Stalbenen, wat nu?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Stalbenen, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:24

Sinds een maand of 2 heeft mijn merrie last van stalbenen.
Ze heeft een maand ergens anders gestaan, omdat ik op stage moest naar het buitenland, daar is ze gewoon super verzorgd, kwam ze dagelijks op de wei, paar x per week licht gereden en zo nu en dan aan de longe (wel flink aan het werk), na het rijden benen afspoelen, etc. Niets mis mee iig. Ze heeft daar ook al vaker gestaat terwijl ik er ook was.

Toen ik haar ophaalde was er niets aan de hand, na een week begon de ellende. Ze kreeg uit het niets ontzettend mok, hele benen lagen open, superdikke achterbenen, vooral links, ze liep er zelfs wat kreupel van. Goed, dierenarts erbij, behandeld met antibiotica, niet rijden, alleen stappen. Na een week was het weg, en liep ze weer goed.
Maar ze houd die stalbenen.
Normaal gesproken gaat ze rond een uur of 12 op het land, tot 19.00, dan haal ik haar eruit om te rijden, na het rijden gaat ze een kwartiertje in de stapmolen, pootjes afspoelen, en op stal.
Ik merk dat ze vooral last van dikke benen heeft als ik haar dus savonds gereden heb, en dan wat galopwerk/springwerk heb gedaan- ik rijd haar redelijk intensief.
Als ik smiddags heb gereden en haar daarna op het land heb gedaan is het de volgende dag wat minder- maar nog niet weg
Ze was eerder altijd super droog op de benen!!
Hoe krijg ik haar weer 'goed'? Kan dit uberhaupt helemaal verdwijnen? En hoe schadelijk is het eigenlijk?
Rantsoen: 2 * per dag 2 plak hooi, sochtends en savonds een halve kilo Pavo ConditionExtra

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:28

Misschien dat het lichaam de afvalstoffen niet snel genoeg weg gewerkt krijgt? Je hebt daar spul voor bij de paardendrogist, maar dat is wel wat prijzig. Dus wacht eerst maar even verdere reacties af. (het spul heet D-tox en je hebt nog iets van MSN zwavel)

Of misschien zijn het de extra eiwitten wat ze nu binnenkrijgt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:34

Bij Ret helpt D-tox idd erg goed tegen stalbenen. Af en toe geef ik hem een kuurtje, vooral na een intensieve wedstrijdperiode. Hij heeft ook de neiging vocht vast te houden waardoor hij dikke achterkogels krijgt (alleen zijn kogels, niet zijn hele been) en het is vooral erg bij warm weer en als zijn achterhand regelmatig wordt gemasseerd. Het lijkt net of alle afvalstoffen dan naar beneden zakken en zich in de kogels ophopen. Anyway, die D-tox werkt bij hem prima.

En natuurlijk zoveel mogelijk beweging, maar dat is niet altijd optimaal te realiseren als je paard niet de hele dag naar buiten kan. Overigens kan het idd ook door het voer komen, bij een nieuwe lading kuil of hooi reageren paarden soms ook wat overgevoelig.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 22:41

Er zijn meerdere paarden die op het moment last hebben van stalbenen. In de meeste gevallen komt het omdat ze nog op het land staan. Door de rare temperaturen afgelopen zomer is de grasgroei wat van streek. De laatste 3 weken heeft het gras een groeispurt gehad en daardoor zit er voor deze tijd teveel eiwit in. Vandaar die dikke benen.
Dus laat je paard niet meer dan hooguit 3 uur per dag op het land staan.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 22:44

We hebben (door een paard wat erg heftig op eiwit reageerde) 'speciaal' gras met weinig eiwit, maar er staat idd nog wel vrij veel gras op het land. Hoewel ze eigenlijk nog maar sinds 1 1/2 week echt op de wei loopt, eerst liep ze in de bak waar we wat hooi in de hoek gooiden, maar toen had ze dus ook dikke benen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:05

voor het afvoeren van afvalstoffen kan je appelazijn door het voer doen. Helpt bij mijn paard heel goed en is redelijk goedkoop.
Groeten Kirsten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:10

meron kreeg ook D tox door het voer heen omdat hij teveel eiwit binnen had gekregen en daar niet tegen kon.
ik merkte absoluut vooruitgang, een paar dagen na het voeren al. zo'n bus is idd niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 08:52

Als een paard een hele erge vorm van mok heeft gehad, kunnen soms de benen dik blijven daarna. Soms gaat het gewoon vanzelf weg maar het kan ook blijvend zijn (vooral als de mok ook is gaan ontsteken kan dat weleens gebeuren). Dit heeft een DA mij eens verteld omdat mijn paard ook eens heel erge mok heeft gehad en toen ook een hele tijd dikke benen daarvan heeft gehad (ook toen het al weg was). Bij mijn paard is het gewoon vanzelf weggegaan na een tijdje.