Stuk uit de manen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Stuk uit de manen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 09:45

Mijn verzorgpaard (3-jarige friese merrie) heeft bij de manen een hele hap er uit. Eerst was het voor ons een raadsel hoe ze dat deed, aangezien ze nergens kan schuren aan een paal/boom o.i.d en er op dit moment ook geen ander paard bij haar in het land komt te staan. Nu zijn we er dus achter gekomen dat ze het zelf doet; met de achterhoef krabt ze zegmaar over de manen heen. Doordat ze ook ijzers heeft gaat het haar dus helemaal kapot en breekt het af.
Wie weet wat we hier eventueel aan kunnen doen? Volgens ons niets, omdat ze het zelf doet en je moeilijk het been vast kunt gaan binden zodat ze er niet meer bij kan Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:02

Misschien jeukt het wel. Zit ze er daarom regelmatig te krabben met haar achter been. Je zou een anti jeuk middel kunnen proberen? Weet alleen geen goede merken hiervan. Wat ik bij mij op stal veel zie is dat paarden met langere manen een hengstenvlecht hebben. Misschien dat een idee??

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:11

Anti-jeukmiddel zou misschien ook wel een oplossing zijn inderdaad. Een hengstenvlecht heb ik ook over gehad met de eigenaar, daar sprak hij alleen niet zo luid van. Hij is dan bang dat als ze dan weer gaat krabben dat er een stuk van de vlecht af zal breken dus nog meer haar weg.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:40

Jeempie, wat zonde. Duurt ook lang voordat dat weer aangegroeid is. Zou net wat Daantje zegt eerst iets proberen erop te doen, zodat eht niet jeukt. Misschien is antiklit op de manen ook een idee? Als het klitvrij is, breekt het misschien minder? Moet je wel zeker weten dat het niet jeukt natuuurlijk.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:55

De manen zitten verder niet in de knoop ofzo, goed ontklit. Ik zal wel eens een anti-jeukmiddel proberen. Bedankt voor die tip Lachen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:40

Is het geen verveling?
Anders zou je haar wat te doen kunnen geven.
Een skippybal in de paddock zorgt al voor afleiding, een ander paard of een pony erbij is natuurlijk nog gezelliger!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:00

kijk eens bij het onderwerp zomereczeem.
je kunt ook gewoon een zalf erop smeren, dan is t wat vettig en jeukt t minder

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 15:55

Kiara schreef:
Is het geen verveling?

Nee dat denk ik niet, want toen er nog een andere pony bij haar in de land stond deed ze het ook. Waarschijnlijk is het jeuk, ik zal wel eens van dat anti-jeuk spul proberen voor haar.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 16:20

Heb op een ander forum de tip gekregen om Klitwortel-haarlotion van de Kruidvat te gaan gebruiken tegen de jeuk. Iemand hier ervarig mee?

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:05

Niemand?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:46

Fenny schreef:
Heb op een ander forum de tip gekregen om Klitwortel-haarlotion van de Kruidvat te gaan gebruiken tegen de jeuk. Iemand hier ervarig mee?

Geen ervaring mee, maar iemand die ik ken heeft dit gebruikt op haar hond.
De hond had last van jeuk en krabte en beet in zijn vacht. Geen vlooien oid. lag gewoon puur aan de huid. Hierdoor kreeg hij kale plekken.
Het werkte volgens haar goed tegen de jeuk.
Nou is een hond natuurlijk niet het zelfde als een paard. Maar als het bij een hond tegen de jeuk werkt dan ook wel bij een paard lijkt me.

Ik zou het gewoon even proberen.
Verder zou ik geen vlecht in de manen maken. Dat kan lijkt me juist gaan irriteren.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:58

Fairie schreef:
Nou is een hond natuurlijk niet het zelfde als een paard. Maar als het bij een hond tegen de jeuk werkt dan ook wel bij een paard lijkt me.

Ik heb nu ook van iemand gehoord die het voor haar konijn gebruikt, daar helpt het ook goed bij Lachen Ook groeit het haar weer aan. Ik ben benieuwd, zal binnenkort even naar de Kruidvat toe Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:53

mijn paard was ook een heel stuk manen kwijt van de een op de andere dag (ook fries)!!! wat baalde ik zeg!!! dierenarts erbij gehaald en die dacht eerst aan schurft maar dat was het niet en zomer exceem ook niet, toen een paar proefjes gedaan en we kwamen erachter dat hij een weerstands vermindering had dus kreeg ik een anti-jeuk middel en het advies om echinacea-force te geven...

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:02

Ik zou in dit geval geen vlechten maken. Stel voor dat je paard met zijn ijzers in die vlecht blijft hangen... Dan is je hele vlecht weg. Zoek een goed middel tegen de jeuk. Ik was eerst altijd met betadineshampoo daarna met tea tree. succes

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:33

Probeer eens te smeren met uierzalf? Dat witte spul, niet doorzichtige...
Misschien is haar "hoofd"huid droog en jeukt het daarom?
Succes Lachen

Met tea tree heb ik ook goede ervaringen, eerst wassen en dan tea tree zalf op de "hoofd"huid.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:15

Kijk idd eerst eens wat er aan de hand kan zijn.
Luizen bv veroorzaken ook veel jeuk en op den duur zijn er anders geen manen meer over.Zou zonde zijn en vervelend voor je paard.
Succes!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:30

En wat voor iets is dat tea tree dan?
Laatst heb ik trouwens voor mijn shetlander Teershampoo gebruikt, zij had ook wat last van schilfers e.d. Het heeft aardig geholpen. Zou ik zoiets ook voor dit paard kunnen gebruiken? Of alleen als er zichtbare schilfers zijn ...

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:35

Tea tree is een natuurlijk, zuiverend product volgens mij is het alleen niet overal verkrijgbaar.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:36

waar het dan wel verkrijgbaar is weet ik helaas niet. Ik heb het jaren geleden gekocht maar heb het bijna niet nodig.