ontwormen 2 verschillende wormenspuiten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asmila

ontwormen 2 verschillende wormenspuiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 14:41

Als ik nog wat over heb van de vorige keer van de wormenspuit kan ik dat dan nog geven(gekoelt in koelkast stond op de verpakking)"? en de rest wat ik er nog bij moet geven moet dat dan van hetzelfde merk zijn of kan dat ook van een ander merk?

paarden4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:02

ik zou het niet doen, meestal kan je het beter weg gooien na de behandeling Lachen

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:07

Geeen idee..

Ik geef hem altijd helemaal per keer !!
Dus hoef nooit wat te bewaren,
maar als het op de verpakking staat zou ik het gewoon doen..
Gewoon bewaren in de koelkast,
en dan de volgende keer wel hetzelfde merk doen !!

Maarr je hebt dan wel, je moet natuurlijk steeds andere
wormenkuur geven, afwisselen..
En dat zou dan niet gaan !!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:49

ja hoor kan je gewoon doen, mits het dezelfde werkzame stof is en de datum goed is. Wel even op temperatuur laten komen, is fijner voor het paard

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:31

Il0na schreef:
je moet natuurlijk steeds andere wormenkuur geven, afwisselen..
En dat zou dan niet gaan !!

Verward Nou volgens mijn DA moet je de wormenspuiten per jaar afwisselen. Dit omdat je de wormen eitjes ook wilt doden. Neem je steeds een andere wormenspuit dan dood je alleen de volwassen wormen en de eitjes worden immuum voor de werkende stof. Schijnheilig

Als er op de verpakking staat dat je de spuit kan bewaren zou ik dat gewoon doen en de volgende keer een spuit kopen van hetzelde merk, want ieder merk heeft zijn eigen samenstelling. OK dan!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:49

Je kan het gewoon geven, maar zou wel zorgen dat het in ieder geval dezelfde stof is. Dus geen 2 soorten door elkaar (bijv. allebei ivermectine).

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:04

dixie schreef:
:? Nou volgens mijn DA moet je de wormenspuiten per jaar afwisselen. Dit omdat je de wormen eitjes ook wilt doden. Neem je steeds een andere wormenspuit dan dood je alleen de volwassen wormen en de eitjes worden immuum voor de werkende stof Schijnheilig

maar daarom moet je toch steeds afwisselen Verward zodat je niet steeds dezelfde stof gebruikt?

Asmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 15:09

Ik ben er al uit!heel erg bedankt voor de reacties!!

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:08

ikjuh schreef:
maar daarom moet je toch steeds afwisselen Verward zodat je niet steeds dezelfde stof gebruikt?

Scheve mond Mij is uitgelegd dat je eerst moet zorgen dat alle wormen dus ook de eitjes gedood worden door 1 actieve stof. Bijvoorbeeld ivermectine, dit gebeurt niet als je steeds van wormenspuit veranderd. De wormen kunnen immuum worden en dan help het niet meer. Na ongeveer 1 jaar is deze stof voor jou paard niet meer optimaal, maar omdat je dan een lange tijd een andere werkzame stof zoals pyrtantelpamoaat niet hebt gebruikt kunnen de wormen daar dus absoluut niet tegen, en leggen het lootje. (Als je jou d.a. ziet moet je maar eens vragen wat hij ervan vind.)
Je moet ook niet naar het merk kijken maar naar de werkzamen stof in de pasta's. Je zult zien dat in veel pasta's de zelfde werkzame stof zit. Dus waarom afwisselen?

Kijk maar is op de verpakking van Eqvalan, eraquell, sivermec pasta, furexel enz. *LOL*

Haha! de menigen zijn hierover trouwens erg verschillend en voordat mijn dierenarts mij dit had uitgelegd deed ik precies zoals iedereen, iedere keer afwisselen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 20:50

pyranthelpalmoaat dood maar 5 van de 30 wormsoorten..........
die gaat er bij mijn paard dus echt niet in, kan ik net zo goed mijn geld in de sloot gooien......

je kan 5 jr lang ivermectine gebruiken, elke keer weer.
dan een jaartje moxidectine en daarna evt weer ivermectine.

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 00:10

Ho effe het was maar een voorbeeld. Ik heb het ook maar van mijn d.a. Bloos! Ik bedoelde alleen maar dat je naar de werkende stof moest kijken, dus de verpakking goed lezen. Sorry hoor!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:05

ik bedoel het niet negatief hoor !
T'is alleen zo zonde dat veel mensen denken dat ze het goed doen met pyr. palm. terwijl die zo weinig uithaald........