toen ik mijn shetlander uit de wei haalde, wou ze al amper lopen en nu loopt ze amper meeste van de tijd staat ze stil of ligt ze(ze staat nu wel op stal) op een natte zandbodem zou goed zijn. Maar zijn er nog meer dingen die ik kan doen, om de genezing sneller te laten verlopen(dit zou toch vanzelf moeten gaan) en dat ze er minder last van heeft? want k heb hier geen ervaring mee:S heel erg bedankt alvast.
tola
Geplaatst: 14-10-04 16:44
als je denkt dat je pony hoefbevangen is,meteen de da bellen,dit gaat echt niet zomaar over hoor!!
ardonnypony
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-04 17:07
tola schreef:
als je denkt dat je pony hoefbevangen is,meteen de da bellen,dit gaat echt niet zomaar over hoor!!
ja dat was k al van plan, wat doet de dierenarts er eigelijk aan? en wat kan ik nu zelf nog doen?
Mist
Geplaatst: 14-10-04 17:47
Gewoon met SPOED een goede DA of hoefsmid bellen, meer hoef je zelf niet te doen, als het zover is dat ze gaat liggen e.d. dan heb je imo al te lang gewacht. hier staat wat info: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
@smousje
Geplaatst: 14-10-04 17:52
Dierenarts bellen zodat het dier pijnstillers en ontstekingremmers kan krijgen! Hoefsmid bellen om de hoeven te bekappen en eventueel de pijn te verlichten! Wat je zelf eventueel kan doen(mits de diagnose door een dierenarts is bevestigd en in goed overleg) Ascal 500 geven(bloedverdunners,pijnstillend) Nat verband om de hoef aanleggen en enkele dagen laten zitten(daarna nakijken en eventueel opnieuw aanleggen) waarbij de watten en het verband goed koud en nat gehouden worden. Het dier alleen af en toe een pluk heel oud hooi of een pluk stro geven. Eventueel een heel klein papje zemelen met een suplement erin voor hoefbevangenheid(paardendrogist).
Doe echter nooit zelf iets zonder overleg met je dierenarts,dit ivm overdosering van bepaalde middelen!
Laatst bijgewerkt door @smousje op 14-10-04 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Joyckuh
Geplaatst: 14-10-04 17:52
in een stal zetten en een paar dagen alleen speciaal hooi geven waar verder niks in zit.
Aramat
Geplaatst: 14-10-04 18:02
ardonnypony schreef:
ja dat was k al van plan, wat doet de dierenarts er eigelijk aan? en wat kan ik nu zelf nog doen?
Dat was je al van plan? Maar hebt t nog niet gedaan? Je wil niet weten hoeveel pijn een bevangen pony heeft! Hoefbevangenheid kan zo erg zijn dat je straks geen pony meer hebt, waarom dan wachten met een DA bellen? De DA geeft medicijnen en pijnstillers en kan je advies geven over hoe het weer goed kan komen..