3,5 jarige haflinger kreupel!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whizper08

3,5 jarige haflinger kreupel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:40

Vrijdag tijdens het rijden merkte ik dat mijn haf tijdens het aandraven een gek huppeltje maakte en niet zuiver liep. Hij knikte ook met zijn hoofd en dat deed ie op allebei de kanten. In stap is niets aan hem te merken. Zaterdag liet ik hem los draven in de bak en liep hij gelijk weer gekke huppeltjes te maken en met zijn hoofd te knikken. Mijn vriendin en ik hadden het idee dat ie links voor ontlastte. Omdat ik me erg ongerust maakte gelijk de dierenarts laten komen. Hij moest weer in de bak draven en nu kwam de kreupelheid pas na 5 min naar voren. Hij voelde zijn benen, schouders enz, af, maar hij reageerde nergens raar op ofzo. Op de verharde straat liep hij een stuk beter, 3 passen onzuiver ofzo. Hij kreeg een pijnstillende prik en vandaag liet ik hem weer even in de bak lopen en zag dat ie ondanks de prik nog slechter als gisteren draafde. Hij stond dag en nacht buiten, maar ik heb hem nu op stal gezet. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn. de dierenarts wist het me ook niet te vertellen en als het dinsdag niet over is laat ik er weer een dierenarts naar kijken. Maak me wel zorgen... Kunnen jullie me misschien vertellen wat het is? De dag voordat ie kreupel was heeft ie nog lekker grend met zijn vriendje in de bak en was er niets aan de hand.

alvast bedankt,

Michelle en Stagave

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:24

heeft hij met zijn vriendje heel hard gerend ?
ik heb het ook eens meegemaakt met een van mijn paarden ! ze had heel hard gerend in de weide waardoor ze teveel energie had verbruikt en er spierverzuring optrad ! dit heeft iets te maken met teveel melkzuur dat niet afgevoerd wordt ! als het dit is moet je wel terug zo snel mogenlijk de da laten komen want anders kan het zijn dat de spieren schade oplopen ! mijn paard heeft toen 2 dagen achter elkaar injecties gekregen en na 2 dagen was het over ! als hij het morgen nog heeft zou ik zeker de da terug laten komen en een bloedonderzoek laten doen naar spierverzuring !

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:02

Drie jaar.
Misschien groeipijnen Verward
Lekker op de wei zetten ,dagelijks even mee wandelen en na 14 dagen nog eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:15

waarom ben je doorgaan rijden toen je merkte dat hij pijn had?? verder zpu ik hem op stal zetten want op de wei kan ie gek weg galoperen en het nog erger maken...dagelijk op het harde stappen en ff afwachten.

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:03

Ik heb hem alleen nog even uitgestapt en in stap had ie nergens last van. (nu ook nog niet) Hij staat nu op stal en als er dinsdag geen verbetering is bel ik de DA weer op. Verder doe ik nu niets met hem behalve rustig een beetje stappen op het harde aan de hand.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:07

Volgens mijn DA regent het hoefzweren. Heeft jou DA daar ook naar gekeken?

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:10

Ja, hij heeft zijn hoeven ook nagekeken, maar was prima in orde... Ik vind het maar een moeilijk geval. Meestal als een paard kreupel is loopt ie dat ook in stap, toch?

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:05

Mijn (jonge) haf heeft een hele tijd geleden ook vreemd gekreupeld (rare huppeltjes tussendoor, in stap niet echt iets te merken). Dit bleek achteraf te komen door een te krap zadel (nadat eigen zadel gestolen was paar keer met geleend zadel gereden dat goed leek te liggen (niet dus) met dit als resultaat). De boom van het zadel prikte in zijn schouder. Bij mijn paard deed het pas in draf zodanig veel pijn dat hij ging "huppelen". Een fysiotherapeut heeft dit vastgesteld en vervolgens behandeld. Na behandeling en oefening (en met een op maat gemaakt zadel) is het helemaal over gegaan. Misschien een idee om een fysiotherapeut te raadplegen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:09

het is heeel moeilijk te zeggen wat het is als je het zelf neit kan zien. Ik zou een goed kreupelheids onderzoek vragen bij je DA waarbij die stukje voor stukje het been zal verdoven zodat er uit zal komen waar de pijn vandaan komt. Als het been verder niet dik of warm is en het paard net niet rad loopt weet ik uit ervaring dat het vaak gewrichts ontstekingen zjin. Zelf ben ik niet zn fan van deze diagnose omdat ik denk dat deze te makkelijk gesteld word. Los hiervan staat dat de behandeling vrijwel altijd goed aan slaat en je er over ene maandje van af bent!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:21

ik zou hem gewoon in de wei zetten zodat hij in beweging blijft, dat lijkt me beter dan op stal

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:56

Het ligt niet aan het zadel, want hij doet het ook als hij die niet op heeft. Ik laat hem nu liever niet op de wei, want als hij gaat spelen met zijn vriendjes zijn we straks nog verder van huis als hij zich bezeerd. Ik stap nu met hem op het harde en laat hem alleen een uurtje per dag in de paddok lopen. Het is helaas even niet anders voor hem. Allemaal bedankt trouwens voor jullie reacties!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:49

Nee, dat hoeft niet altijd. Het kan een balans probleem zijn.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:49

Bij mijn haf kon je ook niet zien in stap dat hij niet goed liep. Ik niet, niemand op stal en de da ook niet, pas wanneer hij ging draven zag je het. Bleek achteraf dat hij artrose heeft. Dus het kan wel dat je het niet ziet als hij stapt. Ik zou wel na het stappen met hem, zijn been koelen ivm de bloedsomloop, is altijd goed en kan geen kwaad.

En als je zelf twijfeld, zou ik nogmaals de DA laten komen.

Succes.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:12

Benen koelen doen wij altijd bij elk paard! Dat is erg goed ook als ze alleen maar stapwerk hebben gedaan.
Ja, als je twijfelt zou ik ook de DA waarschuwen.