Pony is plotseling kreupel en dan weer niet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tango

Pony is plotseling kreupel en dan weer niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 10:36

Gisteren struikelde onze Welsh Cob en liep daarna echt op drie benen. Zwaar kreupel dus. Ik eraf en been helemaal nagekeken. Niets te vinden. Even aan de hand gestapt en ze liep weer goed. Ik er weer op. Niets meer aan de hand dacht ik. Maar na 1 rondje draven is ze weer kreupel en niet zo'n beetje. Hierna hebben we haar hoeven uitgekrabt, hier zat niets in. Het is het rechter voorbeen maar ze lijkt er alweer geen last meer van te hebben. Even op het harde geprobeerd aan de hand te draven gaat een tijdje goed en hopla ineens weer super kreupel.

We hebben geen idee wat het is. Ze zwikt wel vaker door 1 van haar voorbenen, vooral in het begin maar ik dacht altijd dat dat een beetje luiheid was. Want op de terugweg uit het bos doet ze het niet!!

Ik heb vanmorgen een dierenarts gebeld en die zegt dat het absoluut niet goed klinkt en dat er een uitgebreid kreupelheidsonderzoek moet worden gedaan en foto's gemaakt.

Ik heb zelf een beetje het idee dat het misschien kramp in de spier is geweest. En moet je dan meteen zoveel onderzoek laten doen?
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn. Moet ik mij echt zorgen gaan maken??

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:15

klink echt heel raar...je zou ergens ook denken dat ze gewoon niet oplet, geen zin heeft? Maar dat wil je dan ook wel zeker weten natuurlijk.
Ik hoop dat de DA je meer kan vertellen.
Je hebt eigelijk niet veel aan mijn reactie maar toch vind ik het zelf ook altijd leuk om reacties te krijgen.
Succes en ik hoop dat het meevalt.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 11:24

Kan verschillenden dingen zijn, pees, botten, hoefzweer, moeilijk zo te zeggen, zou toch ff de da laten komen voor een onderzoek, hoeft niet direct rontgen enz alleen als ie niet zo een conclusie kan trekken. Succes

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:09

Hoi, misschien heeft ie zich gewoon verstapt?
Mijn paard tilt ook vaak zijn voorbenen niet op ( hij heeft artrose in zijn rechter voorknie), en 9 van de 10 keer is er niets aan de hand, een week of 6 geleden struikelde hij ook en liep in 1e instantie ook een paar passen kreupel en daarna weer niet en toen ik wilde draven liep hij onregelmatig, ben toen rustig terug gereden naar de wei en hem op rust gezet in de wei, er was niets dik o.i.d. gelukkig had ik een paar dagen later een afspraak met de hoefsmid, die heeft hem nagekeken,en ik weet niet of jouw pony ook op ijzers loopt, maar waarschijnlijk is er bij mij tijdens de struikeling een nagel gedraait of een beetje verschoven, waardoor het net tegen het leven van de hoef drukte,die waarschijnlijk de onregelmatigheid veroorzaakte., nieuwe ijzers onder en meneer liep weg alsof hij nooit kreupel had gelopen.
Van tekst is het altijd een beetje moeilijk te beoordelen, en als je het niet vertrouwd dan kan je altijd even een DA naar laten kijken. Succes in ieder geval.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:45

Kobus17 schreef:
een afspraak met de hoefsmid, die heeft hem nagekeken,en ik weet niet of jouw pony ook op ijzers loopt, maar waarschijnlijk is er bij mij tijdens de struikeling een nagel gedraait of een beetje verschoven, waardoor het net tegen het leven van de hoef drukte,die waarschijnlijk de onregelmatigheid veroorzaakte., nieuwe ijzers onder en meneer liep weg alsof hij nooit kreupel had gelopen.
Van tekst is het altijd een beetje moeilijk te beoordelen, en als je het niet vertrouwd dan kan je altijd even een DA naar laten kijken. Succes in ieder geval.

Ik kan hier wel in mee gaan. Toch zou ik de Da ook eens laten kijken wat dit doorlopende struikelen veroorzaakt, want dat klinkt idd niet goed.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:33

Ik heb die van mij de ene dag echt stokkreupel gehad en de volgende dag niets meer aan de hand. Had zeker zin in een vrije dag. Ik weet nu nog niet wat er aan de hand was.