Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Il0na schreef:je moet natuurlijk steeds andere wormenkuur geven, afwisselen..
En dat zou dan niet gaan !!
Nou volgens mijn DA moet je de wormenspuiten per jaar afwisselen. Dit omdat je de wormen eitjes ook wilt doden. Neem je steeds een andere wormenspuit dan dood je alleen de volwassen wormen en de eitjes worden immuum voor de werkende stof.
dixie schreef::? Nou volgens mijn DA moet je de wormenspuiten per jaar afwisselen. Dit omdat je de wormen eitjes ook wilt doden. Neem je steeds een andere wormenspuit dan dood je alleen de volwassen wormen en de eitjes worden immuum voor de werkende stof![]()
zodat je niet steeds dezelfde stof gebruikt? ikjuh schreef:maar daarom moet je toch steeds afwisselenzodat je niet steeds dezelfde stof gebruikt?
Mij is uitgelegd dat je eerst moet zorgen dat alle wormen dus ook de eitjes gedood worden door 1 actieve stof. Bijvoorbeeld ivermectine, dit gebeurt niet als je steeds van wormenspuit veranderd. De wormen kunnen immuum worden en dan help het niet meer. Na ongeveer 1 jaar is deze stof voor jou paard niet meer optimaal, maar omdat je dan een lange tijd een andere werkzame stof zoals pyrtantelpamoaat niet hebt gebruikt kunnen de wormen daar dus absoluut niet tegen, en leggen het lootje. (Als je jou d.a. ziet moet je maar eens vragen wat hij ervan vind.)
de menigen zijn hierover trouwens erg verschillend en voordat mijn dierenarts mij dit had uitgelegd deed ik precies zoals iedereen, iedere keer afwisselen.