Staartschuren wat doe jij hiertegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Staartschuren wat doe jij hiertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 22:14

Ik vraag me af wat jullie doen tegen staartschuren?
Even buiten het 2 maandelijks ontwormen en wassen van de staart?
Wat zijn middeltjes wat jullie hiertegen gebruiken?

Mijn jonge paard schuurt sinds 2 dagen ongeloofelijk zijn staart en wassen is op dit moment geen optie omdat hij net gecastreerd is en het afspuiten zo zat is dat hij alleen maar staat te meppen als ik maar in de buurt kom met de afspuitslang.
Heb hem daar nu al dagen me lopen pesten en ik wil hem nu even met rust laten en dus niet vechten.
Maar ik borstel zijn staart nu goed uit maar de volgende dag staat ie weer mooi omhoog.
Wat ik hierboven al schreef ontwormen wordt elke 2 maanden gedaan en het is nu ongeveer 3 weken geleden dat ie er weer 1 heeft gehad.
Wat kan ik nu het beste gebruiken?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:44

ik zou even kijken in de sticky: zomereczeem! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 07:58

d'r zijn al erg veel onderwerpen geopend hierover... staat genoeg aan info hier denk ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:37

Komt misschien nog van de castratie, zou me niet direct erg veel zorgen maken over eczeem (dat kan altijd nog). Ik gebruik horselotion van de Paardendrogist bij paarden die een hekel hebben aan de slang. Beetje oplossen in lauw water, met een spons of een zachte borstel er op doen. Verder baby-olie tegen de jeuk. Als er wondjes ontstaan calendula.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:41

Je zou berkenwater of water en azijn eens kunnen proberen. Dat kan je er gewoon deppend op doen zeg maar. Als het jeuk is, werkt dit misschien zodat het schuren stopt.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 10:52

Ik ga dit zeker even proberen, inderdaad super plan om het te deppen met een spons ofzo, niet aan gedacht Lachen

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:59

Mijn paard heeft het ook gehad,
toen heb ik SweetItch gebruikt.
Binnen een week was het over *LOL*

kortom,ik vind het goed spul OK dan!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:52

Bij mijn paard hielp sweet itch ook wel, maar dat vond ik te duur dus heb klitwortel lotion van t kruidvat geprobeerd en dat helpt nog beter! Is maar 2 euro ofzo

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:33

Mijn moeder maakt altijd zelf vliegenspray met azijn, dettol en water geloof ik. Van de zomer zag ik ook dat hij af wat staartharen overeind had staan en ik spoot dat spullie erop en dat hielp wel tegen het beetje jeuk wat hij had.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:43

Ik doe er theeboomlotion op, werkt ECHT perfect! Goed insmeren en het liefst zo vaak mogelijk

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:20

WAAR schuren jullie pony's zich aan? De pony waar mijn weiland in staat, kan zich nergens aan schuren.. :s

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:00

Sasjuh89 schreef:
WAAR schuren jullie pony's zich aan? De pony waar mijn weiland in staat, kan zich nergens aan schuren.. :s

Het is natuurlijk een beetje asociaal om een pony niet de kans te geven zich te schuren - hij heeft namelijk jeuk.......... Trouwens, een handig type gaat op de grond zitten en schuurt z'n staart op de grond aan gort!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:33

essie79 schreef:
Mijn moeder maakt altijd zelf vliegenspray met azijn, dettol en water geloof ik. Van de zomer zag ik ook dat hij af wat staartharen overeind had staan en ik spoot dat spullie erop en dat hielp wel tegen het beetje jeuk wat hij had.

Dettol is hardstikke chemisch, treks altijd wel wat van in de huid, zou ik mee oppassen...vliegen gaan er misschien van onderuit, straks je pony ook.. Bloos!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:16

Na de les begon iemand over dit onderwerp en de insturctrice vertelde dat ze op advies van een "paardemens" zeezout ging oplossen in water en dat een dag liet staan gisten, de oplossing in een plantenspuit ging vullen en elke ochtend en avond de start (of manen) ermee ging inspuiten. Ze was er tegen beter weten in aan begonnnen, maat tot haar grote verbaszing hielp dit oude middeltje. Ze zei wel dat als je een dag oversloeg dat meteen afgestraft werd, exceem of allergie kwam meteen terug. Onze instructrice zweert erbij, en als zij dat doet is het echt de moeite waard om te proberen.

Succes,

Yfande

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:59

Josefien schreef:
Dettol is hardstikke chemisch, treks altijd wel wat van in de huid, zou ik mee oppassen...vliegen gaan er misschien van onderuit, straks je pony ook.. Bloos!

Je moet wel uitkijken met Dettol (doe zelf ook wel eens beetje betadineshampoo door het muggenspul) - maar het handige is dat het ontsmet. Daardoor gaan de haarvaten minder snel ontsteken en dat scheelt. Ik maak zelf een mengsel van olijfolie, azijn, knoflook en dettol of betadine. Afhankelijk van de hoeveelheid vliegen leng ik het aan met water.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:56

Wat bij Duvel heel erg goed werkt is Klitwortel (haaarlotion tegen roos) van het Kruidvat!
Hij heeft heel veel last van schilfers in zijn staart en die geven vermoedelijk aanleiding tot jeuk en schuren. Hij schuurt nl alleen als hij heel veel schilfers heeft. Met die Klitwortel zijn de schilfers heel aardig in bedwang te houden en daardoor heeft hij ook geen jeuk meer en dus geen aandrang tot schuren. En het grote voordeel is dat het ook nog eens hardstikke goedkoop is: 1,95 voor 750 ml!
Niet bij alle paarden werkt dit overigens, alle manege-pony's die weleens schuren, schuren minder als we ze regelmatig insmeren met deze lotion, op een na, die schuurt alleen maar heftiger en kan er dus kennelijk niet tegen.

[edit]Oeps, ik lees nu pas het hele topic en zie dat iemand me al voor was, die gebruikt ook klitwortellotion.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:06

Kendra schreef:
Je moet wel uitkijken met Dettol (doe zelf ook wel eens beetje betadineshampoo door het muggenspul) - maar het handige is dat het ontsmet. Daardoor gaan de haarvaten minder snel ontsteken en dat scheelt. Ik maak zelf een mengsel van olijfolie, azijn, knoflook en dettol of betadine. Afhankelijk van de hoeveelheid vliegen leng ik het aan met water.

haha zal wel stinken met die knoflook, dan blijven inderdaad de vliegen wel weg... Haha!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:10

Kam de losse haren allemaal uit de staartwortel en smeer 'm dan goed in met calendula zalf. Werkt bij mij meteen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:47

baby olie wil ook goed, smeert ook lekker omdat het zo dun is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:51

Staat je paard overdag buiten? Ken je die kleine witte vliegjes die aan het eind van de dag komen?

Mijn paard heeft er last van, sommigen niet. Als ik hem binnen haal borstel ik zijn staartwortel even hard met harde borstel en dan is de jeuk eraf. Heeft geholpens sinds ik zag dat hij ging schuren op het moment dat hij op stal stond. Zag de witte vliegjes op zijn lijf en bij voorkeur op de staartwortel. Op stal zie ik ze niet, buiten wel.

roos_numan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:37

Lailapri pben die heeft iets tegen de jeuk wat super werkt!!!!!

En anders langs de dierenarts gaan en een mokmengsel ( vloeibaar )halen en dat met een kwast er op doen klinkt gek maar werd daaro aangeraden!!

En je pony in bijde gevallen wassen met betadine schampoo * geen scrub * want dat haalt alle schelvertjes weg en als je dat laat zitten daar krijgen ze ook jeuk van..

Ik weet cker dat dat mokmengsel of dat spul van lailapri allebij werkt, ben ik van overtuigd!!!

En je staart kan ook uitgedroogd zijn dus uierzalf * speciaale * erom smeren, het word een smirege boel maar het werkt wel * wel op de staart wortel smeren zelfde geld voor het mokmengsel en dat spul van lailapri *! Dit zou ik ook in beide gevallen doen![/u]

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:41

Allemaal super bedankt voor de goede tips. Lachen