ik haal juist mijn paard uit de wei en hij heeft een dik hoofd ! ogen zijn heel erg opgezwollen , neus is helemaal vervormd en dik en zijn tong is opgezwollen ! ik heb hem daarstraks brandnetels zien eten ( we hadden gisteren brandnetels afgemaaid ) , zou het daarvan kunnen zijn volgens jullie ?
de da is juist geweest en hij heeft een injectie tegen het zwellen gekregen maar de da weet ook niet van wat het kan zijn ! de zwelling zou binnen een paar uur moeten wegtrekken !
herkennen jullie dit ?
groetjes
ellepel
Geplaatst: 17-10-04 18:05
ik heb het wel eens gelezen in een paardeboek, brandnetels zijn absoluut niet giftig, ik voer het (weliswaar gedroogd) vaak aan mijn pony.
het kan inderdaad wel zijn dat hij allergisch is, maar ik denk zelf dat er een andere plant ook afgemaaid is, en hij die opgegeten heeft.
Peterina
Geplaatst: 17-10-04 19:34
Brandnetels zijn niet giftig en normaal treed er geen reactie op.
Ik zou de wei aflopen en kijken of er geen andere (on-)kruiden zijn wat wel deze reactie kan geven. Zo'n reactie kan je ook krijgen van spinnenbeet of steekvlieg beten.
kiana
Geplaatst: 17-10-04 21:09
misschien toch " verbrand" een gemaaide brandnetel van 1 dag oud prikt nog. Ik denk dat hij/zij het zo lekker vond en ze toch maar opgegeten heeft en dus volop geprikt is. Verder zijn ze er erg gek op en is het een perfecte zuivering voor het lichaam, mits kurkdroog. Ik geef mijn paard gedroogde hele brandnetels. Deze zijn dan al 2 weken gedroogd. Een gezonde snack !
WenS
Geplaatst: 17-10-04 21:25
Er zit ook natuurlijke zwavel (MSM dus) in brandnetels. Dat is heel goed voor de pezen, gewrichten en kraakbeen. Brandnetels zijn dus heel gezond. Wat zei de DA? Dacht hij ook dat de allergische reaktie door de brandnetels kwam ?
shana
Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-04 23:13
de da dacht niet dat het door de brandnetels kwam maar hij wist ook niet van wat het wel zou kunnen komen ! de reden was heel moeilijk te achterhalen zei hij !
zijn hoofd is al wat minder opgezwollen dus morgen zal het wel genezen zijn hoop ik
Kyona
Geplaatst: 18-10-04 08:16
Het klinkt als een allergische reactie. Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en het is schrikken! Het vervelende is dat de oorzaak moeilijk te achterhalen is. Van brandnetels verwacht je het niet. Hou goed bij wat je paard gegeten heeft en of je bijv. iets veranderd hebt. Het kan trouwens ook door medicijnen komen: mijn paard had het toen van de biotine. Kreeg dit al 2-3 maanden en opeens die reactie. Merkte het dus toen we het weer gingen voeren, stond hij er weer zo bij. Daarna dus maar niet meer gegeven.
soesita
Geplaatst: 18-10-04 09:48
Je verwacht het inderdaad niet echt, maar wij hadden ook eens een cavia die er allergisch op heeft gereageerd. Voor alle andere dieren was het steeds een welkome lekkernij, gedroogde brandnetels, maar dit ene diertje reageerde dus ook met zwellingen aan de kop, de keel en de tong, en ademnood. Dus denk ik dat het bij paarden ook best wel eens kan voorkomen dat er eentje allergisch reageert.
Fjordenmaniak
Geplaatst: 18-10-04 14:36
Mijn merrie eet geregeld 'verse' bandnetels langs de rand van de weide. Ze reageerd er verder niet op. Ik wist overigens niet dat brandnetels natuurlijk zwavel bevatte, handig om te weten
Josefien
Geplaatst: 18-10-04 20:40
kan het ook zijn van een kruidenbrokje die je gegeven hebt? Ik heb dat nl. meegemaakt, we dachten dat het paard wat bij ons in de wei staat ook 1 of ander (on)kruid had gegeten, toen we hem 's avonds zo opgezwollen aantroffen, tot ik me herinnerde dat ik hem 's morgens een (1!)paardensnoepje had gegeven op basis van verschillende kruiden. Hij beleek daar dus allergisch voor te zijn..
shana
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 02:06
ik weet echt niet van wat het kan geweest zijn ! zijn hoofd is terug normaal en zijn tong is ook niet meer opgezwollen !
shana
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-04 10:49
help!!!! hij heeft het terug !
nu zijn zijn voorbenen helemaal opgezwollen vooral zijn voorknieen en over heel zijn lichaam heeft hij bulten
de da is weer geweest en hij heeft weer een injectie gekregen !
de da denkt een allergie aan het silo hooi maar ik heb ook met de acupuncturist van de paarden gebeld en hij denkt een wespensteek ! hij zegt dat die allergenen nog in zijn bloed zitten en dat het deze periode van het jaar dikwijls voorkomt dat een winterslapende wesp wordt opgegeten en een allergie veroorzaakt ! meestal duurt die allegische reactie een paar dagen zegt hij !
wat denken jullie?
Natascha
Geplaatst: 19-10-04 13:00
je paard zal eerder de brandnetels eten om de allergische reactie tegen te gaan dat dan die van de brandnetel komt. Brandnetels werken nl zuiverend en er zitten stoffen in die de effecten van allergische reacties tegen gaan. Zou idd best een steek van 1 of ander naar insect kunnen zijn. Kan ook dat hij een giftige plant binnen heeft gekregen met zijn hooi waar hij een heftige reactie op gehad heeft.
MarleenM
Geplaatst: 19-10-04 20:11
ik zelf drink brandnetelthee werkt heel reinigend
shana
Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-04 15:49
mijn paard is terug beter , hij heeft een paar dagen lui geweest door de injecties maar nu gaat het weer goed met hem !
ik hoop dat het goed blijft gaan met hem , maar de da denkt dat hij genezen is en wat het nu geweest is tja wie zal het weten ???