Giftige struik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Giftige struik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 13:37

Wie heeft er foto's van struiken die giftig zijn voor paarden?

Ik heb namelijk een struik gezien waarvan ik twijfel of die giftig is.

Het is een struik met gladde (glanzende) donkergroene, langwerpige grote bladeren. Geen hulst want er zitten geen kartels in de bladeren. Wel een beetje een type blad wat je wel eens in kranzen ziet zeg maar. Iemand dacht dat het familie was van de olijfachtigen.

Iemand een idee of een site waar ik het kan opzoeken. Met de zoekfunctie kom ik er niet uit Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:09

Het klinkt als oleander of oleaster (ik haal dat altijd door elkaar), en dat is inderdaad giftig.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:35

klinkt als laurier of oleander. Beiden giftig. Ikzelf benbezig met een boekje over planten en paarden en daarbij ook een website. Dus binnenkort kun je het mede op mijn site opzoeken Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:18

Kijk anders eens met google (giftige planten). In de boekjes van het ruiterbewijs staan ze volgens mij ook wel; wellicht heb je dat?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:39

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 07:55

Tempus schreef:

Die site is wel handig OK dan! Alleen jammer dat ik de foto van Oleander heel vaag zie. Alleen denk ik niet dat deze het is want zo te zien heeft die paarse bloemen en die heb ik niet kunnen ontdekken in de struik.
Zijn dit alle giftige planten die er zijn voor paarden of zijn er nog meer?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 07:56

Kyona schreef:
Kijk anders eens met google (giftige planten). In de boekjes van het ruiterbewijs staan ze volgens mij ook wel; wellicht heb je dat?

Volgens mij heb ik dat boekje niet meer zal eens zoeken bedankt voor de tip.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:11

Is Laurier giftig? Mijn paardje rukt die blaadjes altijd van de boom en vreet ze achter mekaar op. Hij leeft nog steeds Knipoog Nooit geweten dat die giftig was, ik zal er vanaf nu maar goed op letten!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 07:36

De echte(keuken) laurier is bij mijn weten niet giftig (en ook niet winterhard).

De soort die Gouda omschrijft heeft lange, ovale, donkergroene bladeren, die glad en leerachtig aanvoelen.
Deze struiken behouden ook s'winters hun blad en hebben een bloeivorm net als een kastanje (kaarsvorm) met kleine witte bloemetjes waar later donkergroene bessen (zo groot als een knikker) aan komen.

De correcte naam hier voor is de " Kers Laurier" (het is geen Oleander soort trouwens) maar ze zijn dus WEL giftig.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 07:44

Was er al bang voor. De struiken staan langs een losgooibak en sommige paarden eten er dan ook van. Kan iemand toevallig een plaatje vinden van de struik?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:43

Afbeelding

hier staat een plaatje op waarvan ik denk dat het hem is. Is deze giftig? Zie plaatje Prunus Laurier Caucasia.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:43

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:51

Omdat hij hier in haagvorm is geplant en geschoren, kan ik het niet goed zien, het lijkt er wel op.
De onze stond als losse struik in de tuin en de houtwal en dan tonen ze iets anders. Maar de naam klopt iig wel en ons wer idd verteld dat hij giftig is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 11:57

Bij de losgooibak staan ze ook los van elkaar geplant maar het lijkt er wel sterk op. Kon ook niet zo gauw vruchten/bloemen ontdekken dus denk dat dit hem is.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:57

zal deze wel zijn : laurierkers of prunus laurocerasus.
De foto staat nog op mijn digi, die zal ik morgen ook eens uploaden.
Citaat van eigen site: "Laurierkers of laurier (zo is de struik bij de meeste mensen bekend) is een flinke struik met grote, glimmende, dikke bladeren. Je ziet hem ook in de winter want dan is hij ook groen net als in de zomer. In mei heeft hij trossen met zoetgeurende witte bloemetjes. In de herfst komen hieruit donkerpaarse bessen. De struik kan 1 tot 4 meter hoog worden en je ziet hem meestal rond huizen als heg. De plant in zijn geheel is giftig. Jonge lichtgroene bladeren zijn het giftigste. Zij bevatten blauwzuurglycosiden die tot blauwzuurvergiftiging leiden. Dit uit zich in opwinding en ademhalingsstoornissen.Paarden kunnen er dood aan gaan zonder vergiftigingsverschijnselen van tevoren te krijgen."
Mijn eigen paard knabbelt ook wel eens aan de struik. De jonge bladeren laat hij idd met rust.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:25

dit zijn de foto's van de struik t was een beetje donker maar denk dat het de laurier is.

Afbeelding

Afbeelding

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:08

Bingo, dat is hem dus idd. Kun je hem dmv schriklint oid niet bij de paarden weghouden?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:55

Planten die giftig zijn voor de mens zijn in de meeste gevallen giftig voor paarden (en ook andere dieren). Maar een site met giftige planten op met een duidelijke foto of afbeelding is altijd leuk meegenomen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 07:57

Bij de bak is het al afgezet met schriklint maar denk dat de struiken enorm teruggesnoeid moeten worden of verwijderd worden want ze kunnen er nog bij. Hoop dat de stalhouder het wil doen Nagelbijten / Gniffelen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:13

Terug snoeien in de breedte is altijd een optie, verwijderen is eigenlijk wel hardstikke zonde, want dan ben je ook je windvang/schaduw etc. meteen kwijt en hij is al zo mooi hoog.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:38

Ja het ziet er wel mooi uit langs de bakken inderdaad en het ligt in de polder dus dan blazen we inderdaad weg. Ben in ieder geval blij dat ik nu zeker weet dat de sruiken giftig zijn want de paarden eten er wel van als ze loslopen.