Wie kan me meer vertellen over worminfecties?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Wie kan me meer vertellen over worminfecties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 17:41

Gisteren was ik het land aan het uitmesten.Jewel viel me steeds lastig en puur toeval moest ze mesten.Voor de grap hield ik de schep onder d'r kont en jawel,ik zag er een worm tussen zitten!
Ik natuurlijk direct de DA gebeld en mijn moeder heeft vanmiddag Ivermectine (of zoiets) opgehaald.
Gelijk vanmiddag gegeven.

Ik wil er eigenlijk wat meer over weten.Ik ben hier altijd heel secuur in,en alle paarden krijgen op tijd hun ontwormingen enz.
Toch heeft Jewel dus wormen.Het was een wit wormpje van ongeveer 2,5 cm lang.
Heb nog nooit een paard gehad met wormen (hoop dat het hierbij blijft) dus ik weet er niks van.

Hoe komt ze hierhaan en wat voor worm zou het kunnen zijn?
Wat kan er gebeuren als ze er langere tijd mee rondgelopen heeft?Is dat schadelijk?
Ik denk namelijk dat ze het al een tijdje (week of 3) heeft,nu ik weet dat het wormen zijn,valt ineens alles op z'n plek.
Is het besmettelijk tegenover de andere paarden?
Is alleen ontwormen,wat ik dus nu gedaan heb,voldoende?

Aangezien het nu weekend is,en ik mijn DA niet in het weekend lastig wil vallen met mijn vragen,hebben jullie misschien wat duidelijkheid voor me.

Alvast bedankt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:01

Even met je dierenarts overleggen: als ze echt 'veel' wormen hebben, raden ze vaak aan een paar keer kort achter elkaar te ontwormen. En wormen nemen ze vaak van elkaar over: vooral in het land. Dus is het sowieso handig de andere paarden ook te ontwormen.

Gebruik de zoekfunctie ook eens. Hier zijn al veel topics over geweest.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 18:43

Aha,oké,dankjewel.
Heb natuurlijk weer in een o-ver-be-zorg-de reactie vergeten de zoekfunctie te gebruiken...
Ik zal eens even kijken,hoop dat ik kan vinden wat ik zoek.

Moet zeggen,als ik "wormen" intik,er niet echt veel uitkomt...

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:53

ik durf te beweren dat alle paarden een aanzienlijke hoeveelheid wormen hebben, net als dat alle paarden drager zijn van EHV (rhinopneumonie)..

echter hoef dat niet van betekenis te zijn, als je maar gewoon alle paarden op de wei goed ontwormd met een goed middel (ivermectine is prima), en dat doet met een juiste interval... .

wat ik jou zou adviseren is het volgende: wanneer jouw DA je paarden weer komt enten voor influenza/tetanus, dan zou ik hem eens vragen naar een adequate manier van ontwormen voor jouw persoonlijke situatie.....
ik zou niet nu snel achter elkaar gaan ontwormen, dat raad ik af... nu heb je ivermectine erin gedaan, dat is dus wel goed, en je dient alle paarden die bij elkaar komen op de wei of paddock, te ontwormen... de ivermec werkt wel een maandje of 2-3... tegen die tijd is je DA vast al weer eens langs geweest voor een enting of iets anders, en dan zou ik het hem gewoon eens vragen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 19:33

Dat was ik ook al van plan.Idd komt hij hier volgende week om te enten,komt dus goed uit.
Maar ja,aangezien het om mijn Jeweltje gaat,zit ik direct weer in de hoogste boom en wil alles weten.
Dus wat ik nu gedaan heb is goed...de andere paarden dus ook maar ontwormen?Ze lopen met z'n drieën in het weiland,dus de anderen kunnen wel degelijk besmet raken?

Is het mogelijk dat ze dit ook op de nakomelingenkeuring heeft opgelopen?Ze heeft daar drie dagen gestaan...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:00

het is idd beter, als je aan het ontwormen slaat alle paarden maar ook andere huisdieren te ontwormen. Ik weet niet of je die hebt, maar ook hond en kat meenemen in het schema.
Vooral in een niet te grote wei lopen paarden snel kans op wormen. Remedie is dan: vaak drollen wippen en regelmatig ontwormen.

Op de nakomelingenkeuring staan vaak de paarden op stal. Daar lopen ze minder risico op wormen dan in de wei.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 13:12

Bedankt voor je reactie.
Ondertussen heb ik dus de andere paarden ook maar voor de zekerheid een wormenkuur gegeven.In het weiland ernaast lopen schapen,ze komen niet in contact met de paarden,maar moeten die dan ook?

Het is wel erg toevallig sinds dat Jewel op de keuring is geweest,ze ziek is.
Ze heeft een virus opgelopen (hoesten,snotteren en etterende ogen) en nu dus wormen.
Er zijn wel pony's bijgeweest die uit het land kwamen en waar nog helemaal niks mee was gedaan.Daar heeft ze wel samen mee in het land gestaan.Ze is drie dagen van te voren samen met een stuk of 8 andere 1-en 2-jarigen opgehaald.Blijf het toch vreemd vinden.

Kan je eitjes of larven in de mest trouwens met het blote oog zien?

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:28

Ze zeggen dat:

Als je vandaag ontwormt is het spul morgen uit zijn lichaam. Dat betekent dat hij zich morgen WEER kan besmetten met de wormen die nog in het land liggen. De wormenkuur die je erin doet werkt dus alleen voor wat hij IN het lichaam heeft het heeft geen langere werking.

En je moet inderdaad alle paarden tegelijkertijd ontwormen, anders krijg je steeds dezelfde besmetting!

Enjah, alle dieren hebben altijd een kleine besmetting, het wil niet zeggen dat als je ontwormt dat alle wormen dan weg zijn!

(dit heb ik geleerd op school voor paraveterinair, zal dus wel wat van kloppen Tong uitsteken )

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:18

jep, Notteke.......klopt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:23

Heb je al kunnen vinden wat voor wormpje het was? Ik denk zo op dit moment aan een aarsworm. Misschien kan je dat eens opzoeken?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:12

Ik heb 'm nog Haha! en ga er morgen even mee naar de praktijk.Moet toch even een afspraak maken,kan het gelijk even laten zien.
Maar notteke,wat ik uit jouw stukje kan begrijpen,moet ik nou wel of niet nog een keer een kuur geven?
Overigens schep ik altijd bijna alle mest uit het land,maar het kan natuurlijk niet anders dat er wat blijft liggen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:06