net beter van onstoken pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

net beter van onstoken pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:59

mijn pony heeft 2 weken lang peesonsteking. Nu is zij net beter en de dokter zei als zij net beter is nog 3 dagen rustig stappen en als ze niet dik is mag je langzaam gaan opbouwen met rijden. dus 10 min in stappen en 5 min draven en 10 min uitstappen
zal ik elke keer 5 min erbij doen bij het draven of minder dan 5 min. Bloos

en het is spoed Knipoog

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:11

Ik zou niet te overhaast zijn hoor. Voor je het weet kan je weer overnieuw beginnen lijkt me. Ik zou het langzamer opbouwen dan je zegt. Bijvoorbeeld 5 dagen 10 min stap, 5 min draf, 10 min. stap en daarna 5 dagen 10 min stap 10 min draf 10 min stap. Ten zij hij natuurlijk heel fel is en vervelend wordt. Maar actief stappen kan ook leuk zijn !
Succes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 10:10

daar dacht ik ook net aan. actief stappen wordt mijn pony gek en dus dat beter niet doen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:40

Na twee weken alweer opbouwen??!! Verward
Vind ik wel een beetje snel hoor.
Ik zou het zeker rustig aan doen.
Succes ermee!! OK dan!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:14

Dat vind ik ook wel erg snel, na 2 weken! Voorlopig ook maar even uit de bak blijven en op het harde stappen (evt. draven). Een (zware) bak is ook niet bevordelijk voor pezen.

Sterkte met je pony!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:02

uuuuh sorry en ik heb dokter bij gehaals en zegt dat ik zo mag gaan beginnen met op bouwen en blabla en ik weet alleen niet hoeveel minuten mag bij komen Verward

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 11:29

hmmz, mijn pony heeft ig ongeveer 2 maanden stilgestaan vanwege een bless. (wacht liever te lang dan te kort!) zelf zou ik voorlopig nog alleen ff wandelen, kijken hoe dat gaat en dan pas volgende week erop (en indd op een niet al te mulle bodem!!) en dan gewoon een schema aanhouden zoals zynouska zegt..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:48

Vind het heel snel dat je al weer aan het werk zou mogen. Meestal moet je hier toch een paar maanden voor rekenen. Zou nog even elders advies in winnen. Pezen zijn heel kwetsbaar en als het over lijkt, en je doet iets teveel is het weer foute boel.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:25

mijn merrie heeft 9 maanden stil gestaan met een peesblessure. Meestal gaan er toch zeker 3 maanden overheen wanneer de pees weer goed is. Maar bij een peesonsteking is dat al veel sneller.
Na 9 maanden stil staan mocht ik van mijn arts zoveel lopen met haar als ik maar wilde op de harde onderbodem. Daar word de pees alleen maar sterker van. Dus ik stapte mijn merrie zeker 20 min in en mocht dan 5 min draven. Ik deed er iedere week 5 min bij. Dus om de dag een minuut erbij. Na twee maanden kan je dan alweer behoorlijk rijden.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:03

bij ons mag ik over 4 weken behoorlijk rijden Lachen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:31

ik heb 10 minuten gestapt en dan 5 minuten gedraafd en dan weer 10 uitgestapt en geen dik been. en ik denk dat ik dat 5 daagjes gaat doen en dan weer 5 minuten draven erbij.
longeren is voor cappucino niet goed omdat zij namelijk veel te hard draaft en voltes en daardoor kan weer terug komen. Knipoog

maar zal ik dan peesbeschermers of bandages ook omdoen Verward

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:57

Inderdaad rustig opbouwen en ik zou beginnen op het harde.
Iedere week er 5 minuutjes bij.

Ik zou peesbeschermers gebruiken, bij bandages kan de pees weer zo warm worden en dat is ook weer niet de bedoeling, toch?

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:48

Ik keek na een peesklap niet in min maar in meters. iig deed ik drie dagen hetzelfde en dan de vierde dag iets opbouwen. dan weer drie dagen hetzelfde en dan weer opbouwen. Ik ging niet tijdens het opbouwen ineens langer draven, maar dan bv twee keer 5 min met een stappoosje ertussen. Harde grond is idd ook altijd goed (en na rijden koelen)

meisjeapel

Re: net beter van onstoken pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:34

Th0mas schreef:
mijn pony heeft 2 weken lang peesonsteking. Nu is zij net beter en de dokter zei als zij net beter is nog 3 dagen rustig stappen en als ze niet dik is mag je langzaam gaan opbouwen met rijden. dus 10 min in stappen en 5 min draven en 10 min uitstappen
zal ik elke keer 5 min erbij doen bij het draven of minder dan 5 min. Bloos

en het is spoed Knipoog

ik wil heel even iets zeggen jou pony heeft een PEESONSTEKING gehad en dan wil je opbouwen en je zet onder aan je berichtje van het is spoed
zul je neit eerst even om je paardje deken en dan eens aan je zelf

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:01

spoed bedoel ik dat ik echt nodig heb om iets te weten dus ik begreep niet helemaal wat dokter zei en het gaat niet om spoed om te beter te worden en meteen veel rijden
maare ik ben niet dom hoor Bloos