kreupel vanuit de boeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

kreupel vanuit de boeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 08:24

Een vriendin van ons heeft een paard dat een trap tegen zijn boeg heeft gehad. Eerst leek er nog weinig aan de hand, maar 2 dagen later was het paard kreupel. Als ze er op gaat zitten nog niet, maar na een kwartiertje (licht werk) gaat hij kreupelen. De dierenarts is erbij geweest, en het paard moet nu een week op boxrust staan. Als ze aan iemand verteld dat hij kreupel is en dat het (hoogstwaarschijnlijk) vanuit de boeg komt, kijkt iedereen opeens heel zorgelijk, en krijg je allemaal van die enge verhalen over dat het heel lang kan duren voordat dat weer genezen is.

Iemand ervaring hiermee?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:44

Heb het wel eens bij een paard gezien; die had ook een trap gehad. De spieren hadden een flinke opdonder gehad en het duurde een week of 3 voordat het over was. Kan dus best nog meevallen. Raar dat hij helemaal op boxrust moet; dat paard moest juist wat rustig wandelen (alleen rechtuit). Zou als je weer wat mag doen voorzichtig opbouwen. Zeker omdat hij nu ook pas na een kwartier slecht liep.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 09:09

Kyona schreef:
Raar dat hij helemaal op boxrust moet; dat paard moest juist wat rustig wandelen (alleen rechtuit)

Dat vonden wij eerst ook maar de DA zei dat dat was omdat hij pas na een kwartier begon te kreupelen en hij wel eens wilde zien wat hij deed als hij een week helemaal stil had gestaan. Maar de DA zei er wel bij dat hij niet verwachtte dat het na die week over zou zijn. Als hij morgen nog kreupelt dan worden er foto´s gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:30

mijn pony heeft vier jaar geleden een trap tegen zijn schouder/boeg gehad van een ander paard.
veearts erbij gehad en die vertelde ook hij is "boeg-kreupel"
mijn pony moest daarna twee weken op weide rust.

ik had een massage middel gekregen ( voor de spieren bijna in elke ruitersportzaak wel te koop) en daar moest hij 2x per dag mee gemasseerd worden op de schouder/boeg en het gebied er omheen.
na die twee weken heb ik t werk weer voorzichtig opgepakt.

nu is het bij mijn pony dus zo dat als ik onregelmatig rijd en hij dus op die manier niet de juiste beweging krijgt, hij weer kort aan dat been gaat lopen.
ook werken in een zware bak is voor ons uitgesloten...
buitenrijden geeft (nog) geen problemen.

ik raad je vriendin aan om hem wel elke dag aan de hand 2x even te laten stappen, bij boeg problemen zit het in de spieren en dan is stilstaan helemaal niet goed.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:12

Verder nog iemand???

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:01

Het zou ook een peesontsteking of slijmbeursonsteking kunnen zijn. Die zijn in schouders erg vervelend, maar met een goede (2maanden) tijd rust en medicijnen en heeeeeeeeeel erg langzaam opbouwen, heb je een grote kans dat het over is. Paard van mijn zusje heeft het namelijk gehad en die loopt nu weer als een trein! Maar echt heeeeel langzaam opbouwen het rijden.
Foto's maken kan zeker geen kwaad, sluit je behoorlijk wat dingen mee uit. Succes!