Te kort bekapt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Te kort bekapt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:12

Hallo,

Mijn paard is vorige week dinsdag beslagen en achter van der ijzers afgehaald.. alleen ze loopt dus vanaf toen al niet zo lekker.. Eerste dag was er eigenlijk weinig van te merken, maar de dagen erna liep ze net of ze op eieren liep..
Ik heb er nou alleen maar losgelaten en lekker veel laten bewegen ook in de wei enzo zodat ze toch voldoende beweging heeft en d'r hoeven lekker door kunnen groeien.
Ze wil aan de longe ook niet draven, stappen gaat wel.
Gisteren liep ze wel ietsjes beter maar nog niet dat je zegt, we gaan er weer voor...
Weet iemand hoelang dit kan gaan duren?

Groetjes Ilona

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:43

Misschien is het verschil ijzers, geen ijzers groot voor haar en loopt ze daarom niet lekker.
Dat hoor ik wel vaker.

Ik zou het even de tijd geven. Even lekker op de wei zetten en los in de bak.

En anders kun je natuurlijk altijd even de hoefsmid opbellen of dit door het verwijderen van de ijzers kan komen!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 14:52

Het ligt eraan hoe kort ze zijn.
Bij mijn pardje heeft het 3 weken geduurd, maar ik had haar toen wel op ijzers gezet om haar straal te ontlasten, want die drukt op de grond waarddor ze pijn hebben.
Dat Jip op ijzers stond liep ze meteen al een heel stuk minder gevoelig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:17

Waarom zijn de achterijzers eraf?

Als je ze eraf wilt laten, dan is het een kwestie van geduld hebben. Als jij inene zonder schoenen gaat lopen, dan voel je dat ook behoorlijk.
Lekker het asfalt en steentjes ed een poosje vermijden, gaat vanzelf beter. Je paard echter wel in beweging houden, das de beste manier om de boel sneller te laten groeien en van het op eieren lopen af te komen.
Sterkte!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:10

Ja, de zool van de hoeven achter zijn nog gevoelig zonder ijzers, dus steentjes vermijden.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 10:01

Ok.. Ik heb ze er af laten halen omdat ze achter een litteken heeft op der been op koothoogte aan de binnenkant. Ze tikt deze steeds aan en heeft hem sinds dat ze ijzers achter heeft een keer open geslagen. Hierdoor heb ik 2 maanden moeten stappen dus ik wil het nu graag zonder ijzers proberen omdat ze eerst, toen ze zonder ijzers stond, nergens last van had.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:05

nemo schreef:
Ok.. Ik heb ze er af laten halen omdat ze achter een litteken heeft op der been op koothoogte aan de binnenkant. Ze tikt deze steeds aan en heeft hem sinds dat ze ijzers achter heeft een keer open geslagen. Hierdoor heb ik 2 maanden moeten stappen dus ik wil het nu graag zonder ijzers proberen omdat ze eerst, toen ze zonder ijzers stond, nergens last van had.

In dat geval zal je echt even wat geduld moeten hebben!
Maar het komt goed, echt waar.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:42

Ik denk het ook ja... ik blijf der maar ff voorlopig elke dag loslate totdat ik weer zie dat ze er echt weer zin in heeft om te lopen... Ik maak d'r alleen wel aardig moe met loslaten al wil ze niet altijd even graag lopen, want ik ben bang dat ik anders het verschil niet meer zie wanneer ze gewoon geen zin heeft om te lopen. ( niet dat ze er misbruik van gaat maken)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:54

Na twee a drie weken zou het weer goed moeten zijn. Als bv bij jou je nagel scheurt doet het ook pijn maar na een poosje voel je dat ook niet meer. En idd wat iedereen zegt;steentjes vermijden

PS het kan ook zijn dat ze door de standverandering iets anders met haar pezen staat. Dit doet ook pijn. Stappen op de stenen (vlakke ondergrond)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:19

oxborn schreef:
Het ligt eraan hoe kort ze zijn.
Bij mijn pardje heeft het 3 weken geduurd, maar ik had haar toen wel op ijzers gezet om haar straal te ontlasten, want die drukt op de grond waarddor ze pijn hebben.
Dat Jip op ijzers stond liep ze meteen al een heel stuk minder gevoelig.

Paarden hóren op hun straal te lopen in combi met de zool! Bij beslagen paarden is de achterkant van de hoef vaak misvormt omdat de ijzers de hoefballen samenknijpen, waardoor weer erge diepe geulen naast de straal ontstaan. De straal en ook de zool kunnen permanent ontstoken raken, wat pijn geeft.

Een gezonde hoef heeft een brede straal en nauwelijks 'geulen' ernaast.

Afbeelding

Kijk ook op www.paarnatuurlijk.nl bij het tabje bekappen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-10-04 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:44

D'r hoeven zien er verder goed uit. Ik heb vandaag weer even 20 minuutjes gereden en daarvoor losgelaten en het gaat al een stuk beter.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:45

Arabesk schreef:
Paarden hóren op hun straal te lopen in combi met de zool! Bij beslagen paarden is de achterkant van de hoef vaak misvormt omdat de ijzers de hoefballen samenknijpen, waardoor weer erge diepe geulen naast de straal ontstaan. De straal en ook de zool kunnen permanent ontstoken raken, wat pijn geeft.

Een gezonde hoef heeft een brede straal en nauwelijks 'geulen' ernaast.

Kijk ook op www.paarnatuurlijk.nl bij het tabje bekappen.

OK dan!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:14

Thnx ik ga zeker ff kijken op die site.