45

confetti schreef:
Wij enten 1 keer per jaar en niet voor Rhino, volgens de DA helpt zo'n enting niet. .
Ik had er trouwens nog niet van gehoord dat wedstrijdpaarden moesten worden ingeent voor Rhino, moet dit nu wel of niet Verward

Nee, heb ik verkeerd begrepen. Enten tegen Rhino is NIET verplicht als je wedstrijden rijdt.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:03

Pff, dacht al, komen er nog meer kosten bij Haha!