hoefbevangen als het gras minder wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oeijoeijoei

hoefbevangen als het gras minder wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 21:31

Mijn shetlandpony wordt ieder jaar hoefbevangen als er minder gras staat,dus in oktober en november. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van andere shetlanders die hoefbevangen worden van veel gras. Zij niet. Bij veel gras voelt zij zich goed. Ik begin altijd al gauw met bijvoeren van hooi(zij is allergisch voor bix),maar dit helpt niet. Wel krijgt ze wat muesli.
Wie heeft ideeen hoe dit komt en wat ik eraan kan doen. Heb alles al geprobeerd.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:40

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 07:47

Logisch, bij kort gras is er een hoog fructosegehalte. Ook vanwege de frissere nachten moet je oppassen met fructose.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:22

oeijoeijoei,
ik heb je ge-PBt

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:42

cornelie schreef:
Logisch, bij kort gras is er een hoog fructosegehalte. Ook vanwege de frissere nachten moet je oppassen met fructose.

Fructose heeft toch niet met hoefbevangenheid te maken? Tis een combinatie van teveel eiwitten en verzuring. Fructose is een suiker. Leg uit hoe dat zit (ben wel benieuwd)

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:07

Vraag: Ik hoor vaak dat hoefbevangenheid iets met eiwitten te maken heeft en ik wil graag weten of dit waar is.

Antwoord: Tot ongeveer 10 jaar geleden was de algemene opvatting in de diergeneeskunde dat het ontstaan van hoefbevangenheid zou komen door een teveel aan eiwitten in de voeding. Deze opvatting is helemaal verlaten doordat men kon aantonen dat zetmeel (suikers) de veroorzaker waren. Geeft men een paard gedurende drie dagen achterelkaar enkelvoudig zetmeel te eten dan is elk paard daarna bevangen. Overigens is ook duidelijk dat niet alleen de voeding maar ook andere zaken bevangenheid kunnen veroorzaken.

en lees het artikel van de kink die ik hierboven al geplaatst had.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:52

Kel2004 schreef:
Fructose heeft toch niet met hoefbevangenheid te maken? Tis een combinatie van teveel eiwitten en verzuring. Fructose is een suiker. Leg uit hoe dat zit (ben wel benieuwd)

Niet fructose maar fructaan is de boosdoener, dat zijn verschillende stoffen! Fructose is een enkelvoudig suiker
Afbeelding
Onze tafelsuiker is een disaccharide, oftewel een koppeling van twee suikereenheden:
Afbeelding
Zetmeel is een koppeling van heeeeeeel veel suikereenheden:
Afbeelding

De structuur van fructaan kan ik zo snel niet vinden, het is een zoetstof te vergelijken met sorbitol. Fructaan bestaat uit een keten van fructose-eenheden. Fructaan kan in ons lichaam niet worden verteerd en niet worden omgezet in energie, daarom wordt het veel toegepast als 'light'-zoetstof.

Hoe dat bij paarden zit weet ik niet, maar ik vermoed dat die het wel kunnen afbreken, omdat zij ook voor ons onverteerbare zetmeelachtige stoffen wél kunnen verteren. (In het havo examen biologie van 2001 zat een vraag hierover) Examenvraag fructaan

(zo weer even de scheikunde lerares uitgehangen Slim )

Het gras groeit onder slechte omstandigheden daar ligt het aan. Het is eigenlijk te koud. Vergelijk het met planten die vlakbij zee groeien, door het zout blijven ze kleiner. Ik denk dat er bij niet optimale omstandigheden de plant het niet meer lukt om zetmeel te maken, maar blijft steken in fructaan.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:46

Arabesk bedankt voor de goede uitleg!

Het is ook nog niet zo lang bekent dat paarden van dat fructaan-stofje ook hoefbevangen kunnen worden.

Ik wist (we wisten) al dat eiwit,
plotseling andere voeding,
andere arbeid of juist van de een op de andere dag geen arbeid meer, arbeid op te harde ondergrond,
als er wat blijft 'hangen' van de nageboorte,
als paarden gewoon te vet zijn
en als paarden last hebben van de ziekte van cushing
de oorzaak kunnen zijn van hoefbevangenheid.

Weet iemand nog een oorzaak?

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:43

Ik weet nog een oorzaak!!!
Hoefbevangeheid kan een bijwerking zijn van sommige medicijnen of een gevolg van een verkeerde combinatie van verschillende medicijnen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:48

Ja nu had ik heel even spijt van mijn keuze voor analytische chemie, biochemie was in dit geval beter geweest Lachen. Ik ken de stofjes wel, maar de omzettingen in plant en dier niet Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:52

Ah de structuur formule:

Afbeelding

Plants with fructans are especially abundant in areas with seasonbound or sporadic rainfall in an annual cycle (Hendry and Wallace, 1993). It could be that the evolutionary meaning of fructanaccumulation is a adaptation to drought. That is, fructans are soluble in water in contrast with starch, and is therefor osmotically active...

bron: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/4409/fructan.htm

Oftewel in tijden van barre omstandigheden is het voor de plant gunstiger om fructaan te produceren ipv zetmeel

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:34

Arabesk schreef:
Ja nu had ik heel even spijt van mijn keuze voor analytische chemie, biochemie was in dit geval beter geweest Lachen. Ik ken de stofjes wel, maar de omzettingen in plant en dier niet Knipoog

haha ik doe de studie life science maar dit wist ik niet hoor hahah