Een tijdje terug kreeg ik een paar x les van een meisje die bij een Belg reed genaam Antoine. Deze man reed vroeger kennelijk bij de Spaanse rijschool en heeft door verschillende manieren van rijden te bestuderen een eigen methode opgebouwd.
Aangezien ik veel problemen met mijn Fries had (vooral het feit dat ze niet op achterhand liep) was ik wel geinteresseerd en ben ik naar een clinic van hem geweest. En inderdaad, je zag een aantal paarden die er nog nooit eerder waren geweest, binnen een uur ook daadwerkelijk beter lopen.
Niet helemaal overtuigd maar toch met een aantal tips ben ik naar huis gegaan.
Na een paar dagen nadenken had ik besloten nog 1x naar de les van dat meisje te gaan.
De basis van deze theorie is dat je je paard hoog en voorwaards rijdt en dat deze dan pas naar beneden mag komen (dus ontspannen). Nou daar zat ik als een knurft aan een longeerlijn, met mijn ogen naar de lucht en mijn paard onder me te dwarrelen met een longeerzweep achter zun kont aan.
Echt blij was ik hier niet mee maar goed..dat even terzijde.
Mijn paardje reageerde er echter niet zo hele fijn op en het meisje stelde voor of ze er zelf een keer op mocht. Ook hier was ik niet echt blij mee maar om 1 of ander dom gevoel heb ik haar er toch opgelaten.
Nou daar ging mevrouw..het paard scheurde letterlijk dravend door de bak heen, meisje had de teugels ook niet helemaal je van het(hoog) en paard moest eerst links loslaten voordat hij rechts na mocht geven.
En ik was kwaad.
Nadat mevrouw uitgeprutst was heb ik mijn paardje lekker mee genomen op de buitenrit. Ik was met 2 andere meisjes mee en we waren even wat aan het uitdraven aan de lange teugel en ineens schiet mijn zadel 3 keer omhoog en loopt yske(mijn paard) ineens raar dansend met haar achterbenen. Ik schrok wel maar zocht er verder niks achter.
De maandag daarna nam ik haar mee naar les en ik vond haar enigsinds lusteloos maar ik dacht dat ze gewoon in een wat slome bui was. Dus ik stap op dr, ze liep niet eens weg wat ook al heel raar was. Ik kon aansporen lief zijn slaan wat ook maar, mevrouw ging niet voor uit. Eerst dachten we aan koliek o.i.d maar ze toonde geen verschijnselen. ik had 5 minuten gereden en ze stond te baden in het zweet. Daardoor dachten we aan maandagziekte maar ook dit bleek het niet te zijn.
Ik heb ongeveer 3 weken lang problemen gehad en toen mijn verstand gevonden en bedacht dat ik rustig aan zou doen en haar een weekje zou longeren. Sinsdien is ze nooit meer lusteloos geweest.
Ook bleek ze op de dag dat we haar een wormenspuit moest geven, wormen te hebben. En ze had een veulen wat vrij veel energie van haar vergde.
MIJN conclusie is dat er iets behoorlijk scheef is geschoten in haar rug waar ze last van gehad zou kunnen hebben en/of samenhang met wormen. En mijn vraag is een beetje of dit inderdaad het geval kan zijn geweest. Ik denk dat het moeilijk na te gaan is maar aangezien het lusteloze probleem daar begon vraag ik me het soms toch nog wel eens af.Dit meisje is kennelijk van mening dat alles toen goed is geschoten in Yske haar rug. Das wel heel mooi en aardig maar het paard kon van de pijn kennelijk niet meer lopen.
Ik gebruik tegenwoordig nog steeds een aantal tips die Antoine mij heeft gegeven maar ben daarna nooit meer naar de les van dat meisje gegaan. Ik was altijd al niet zo happerig op het feit dat andere mensen op mijn paard wouden rijden, maar ik ben nu zeker niet meer zo happerig op mensen die denken dat ze de theorie van hun instructeur goed uit kunnen leggen.
Al met al..Domme actie
gelukkig is mijn paardje nu weer lekker zichzelf en hyperactief en toont ze geen pijn meer..
Ben i.i.g blij dat een aantal mensen het met mij eens zijn!