witte, schuimige neusuitvloeing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

witte, schuimige neusuitvloeing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 13:28

Sinds het weer wat kouder is geworden heeft mijn paard na het rijden regelmatig een wit schuimige neusuitvloeing. Ze hoest niet en toont verder helemaal gezond. De neusuitvloeing is er ook alleen met kouder weer Scheve mond Heeft iemand enig idee wat dit is en moet ik me hier zorgen om maken?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:20

Het is maar een klein beetje en niet dik? Dat zie je wel vaak bij paarden en kan meestal geen kwaad. Als het wat dikker is (en slijmeriger) dan duidt het wel vaak op verkoudheid of slijm in de luchtwegen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 19:41

Het is inderdaad maar een klein beetje, ik kan het zo wegvegen. Ik maakte me er eigenlijk niet zo druk over aangezien ze dus helemaal geen zieke indruk maakt maar ik dacht laat ik het toch maar eens vragen op bokt Knipoog

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:06

Ze zeggen altijd, doorzichtig en wit is niet erg, word het geel of groen de da erbij halen, dat witte is vaak bij paarden na het rijden, gebruiken ze de longen beter en kan ook duiden op een licht allergie, niets ernstig dus.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 07:54

mijn pony heeft dat altijd

Wanneer ze tijdens het rijden schuimt met haar mond zeg maar, dan heeft ze dat ook uit haar neus.

Ze doet dit al 10 jaar

Heeft niks met verkoudenheid te maken zegt mijn dierenarts.
En er zijn meer paarden en pony's die het hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:09

Er nooit van uit gaan dat wit niet erg is. Slijm is slijm Mijn paard had een jaar lang witte neusuitvloeiing. Hoorde hem nooit hoesten en kon ook de neus schoonmaken. Iedereen, och wit kan geen kwaad.

Na een jaar hoorde ik af en toe een akelige hoest. 1 of 2 keer en over.

De hoestjes hebben me doen besluiten hem van binnen te laten kijken. Chronische bronchitis. Had ik het gelaten had ik binnen korte tijd een dampig paard gehad.

Al het slijm wat een paard niet kan doorslikken komt er via de neus eruit, is mij verteld door mijn da. Dus regelmatig slijm/snot is niet goed. Af en toe een klein beetje en dun, kan geen kwaad. Wordt de slijm dikker, opletten. Te dikke slijm kan een paard ook niet doorslikken. Slijm/snot kan ook in de luchtpijp komen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:52

Citaat:
Slijm is slijm

Het is alleen geen slijm, meer iets schuimigs wit. Het is helemaal niet slijmerig/plakkerig/sliertig etc., ik kan het ook zo wegvegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:07

Denk dat het bij jouw paard geen kwaad kan, maar reageer even op het bericht van shaneen. Als het wit is, dat het wel degelijk kwaad kan.

We gaan nu toch ook snotneuzen weer tegemoet toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:17

als het een beetje schuimig is kan het van de inspanning zijn... vooral nu het wat kouder gaat worden slaat vocht ook sneller neer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:27

russel schreef:
Er nooit van uit gaan dat wit niet erg is. Slijm is slijm Mijn paard had een jaar lang witte neusuitvloeiing. Hoorde hem nooit hoesten en kon ook de neus schoonmaken. Iedereen, och wit kan geen kwaad.

Na een jaar hoorde ik af en toe een akelige hoest. 1 of 2 keer en over.

De hoestjes hebben me doen besluiten hem van binnen te laten kijken. Chronische bronchitis. Had ik het gelaten had ik binnen korte tijd een dampig paard gehad.

bij mijn pony heb ik hetzelfde gehad.. die had ook regelmatig (vooral na inspanning) een witte snotneus.. ze heeft nooit gehoest! op een gegeven moment werd ze ook wat eerder kortademig dan normaal bij het rijden, toen ben ik naar de kliniek gegaan om een scopie te laten doen en daarop zag je dat er wel degelijk irritatie was in de luchtwegen, dus ook chronische bronchitis. Ik ben er gelukkig ook op tijd bij geweest, ze is na een kuur ventipulmin en antibiotica heel goed opgeknapt en heeft sindsdien geen last meer gehad! maar goed, de winter moet er nog aankomen dus ik zal wel zien hoe het dit jaar gaat.
wit slijm kan dus wel degelijk iets betekenen!
wit schuim uit de neus heb ik nog nooit gezien of van gehoord Verward

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 08:55

Citaat:
Denk dat het bij jouw paard geen kwaad kan, maar reageer even op het bericht van shaneen. Als het wit is, dat het wel degelijk kwaad kan.

We gaan nu toch ook snotneuzen weer tegemoet toch?

Ah ok, gelukkig maar Knipoog

Citaat:
wit schuim uit de neus heb ik nog nooit gezien of van gehoord

Tja, nu moet je natuurlijk ook niet denken aan een hele berg schuim he? Echt een klein beetje schuimige, witte neusuitvloeing. Honden hebben ook weleens zoiets soortgelijks, als je daarmee gaat rennen/spelen met kouder weer zie je ook weleens zo'n wit-schuimige spulletje aan hun neus. Zoiets heeft mijn paard ook zeg maar. (tja, dit is echt heel lastig uit te leggen zeg Tong uitsteken )

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:34

Dat is mij geleerd, op school en op de praktijk waar ik werk...

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:35

Tuurlijk overal zijn uitzonderingen op, je heb er altijd wel ergens 1 tussen zitten, maar als het paard voor de rest gezon is en niet hoest...