witte teek + bultje onder kaak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shirley23

witte teek + bultje onder kaak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:50

Bijna nog nooit een topic geopend. En dan kom ik gelijk met een medische vraag. Bloos hoop dat julie me kunnen helpen.

Mijn paard staat zins een paar weken in het bos op het land. Het is 4 hectaar. Half weide half bos.

Maar nu merkte ik gisteren dat ze dus witte teken heeft zitten op haar lichaam. Ze zijn heel makelijk te verwijderen maar ik vind het toch niet prettige.
Zijn deze teken heel erg gevaarlijk??

Wat ik ook merkte is dat als Star bix eet ze het helemaal zacht moet maken en dat haar mond helemaal vol met slijm zit waardoor ze het eten niet weg krijgt. Dat duurd een paar min en is dan weer over. En kan ze weer gewoon eten. (iemand een idee wat het is)

En dan het volgende. Ze heeft onder haar kaak. Waar haar klieren zitten een paar bultjes zitten. Ik vind het helemaal niet prettige dat ze dat heeft. Omdat ik als de dood ben dat het droes is of zo. (ze heeft zo 8 maanden geleden droes gehad en is daar bijna aan oveleden) Maar dat kan niet want ze heeft het al gehad. Kan het wat anders zijn?? Misschien dat daar een teek heeft gezetten of zo??

Als dit zo door blijft gaan. Dan gaat ze gewoon weer lekker op stal.
Maar zij vind het prettige om lekker buiten te zijn en ik vind het ook wel prettige.

Misschien iemand een idee wat dit kan zijn??

Bedankt vast Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:17

ik zou niet weten waardoor het zou komen.
Het klinkt eigenlijk best wel als een serieus probleem
ik zou de teken zo snel mogelijk verwijderen en let er wel op dat je de kopjes meeneemt. anders gaat het helemaal ontsteken.
suc-6 ermee!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:18

witte teken???? nog nooit van gehoord, zijn het geen larven? En ik denk dat je paard zijn gebit gedaan moet worden, succes

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:19

Ik zou de dierenarts er even naar laten kijken.
Het is misschien wel leuk hier op Bokt, en er kunnen wel dingen worden uitgesproken die het zouden kunnen zijn, maar bij de dierenarts heb je echte zekerheid. Lachen Niet om Bokt af te kraken ofzo hoor, ik zeg het alvast even. Knipoog

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:20

Nee het zijn echt teken. Heb er namelijk al 2 van haar af gehaald.
Eentje nog heel klein die nog niet vast zat. En de andere al behoorlijk vol gezogen. Haar gebit hmm dat kan best zo zijn ja.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:21

Het probleem is. Mijn paard raakt in paniek als er al een DA in de buurt komt. Omdat ze toen ze droes had helemaal lek geprikt is. Maar daar neemt niet weg om er een DA na laten kijken.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:24

of neem die "teken" mee naar de da, kan hij kijken, maar ja aan de andere kant dat gebit moet ook gedaan worden, heb je meteen 2 in 1 klaar!

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:25

misschien is het haar gebit niet hoor. maar is ze bv aan het wisselen. Ze is pas 3 namelijk.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:25

weet ik is ook haar gebit. maar misschien dat het daar aan ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:29

Gewoon naar een DA ermee. Dit soort vragen kan iemand niet via het internet beantwoorden.
Dat ze bang is, is dan op dat moment maar pech voor haar. Als er straks wat ernstigs is dan sla je jezelf voor je kop dat je niet naar een DA gegaan bent. Liever even een paniekerig paard, dan een dood paard.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:29

daar heb je helemaal gelijk in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:38

ik woon in Assen en afgelopen zomer heb ik een behoorlijk dikke witte teek van mijn pony afgehaald.
ik vond dat inderdaad ook wat raar..

kan dacht ik geen kwaad. er zat bij hem ook een bultje, maar die was na een weekje weer weg.
voor de rest is denk ik een tandarts bezoekje wel handig..

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 07:03

Iedergeval bedankt voor jullie tips en advies.

Ik hou jullie op de hoogte.

gr.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 07:04

Een kleine update. Met Star gaat het goed. De bultje onder haar kin waren van teken. Niks aan de hand. Die teken waaren daar bekend en ze hebben er elk jaar last van. Het eten gaat ook weer super nergens meer last van. Ik denk dat het gewoon kwam door die bultjes onder haar kin waardoor misschien het slikken niet zo goed ging.

Iedegeval bedankt voor jullie tips.
Groetjes