Zand???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

Zand???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:45

Ik heb net eerst even met de zoekfunctie geprobeerd topics hierover te vinden, maar ik kreeg geen resultaat. Mocht iemand mij kunnen verwijzen naar een betreffende topic hoor/lees ik dat hier wel.

Nu het slechterweer is heb ik mijn paardjes in de bak lopen.
Daar voer ik ze ook hooi, wel uit een speciaal daarvoor geschikte bak. Maar wanneer ze het hooi op hebben gaan ze ook met het zand aan de gang. Ik weet niet zeker of ze het eten of alleen maar in het zand woelen, maar wanneer ik tussen de middag thuis kom hebben ze beide hun hele neus onder zitten.
Mijn vraag is dus, moet ik me zorgen maken? Moet ik preventief iets geven waardoor het meeste zand, wat ze dus eventueel binnen krijgen, afgevoerd wordt uit hun lichaam? Andere tips misschien?

Ik denk dat ik ze met erg slecht weer dan ook eerst maar een halve dag op stal houdt, zo krijgen ze ook minder kans om eventueel zand te eten uit verveling.
Als het weer enigzins goed is en de wei redelijk droog gaan ze 's morgens de bak in en 's middags de wei in.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:48

Ik denk niet dat ze zand eten uit vervelend. Ja zou ze eens in de bak aan de gang kunnen laten gaan en de mond dan eens bekijken.
Zand blijft altijd hangen, dus het moet te zien zijn!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:17

Wanneer een paard veel zand binnen krijgt kan hij daar koliek van krijgen. Nu zullen ze niet heel snel echt teveel zand gaan eten, maar uit verveling, of bijv op een wei met weinig gras kunnen ze toch teveel binnen krijgen.

Je kan de mest nakijken.
Stop 6 mestballen in een emmer, giet er water op zodat de mestballen uit elkaar vallen. Omdat zand zwaar is zakt het naar de bodem.
Nadat je het teveel aan water (voorzichtig) hebt afgegoten kan je zien hoeveel zand er achter blijft in de emmer. Wanneer dit meer dan een theelepel is (op 6 mestballen) heeft je paard teveel zand opgenomen.

Er zijn verschillende kuren die je 'm dan kan geven, bijv sandclear, sandguard maar ook gewone olie al of niet in combi met lijnzaad.
Het hangt een beetje af van de hoeveelheid zand die er is opgenomen.
Wanneer je zoekt op de term "zandkoliek" op MD zal je genoeg topics vinden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:52

Zou zoals Jantien hierboven zegt even een mestproef doen. Dat is goed betrouwbaar en dan weet je of ze wel of geen zand eten. Sandclear helpt dan goed als ze teveel zand in de mest hebben. Door dat dan te geven kan je problemen voor zijn. Overigens eten sommige paarden ook zand als ze te weinig vitaminen krijgen. Zo ook één bij ons op stal; na het toevoegen van MaxH aan het voer stopte hij daarmee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 18:13

onze krijgen nu ook hun hooi in de bak, zij krijgen het op de grond.
zo krijgen zi idnerdaad wat zand naar binnen, niet zo erg, het meeste komt er samen met het hooi wel weer uit.
je kunt 1x per week een lijnzaad papje maken, dit helpt ook wel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:42

Komt het niet doordat ze rollen, mijn monstertje zit altijd helemaal onder als ie gerold heeft. Even later hoor je het ook knarsen in zijn mond Lachen.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:49

Preventief kan je lijnzaad geven. Dit is erg slijmerig en zorgt ervoor dat de darmen niet beschadigen door het zand.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 07:19

Over lijnzaad hoor je toch ook wel eens van die rare verhalen?
Uit elkaar knappende maag enzo???
Wie heeft er ervaring mee, ik ken het verder eigenlijk niet.
De paarden krijgen wel lijnzaadolie, helpt dit ook?

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:27

Lijnzaadolie is wel een beetje hetzelfde maar veel duurder dan als je de lijnzaad zelf kookt. Mijn DA raadde aan om 1x per maand een dag of 4 achter elkaar een halve mok te voeren. In de zomer als ze op het land staan 1x in de 2 maand.
Wat jij zegt over een knappende maag, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:52

Knappende maag heb ik ook nog nooit van gehoord, ik weet wel dat lijnzaad giftig is als je het zo geeft, je moet het dus wel eerst koken! Ik heb mijn paarden nu ook weer in de bak staan en geef ze ongeveer 1 keer in de maand een papje van lijnzaad.
Ik heb nu sinds kort "zand weg" gekocht, schijnt ook erg goed te werken.
Mijn vorige paard heeft zandkoliek gehad omdat (nadat ik hem had verkocht) ze hem ook brood en groente gaven in het zand. En dat zand gaat natuurlijk lekker plakken. Helaas is hij daar ook aan dood gegaan. Let dus goed op dat je alleen hooi in de bak geeft en geen andere dingen.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 08:37

Als ze in de bak lopen voer ik dus hooi bij, verder niets. Ik voer het niet van de grond maar heb daar een kunststof bak voor. Hiermee voorkom ik dus dat ze tijdens het eten zand binnen krijgen.
Alleen willen ze wel eens gaan woelen en graven met hun neus in het zand
hierdoor kunnen ze dus wel eventueel zand binnen krijgen.
Waar is dat 'zand weg' verkrijgbaar? En lijnzaad, koop je dat in de ruitersportzaak of bij een fouragehandel?

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:45

Lijnzaad koop ik gewoon bij de fouragehandel. Zakken van 25 kg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:23

ik koop hte gewoon in de supermarkt. bij de reformproducten/suikervrije producten. zo'n zakje gebroken lijnzaad kost me geloof ik 1.60 en er zit 400 gram in ( is van Zonnatura)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:48

ik koop lijnzaad bij een dierenwinkel en zak kost geloof ik 10 euro en dan heb je 20 kilo

Moontje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:51

hoi mijn paard eet ook zand uit verveling heeft hierdoor al 2x ernstige koliek gehad. gebruik sandclear of zandweg.... dit zal dierenarts ook zeggen, dit kun je bij paardenzaak krijgen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:05

Jantien schreef:
Wanneer een paard veel zand binnen krijgt kan hij daar koliek van krijgen. Nu zullen ze niet heel snel echt teveel zand gaan eten, maar uit verveling, of bijv op een wei met weinig gras kunnen ze toch teveel binnen krijgen.

Je kan de mest nakijken.
Stop 6 mestballen in een emmer, giet er water op zodat de mestballen uit elkaar vallen. Omdat zand zwaar is zakt het naar de bodem.
Nadat je het teveel aan water (voorzichtig) hebt afgegoten kan je zien hoeveel zand er achter blijft in de emmer. Wanneer dit meer dan een theelepel is (op 6 mestballen) heeft je paard teveel zand opgenomen.

Er zijn verschillende kuren die je 'm dan kan geven, bijv sandclear, sandguard maar ook gewone olie al of niet in combi met lijnzaad.
Het hangt een beetje af van de hoeveelheid zand die er is opgenomen.
Wanneer je zoekt op de term "zandkoliek" op MD zal je genoeg topics vinden.

precies. amen _/-o_

je hebt bij divoza ook het heet geloofik zand-weg ofzoiets. kijk eens in de divoza gids
maar veel paarden hebben hun neus onder het zand onze ook, komt ook door rollen e.d. enz

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:29

zand eten is niet echt goed voor ze.
de meeste paarden eten zand omdat ze te weinig minerale en vitamines binnen krijgen.

mijn paard deed het ook en toen zei mijn DA dat ze te weinig minerale en vitamines kreeg.
toen zijn wij door haar gewone voeding ook poeders gaan geven van pavo.
vitamines en mineralen.

nu eet ze geen zand meer.

dus als ik jou was zal ik ze vitamines en minerale gaan geven..

succes.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:10

ben ik ook eens met promessa, ook van gehoord. liksteen ook, zitten zouten in.
en idd minerale poedertjes. ( opkikker en de produkten van pavo e.d. )