Voorhoef slijt aan de binnenkant af: ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Voorhoef slijt aan de binnenkant af: ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 13:26

Mijn nieuwe paard heeft mooie harde hoeven. Na een ongeluk wat ze toen ik haar net had heeft gekregen heb ik haar voorijzers (had alleen voor) er onder vandaan laten halen. Nu een aantal weken later valt mij op dat haar linkervoorhoef aan de binnenkant veel smaller is geworden. Haar andere hoeven zien er perfect uit. Ze loopt niet gevoelig op het harde en op stenen en de hoeven klossen zo hard zijn ze.
4 november hoeft ze pas weer naar de smid (precies 8 weken geleden dan) want de stralen zijn nog goed en de hoeven zijn niet te lang.

Ben alleen bang dat haar stand verkeerd is aan die ene hoef. IJzers er weer onder of niet?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:30

schraapt ze niet (bijvoorbeeld tijdens brokken eten, of met ongelduld) op de stenen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 13:31

Nee nog niet opgemerkt. En dan zou ook de voorkant van de hoef korter moeten zijn en dat is niet het geval.
Nu kantelt de hoef iets naar binnen voor mijn gevoel omdat de binnenkant een stuk smaller is zeg maar.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:33

Geen enkele hoef is symmetrisch en ze slijten stuk voor stuk anders af. Zo lang de hoek tussen de kogel en de hoef niet extreem gaat afwijken zou ik persoonlijk, juíst met haar harde hoeven, het diertje zonder ijzers laten. De hoefsmid kan je denk ik het beste advies op maat geven!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:50

Ja, ik ben het met Marel eens.
Als ze haar hoeven zelf zo afslijt is dat 'gewoon' haar stand van haar benen, hoeven. Dus dat is dan de manier hoe zij het lekkerst loopt....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:17

Zou wel even in de gaten houden dat haar voeten niet te kort worden (vooral die ene dan die anders afslijt). Even met je smid bespreken als hij komt, wat hij aanraadt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:22

Morrie slijt alle 4 de hoeven enorm scheef af en loopt op blote voeten, kwestie van bijhouden met de vijl en zorgen dat het niet te hard slijt (ik heb daarvoor hoefschoenen)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:43

Ik zou gewoon lekker zonder ijzers verder gaan, ook om bovenstaande redenen.
Je kan het altijd met je hoefsmid overleggen of je kan eens kijken bij iemand die natuurlijk bekapt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:04

het kan ook een zogenaamd graasvoetje zijn.
je paard zet die voet met het grazen naar voren toe, zo slijten ze iets ongelijkmatig af..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:00

wyko schreef:
Ik zou gewoon lekker zonder ijzers verder gaan, ook om bovenstaande redenen.
Je kan het altijd met je hoefsmid overleggen of je kan eens kijken bij iemand die natuurlijk bekapt.

Was ik al over aan het nadenken maar loop niet veel over het harde en in de winter staat ze veel op stal helaas dus weet niet of het dan nut heeft natuurlijk bekappen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:04

als ze in de winter veel op stal staat, zou ik er zeker geen ijzers onder laten zetten, de schade die ze dan oploopt is vele malen groter dan de schade die ze oploopt als ze op blote voeten op stal staat

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 16:04

Je hebt je paard nog niet zo lang, weet je de reden waarom ze op ijzers stond? De mijne heeft 15 jaar op blote voeten gelopen, en elke dag reden we een kwartier over het asfalt naar de rijvereniging (en een kwartier weer terug), en nooit problemen gehad. De laatste tijd sleet ze haar hoeven wel scheef af en zag je ook duidelijk dat haar hoef niet meer recht onder het been zat. Eerst dacht ik dat het aan de smid lag maar nu is gebleken dat ze een slecht staalbeen heeft en daarom zo is gaan lopen. Ze gaat nu egg-bars. Zou dus proberen te achterhalen waarom ze op ijzers stond, en als ze helemaal gekeurd is en er was nix mis met haar voeten, dan zou ik haar lekker op blote voeten laten staan.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 15:59

gouda schreef:
Was ik al over aan het nadenken maar loop niet veel over het harde en in de winter staat ze veel op stal helaas dus weet niet of het dan nut heeft natuurlijk bekappen.

Het natuurlijke bekappen komt er in grote lijnen op neer dat als je veel over de harde weg rijd, dat de hoeven dus ook sneller/ harder gaan groeien (dus ze slijten niet veel af).
Rijd je in een periode minder, dan groeien de hoeven ook langzamer.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:42

Marquez zijn hoeven slijten ook scheef af, dat komt ook omdat hij een beetje scheef staat. Hij gaat om de 8 weken naar de smid en wordt dan alleen bekapt. in de zomer gaat hij op ijzers omdat ik met hem ga crossen en hem op scherp wil zetten, maar om de slijtage hoefde ik dat niet te doen van de smidt. Wel is het noodzakelijk om het om de 8 weken na te leten kijken door de smidt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 07:38

Ik ga de hoefsmid ipv met 8 weken met 6 a 7 weken laten komen en dan in ieder geval nog 1 keer bloot laten staan misschien gaat het nu wel goed of is het niet erg dat scheef staan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:14

Zou het idd even overleggen met je smid; mocht hij afraden om haar zonder ijzers te laten en dit goed motiveren dan kan je er alsnog ijzers onder doen. Anders kan je het makkelijk proberen op blote voeten.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 09:28

Is dit iets van de laatste tijd dat haar hoef scheef afslijt?
Als het altijd al zo is zou ik er niets achter zoeken , maar als het iets is van de laatste paar weken kan het ook goed zijn dat het probleem ergens anders ligt. Misschien dat ze anders is gaan lopen omdat ze een andere plek probeert te ontzien. Dus ik zou eerst proberen om de oorzaak te achterhalen waarom haar hoef scheef afslijt. Ik had een paard waarvan ook ineens zijn hoef achter scheef begon af te slijten en toen bleek dat ie last had van zijn rug. Toen dat probleem was verholpen waren zijn hoeven ook weer normaal. Dus het is denk ik belangrijk te weten of dit iets tijdelijks is (waar komt het dan vandaan?) of dat het al langer zo is en het gewoon de manier is waarop ze loopt/haar hoeven slijt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 11:57

Zal eens kijken op haar keuringsrapport er stond een opmerking bij 1 hoef. Geloof stijl voetje ofzo. Ze staat soms een beetje met het been met die afgesleten hoef naar binnen. Soort x been denk ik. Toen de ijzers eraf gingen ging die voet al snel slijten aan de binnenzijde. Over het rijden kan ik nog niet veel zeggen omdat ik nu net pas weer een week heb kunnen rijden. Ze kreeg een ongeluk nadat ik haar 3 dagen had en heeft ruim een maand rust gehad.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:04

Ik zou mn hoefsmid er over heen laten buigen en hem een advies laten geven.. die kent de normale stand van zijn hoeven en kan je misshcien een oorzaak aan verbinden. Op die manier kan je samen tot een oplossing komen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:07

Het is alleen zo dat deze hoefsmid haar slechts 1 maal bekapt heeft. IK heb het paard pas sinds 28 augustus en ze heeft een maand op rust gestaan zowat vanwege een ongeluk. Maar hoop dat hij zonder haar te kennen ook tot een goed advies kan komen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:10

dan kan die hoefsmid nog aan de stand van der andere hoeven, te weten hoe der ijzer vorige keer was afgesleten en aan de stand van der been zien of dit normaal is of niet..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 12:43

het valt mij ook op dat ze aan beide voorhoeven aan de binnenkanten een soort onregelmatigheden heeft. Lijkt net of er een scheidingslijn loopt van boven naar beneden over de gehele hoeven weet niet hoe ik het uit moet leggen. Niet precies over de helft maar meer naar de binnenzijdes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:57

maak es een foto van die hoeven, ik word nu wel erg nieuwgierig....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:03

ik zal morgen even n digi meenemen naar de stal

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:30

Het was een beetje donker dus hoop dat het te zien is. De 1e 3 foto's zijn van de scheve linker hoef (voor de kijker rechts. De laatste is ter vergelijking van haar rechtervoorhoef.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding