Dik achterbeen+raar plekje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

Dik achterbeen+raar plekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:20

halloootjes,
een maand geleden zag ik bij mijn paard een gek hard plekje zitten onderaan op haar rechterachterbeen. Ik dacht eerst dat dit van het strijken kwam en heb daarom strijklappen aangeschaft.
Sinds vorige week zie ik dat haar achterbeen dik begint te worden.
Als ik haar uit stal haal is haar been helemaal opgezwollen rondom dat plekje en haar been is net een dikke worst. Het plekje zit er dus nog steeds. Ik zat ook een beetje op dat plekje te drukken om beter te kijken wat het was, viel het er opeens af en zit er nu een wondje Verward Verdrietig , het voelde ook heel sappig aan.
ik spuit het 3 keer per dag af en smeer op het plekje betadine-zalf.
Het gekke is dat ze wel zuiver loopt. ze heeft er dus totaal geen last van bij het lopen. Als je erop drukt trekt ze haar been gelijk op en zie je dat ze er wel gevoelig voor is.
Als ik heb gereden is haar been weer normaal en zit alleen dat plekje er nog. Beweging doet haar dus goed. ze gaat om 9 uur ook lekker de wei in tot 6 uur. Ik wil haar dus niet te lang op stal houden ivm de zwelling

vanavond komt er iemand naar kijken en die zou bepalen of ik er een DA bij moet halen of niet.
hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt en hebben jullie nog tips voor hoe ik het moet behandelen voor de DA er is?
bedankt en ik hoop dat het gauw goed komt!
ik voel me totaal niet happy hiermee.
groetjes Danique Huilen

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:22

Is het geen mok?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:23

Ja, ik vroeg me ook meteen af of het mok zou kunnen zijn. Maar dan zwellen de benen toch niet op Verward

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 11:23

nee wat het plekje zit veel hoger,
het zit aan de binnenkant van haar achterbeen ongeveer 20 cm boven haar hoef.
bij mok zie je de kootholte vol met korstjes en is van opgezwollen been totaal geen sprake

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:43

Als er bij een open plekje vuil komt dan heb je kans dat het been dik wordt. Ik heb dit 3 weken geleden ook meegemaakt. Ik heb haar been afgespoten alleen 2 uur later was haar been dikker. Toen heb ik maar besloten om de DA te laten komen om haar antibiotica te geven. Dit plekje zat direkt op het bot en om geen botvliesontsteking te krijgen heb ik hiervoor gekozen.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 12:13

Mok kan wel zo hoog zitten en het been kan er absoluut van opzwellebn, het kan ook een "oud" wondje zijn waar schimmel bij zit of mok, zou het wassen met betadine scrub, maar eerst een navhtje sudocreme erop dan wrijf je zo met een handdoek de korsten eraf ff wassen en goed drogen dan, kijk wat het dan doet en daaruit verder behandelen, blijft het been dik, haal er een da bij, temp je paard zowiezi ff is er verhoging heb je kans op een ontsteking en is antibiotica wel nodig, voor je straks altijd een dik been houd, succes

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 13:45

shaneen schreef:
Mok kan wel zo hoog zitten en het been kan er absoluut van opzwellebn, het kan ook een "oud" wondje zijn waar schimmel bij zit of mok, zou het wassen met betadine scrub, maar eerst een navhtje sudocreme erop dan wrijf je zo met een handdoek de korsten eraf ff wassen en goed drogen dan, kijk wat het dan doet en daaruit verder behandelen, blijft het been dik, haal er een da bij, temp je paard zowiezi ff is er verhoging heb je kans op een ontsteking en is antibiotica wel nodig, voor je straks altijd een dik been houd, succes

bedankt voor je reactie.
alleen er zitten geen korsten.
Het is een wondje nou en daaromheen is het dik.
Ik heb net net gewassen met betadine-shampoo en daarna nog ingesmeerd met zalf.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 16:19

niemand meer idee>?

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:46

de zalf sluit af, zou ik je afraden, zou het wassen en laten, hooguit betadine poederspray doen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:54

kan idd van een wondje zijn dat is gaan ontsteken, kan bloedvergiftiging zijn.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:56

Ik denk ook te lezen dat dit een wondje is, dat is beginnen ontsteken. Vroeg of laat zal hij er last van krijgen, dus wel de DA er bijhalen Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 16:15

Princess schreef:
kan idd van een wondje zijn dat is gaan ontsteken,

daar zit ik zelf ook aan te denken
ik w8 met de DA nog tot na het weekend en kijk of de zwelling afneemt. uiteraard spuit ik het meerdere keren per dag nog af.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:37

Mijn paard heeft ook wondje op knie linksvoor. En dikke knie. Dierenarts kwam toevallig op stal dus heeft even gekeken. Ze maakte zich geen zorgen en zei dat ik gewoon moest blijven afspuiten en als het wondje er vies zacht uitzag open moest maken en dan weer ontsmetten (betadine). Ik kon ook leemklei halen en daar de knie mee insmeren zou goed zijn tegen de zwelling. Insmeren en 1 x per dag schoonspuiten en opniew insmeren. Misschien heb je er wat aan. Mijn paard loopt er overigens wel gevoelig op.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 18:05

Goed in de gaten houden. Wordt het been wel weer dun na het stappen? Kan nl. zijn dat het onstoken is en dat ze dan opeens een megadikbeen krijgt (bloedvergifiting). Dan zou ik er wel even een dierenarts bij halen, want dan moet ze vast antibiotica. Je moet er dan snel bij zijn, anders kan het been dik blijven. Hou ook haar temperatuur in de gaten.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:33

Het lijkt inderdaad op een ontsteking, probeer het eens in te smeren met groene zeep dat haalt de zwelling weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:48

Bloedvergiftiging misschien? Ik zou er wel even een DA naar laten kijken...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:31

meestal word het been pas dik als het wondje dicht is.
Er zit dan een bacterie onder die niet van zuurstof houd, daardoor gaat het ontsteken. anarobe bacterie op z'n hollands.

Als er een mogelijkheid is moet je proberen het wondje weer open te peuteren, daarna ontsmetten met betadine. even 2 dagen volhouden en klaar is kees.

Mocht je het met je vingers niet kunnen openpeuteren dan is antibiotca een oplossing. Geen scherpe dingen gebruiken dus !

Bij twijfel altijd even de DA vragen .

Succes

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:32

bij mij op de manege hebben we ook een paard en die kreeg in de zomer last van een soort mok terwijl het land supper droog was. heel vaag. maar nu heeft hij nog steeds last en heeft nu ook een heel dik been. en loopt er amper op. hij heeft ooit van de dierenarts een atibiotica gehad en toen ging weer beter maar toen moesten ze stoppen met die kür en toen kreeg die het gewoon weeer. en heeft er nu nog last van zijn been is nu 3x zo dik als normaal. en heeft allemaal soort korsjes in zijn kootholte zitten zijn net witte schilvetjes en bij zijn spronggevricht heeft die nogeen plekje. kijkt dit op wat jou paard had of niet. laat het even weten want wil hem heel graag helpen. en van zijn pijn verlossen.
alvast heel erg bedankt.
groetjes lieke