Kent iemand het verband tussen......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus17

Kent iemand het verband tussen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 12:42

Koliek en spierbevangenheid/ hoefbevangenheid?
Een van de pony's van de manege waar ik les , heeft 4 wkn geleden koliek gehad,en sindsdien loopt ze heel krampachtig, ze staat niet echt achterover te hangen op d'r achterhand, ze loopt het liefst in het mulle zand (dus niet op de hoefslag, liefst op de binnenhoefslag of juist tegen de kant geplakt waar ook het mulle zand ligt).
Tijdens de koliek was ze zeiknat. Ze is overigens een volboedje en snel gestresst.
Iemand een idee?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:56

Door koliek en afsnoering van darmen kunnen er giftige stoffen in de bloedbaan komen, toxines genaamd. Deze tasten de haarvaatjes in de voeten aan en geven aanleiding tot hoefbevangenheid.
Hoefbevangenheid door teveel eten is net hetzelfde maar daar zijn de toxines afkomstig van overmaat en slechte afbraak van bepaalde voedingsstoffen.
Merries die aan de nageboorte blijven staan worden hoefbevangen door toxines afkomstig van resten placenta.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:53

Eén van onze pony's heeft ook hoefbevangenheidsverschijnselen gekregen na een zware koliek.
Of het écht hoefbevangenheid is,kan niemand met zekerheid zeggen,we moeten nog steeds terug naar de kliniek voor het herhalingsonderzoek.
Onze hoefsmid heeft wel aangegeven dat er een lichte verbreding te zien was in de witte lijn van zijn beide achterbenen.Het zou dus wel kunnen.

Heeft de pony langere tijd last van kreupelheden?(is ie aaneengesloten langere tijd kreupel) Onze pony heeft tijdelijke "aanvallen" en het is dan heel acuut.Een paar dagen,dan is ie weer superfit.
Wat je beschrijft lijkt wel heel veel op wat die van ons ook heeft...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 08:50

Hoi bedankt voor de reacties.
Toevallig ben ik gisteren nog even wezen rijden en was de instructice ook aan het rijden, en heb ik de nodige informatie gehad.
JewelFamke, de pony is bijna 4 weken stram/kreupelachtig geweest en het gaat nu de goede kant op.
Waarschijnlijk is het vervuild voer geweest, want er is namelijk nog een pony die eerst koliek heeft gehad na het eten wat uit dezelfde zak kwam en die is dus ook kreupel geworden. Waarschijnlijk zaten er te veel suikers in het maisbrok wat die beide pony's hebben gehad, men gaat nu even onderzoeken of het werkelijk in het voer zit, beide pony's krijgen even geen maisbrok meer, hopelijk werkt dat. Als ze beide het niet meer terug krijgen dan heeft het idd aan het voer gelegen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 10:36

Mooi dat het beter gaat.
Het zou best aan het voer kunnen liggen,daar heb ik bij ons in het begin ook aan gedacht.Helaas blijft onze pony wel klachten hebben.

Succes,hoop dat beide pony's weer beter worden Knipoog

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 11:04

Ik hoop dat idd het nu weg blijft, het is nooit leuk om pony's met pijn in hun lijf en leden te zien.
Hopelijk gaat het met jou pony in de toekomst ook beter.